Kundene vil ha komfort
Det Robert Jankel oppdaget da han pratet med folk med mye penger, var at de ønsket seg en praktisk superbil. De ville ha plass til bagasje, de ønsket å slå ned taket, de ville ha pålitelighet, og mest av alt: De ville ha automatgir.
Kundene ville selvsagt også ha et dramatisk design, så hvis det kunne passe sammen med de praktiske ønskene ville man ha en vinner. Men hvordan i all verden kunne dette virkeliggjøres? På midten av 70-tallet fantes det rikelig med dramatiske superbiler som Ferrari Berlinetta Boxer, Maserati Bora, De Tomaso Pantera og Lamborghini Countach.
Felles for disse var fantastisk design, men null poeng i alle kategorier som hadde med praktiske egenskaper og/eller komfort. For ikke å snakke om pålitelighet og byggekvalitet. Hos De Tomaso ble elektriske ledninger bare surret sammen uten noen form for fukt-tette skjøtehylser, og hos Ferrari kastet frusterte arbeidere sigarettsneiper og alt mulig søppel inni dørene på bilene de lagde. Ingen av de fattige arbeiderne brydde seg det døyt om byggekvaliteten på bilene, som søkkrike playboys og oljesjeiker kom innom for å kjøpe.
70-tallet var i det hele tatt preget av demotiverte arbeidere, i hvert fall i Europa og i USA, og kvaliteten på biler sank i de fleste land.