Synchronicity – Denne CR-Xen har to motorer!
Synchronicity – Denne CR-Xen har to motorer!
Synchronicity – Denne CR-Xen har to motorer!

Synchronicity – Denne CR-Xen har to motorer!

Samlet slagvolum på denne tassen er 3,6 liter.

Denne bilen har fått navnet CR-X2 og startet livet som en 1984 Honda CR-X. Det skulle fort forandre seg. Magasinet Car And Driver er viden kjent som en seriøs aktør og et magasin mange henvender seg til for å lese bilnyheter og få informasjon, men magasinet har også en rekke spinnville bygg på samvittigheten. De har bygd Jaguarer med Pontiac-motor, klassiske løpsbiler, turbobiler og andre greier som hadde som formål å skape store overskrifter. Som en del av dette kjøpte de en ganske ny Honda CR-X som de straks ønsket å gjøre noe spektakulært med.

Redaksjonen i CAD var gjennom mange muligheter, hvor en gigantisk turbo var det alternativet som virket mest aktuelt. Andre alternativer var både small block og big block V8-motorer fra Chevrolet i bagasjerommet, men helt til slutt landet de på å bruke den samme drivlinjen som du finner under bilens panser og montere den bak føreren. På den måten har du to motorer og firehjulstrekk. Prosjektet ble døpt «Synchronicity» av CAD.

Det ble først satt inn en 1,5 liters motor med tilhørende tretrinns automatkasse bak sjåføren, samme som opprinnelig sto under panseret. Mekanikerne for CAD monterte også et modifisert understell, laget av en original forstilling, og forsterket karosseriet for å tåle påkjenningen fra den ekstra motoren. Bilen ble så testet i flere tusen miles etter landeveien, samt en test som inkluderte test på bane. Under denne testen ble den målt til 0-96 kilometer i timen på 8 sekunder blank og kvartmila på 16 sekunder, med 137 kilometer i timen over mållinja. Alt dette kunne du lese om i mai-utgaven av magasinet i 1985. Etter testene var ikke CAD fornøyd med at den ekstra effekten forsvant i den ekstra vekten og de tok derfor kontakt med Honda på ny for å forhøre seg om de kunne få noen motorer som var hakket kraftigere. Honda var med på leken og ga de to 1,8 liters rekkefirere med elektronisk innsprøytning som gir en totaleffekt på omtrent 220 hestekrefter. Pakken endte da på 24 ventiler, åtte sylindre, to kamakslinger og fire eksospotter.  Et av hovedpoengene CAD var opptatt av den gangen på 80-tallet var at utslippene ikke skulle være høyere enn på en originalbil. Derfor er alt av utstyr knyttet til utslipp fremdeles på bilen.

Den bakre motoren er hektet fast mot de originale dempertårnene, hvor det også er laget en rør-ramme for å holde motoren på plass.

Synkronsvømming
Mange lurer sikkert på det samme når de leser om denne bilen: hvordan i alle dager har de koblet dette slik at motorene er synkroniserte?
Det enkle svaret er at de ikke har gjort noen verdens ting. Motorene er slik de kom fra fabrikk og den eneste koblingen som er gjort er at begge motorene går på samme radiator (en større en selvfølgelig) og at du har en bryter under rattet som avgjør om det er starteren foran eller bak du starter med nøkkelen. Mellom setene er det montert en rekke målere fra Autometer som gir deg muligheten til å lese av turtall, vanntemp og lignende. Dermed kan du følge med at motorene opererer noenlunde identisk.

Med de nye motorene gikk tiden fra 0-97 kmt ned fra 8 sekunder til 6,2 og kvartmila gikk unna på 14,5 sekunder. Altså en ganske betydelig forbedring opp mot hva den klarte med 1,5 literen.  Det var også kommet på et Mugen body kit som passet perfekt til MSW-felgene.

Byttet hender
Etter at CAD var ferdig med bilen var det en rekke private eiere på 80 og tidlig 90-tall, før den ble solgt i 1996 til en eier i Florida som eide den frem til 2022. Den hadde da blitt kjørt ca. 10.000 miles i hans eierskap, men hadde på denne tiden utviklet en bensinlekkasje som gjorde at eieren sluttet å bruke den. Den ble så solgt til en ny eier som pusset opp bilen, noe du kan se på YouTube-kanalen Carchaelogy. Da fikk den en liten touch-up på lakken, ny grafikk med CR-X2 og all svart plast ble lakkert på nytt. I 2024 fikk Car and Driver på nytt teste bilen

Den skal nå få et nytt hjem og dersom du synes denne høres spennende ut kan du kjøpe den på auksjon på Bring A Trailer. Auksjonen går ut om to dager (29.januar) og budet ligger akkurat nå på 22.500 amerikanske dollar.