Tesla + Mustang = Musla – 1966 Ford Mustang/2019 Tesla Model 3
Tesla + Mustang = Musla – 1966 Ford Mustang/2019 Tesla Model 3
Tesla + Mustang = Musla – 1966 Ford Mustang/2019 Tesla Model 3

Tesla + Mustang = Musla – 1966 Ford Mustang/2019 Tesla Model 3

Svenske Niklas Bergqvist har bygget noe helt unikt, og sikkert noe som ikke faller i smak hos alle.

Under årets Custom Motor Show på Elmia dukket svenske Niklas Bergqvist opp med et bygg som man kanskje først ikke tenkte for mye over. «Det var en fin Mustang» var første tanke i det man streifet forbi i søken på andre fine biler. Det var helt til man hadde passert bilen, og så ladekabelen som sto i bak. Med et spørrende sinn måtte man snu og ta en nærmere titt, og da oppdaget man at her var det langt mer enn polert bil! Han har nemlig spleiset en 1966 Ford Mustang Cab med en 2019 Tesla Model 3, og skapt det han selv kaller «Musla». Åpenbart et navn som setter sammen «Mustang» og «Tesla».

Hele bunnplaten er tatt fra en vraket Tesla Model 3 Long Range fra 2019, og det samme gjelder drivlinjen. På dette er det montert et karosseri fra Mustang, som ved første tilpasning faktisk stemte ganske godt overens. Det eneste som manglet var litt på lengden. Bilens framskjermer og panser er dermed forlenget med 80 mm, og bak er den forlenget 20 mm. Absolutt ingenting man tenker over når man for første gang legger øynene på det flotte bygget.

Les også: Er elektrisk veteranbil fremtiden?


Foran står det foreløpig tomt, men når bilen blir ferdigstilt kommer det på plass et helt oppbygd «frunk» for ekstra agasje. Bakre del er helt oppbygget, hvor hjulhusene er flyttet 20 mm bakover. Totalt er bilens nye akselavstand forlenget med 100 mm. For videre tilpasning av karosseri så har støtfangerne blitt senket, sidepanelene er spesialbygget, og ekstralysene i front er fjernet. Ellers er lyktene erstattet med LED-lamper fra Land Rover, og det er montert ladeuttak der det originale tanklokket vanligvis sitter. Bilen er fullført i en deilig Ivy Green metallic.

 Under karosseriet sitter det BC Racing coilovers og et aktivt luftunderstell med doble bagger som styres av Accuair E-level. Understellet er utstyrt med doble Volcano V360-pumper og en 19 liters tank. Forstillingen er byttet i Mustang 2, og bak sitter det Tesla Model 3 multi-link bakstilling som er kortet 150 mm, samt kortet drivaksling og stabstag fra Corvette C4. Microsteer har levert elektrisk servostyring, og den elektriske servobremsen kommer fra Tesla Model 3.

Motor er en Tesla 980 med Long Range Batteri på 75 kWh. Den gir til sammen 380 kjappe hestekrefter, og med 550 km rekkevidde så har man gått glipp av kun knappe 10 km fra den originale donorbilen. Det betyr også 0-100 km/t på knappe 5 sekunder. Bremsene er Wilwood på 327 mm foran, og Tesla Model 3 bakbrems med elektronisk handbrekk og 335 mm skiver. For å videre passe det klassiske uttrykket bilen skal ha så er det montert Legendary Wheels Magnum 500 på 17 x 7 tommer, hvor bakfelgene er breddet videre med 25 mm. Disse er surret inn i Continental-dekk på 225/45-17 foran og 235/45-17 bak.

Innredningen er helsydd med inspirasjon fra den tradisjonelle 60-talls Mustangen, med bøttestoler foran, og Tesla Model 3 bakseter, sydd om for å matche Mustang-innredningen. Det er elektriske vinduer, elektrisk cab, trestegs styring av luftfjæring, Fusion BB200 Black box lydsystem med tre diskanter, tre høyttalere for mellomtoner, og en 300W aktiv bass montert i frunken. I tillegg må man selvfølgelig ha USB-uttak for mobilen. Rattet kommer fra CJ Classics Black Forest, og er et Woodgrain-ratt i riktig stil. Instrumentklusteret er spesiallaget, og styres gjennom CAN-BUS. Denne har dobbel tilkobling så man kan overvåke forbruk, mens den andre er til Teslas originale system med komplett oversikt over resten av bilen.

Les også: Disse bilene skapte furore og debatt blant publikum.

Til sammen måler bilen seg inn på 1600 kg, altså omtrent 300 kg lettere enn den originale Model 3-donorbilen, som også er grunnen til at man får omtrent samme rekkevidde til tross for både breie dekk og mindre aerodynamikk. Det er også imponerende nok kun 200 kg tyngre enn den originale 1966 Mustangen. Ladekabelen bak er i utgangspunktet laget for vanlig lading, men det er også tatt ut en CCS-kontakt i bagasjerommet med mulighet for 250 Kw hurtiglading. Bilen er bygget i samarbeid med GZ Racing, Keltek, F From, MSR og Autocut.

Så er spørsmålet om dette er den ultimate Mustangen? Er det slik at man ønsker seg slike funksjoner og egenskaper i en Mustang, eller blir dette bare hårete og fælt, og at de gamle kjøreegenskapene og sjarmen med en gammel V8 gjør dette til bare tull? Kanskje svaret ligger midt mellom der et sted. Trolig er svaret forskjellig fra person til person. En imponerende jobb kan man i alle fall ikke ta i fra gjengen som har bygget bilen. Eier Niklas Bergqvist kan heller ikke kalles noen el-bilfanatiker, ettersom han også har en 1965 Mustang med en 435 hesters Coyote V8. Kanskje han bare er åpen til sinns? Lik det eller ei, vi kommer nok til å se mer av slike bygg i fremtiden, så kan det diskuteres til man blir Ivy Green i trynet om det er positivt eller ikke.