Teslaer er så dyre å reparere at forsikringsselskapene kondemnerer de
Tesla Model Y
Teslaer er så dyre å reparere at forsikringsselskapene kondemnerer de

Teslaer er så dyre å reparere at forsikringsselskapene kondemnerer de

Elon Musk på sin side påstår de jobber med å gjøre det billigere å reparere skadde biler.

Elon Musk har nå satt i gang med oppdatering av software og endringer på Teslas design slik at det skal senke reparasjonskostnadene på bilene, som igjen skal få ned forsikringssummen til Teslas kunder. Musk mener at prisen på forsikring for en Tesla er «i noen tilfeller urimelig høy» og fortsetter med å si at
- Vi ønsker å minimere kostnadene ved å reparere en Tesla hvis den er involvert i en kollisjon. Det er bemerkelsesverdig hvordan små endringer i for eksempel utformingen av støtfangeren, og det å tilby reservedeler som trengs for å reparere skader, har en enorm effekt på reparasjonskostnadene. De fleste ulykker er faktisk små skader, som en ødelagt skjerm eller en ripe på side av bilen, sier han.

Selv om Musk sier de jobber med å få ned kostnadene på reparasjoner er det likevel et litt annet bilde en får om en ser på statistikk som Reuters har funnet ut av. Av de mer enn 120 Tesla Model Y som var kondemnert etter kollisjoner, hadde de fleste under 16.000 kilometer på telleren. Dette er data fra USA, hentet fra Copart og IAA, de to største auksjonshusene for kondemnerte biler i USA. Snittprisen på de kondemnerte bilene ligger på mellom 600.000 og 800.000 norske kroner.

En Austin-bygd 2022 Model Y Long Range som hadde vært involvert i en frontkollisjon, og som ble oppført av IAA i begynnelsen av januar, hadde en utsalgspris på $61.388 og estimerte reparasjonskostnader på $50.388. En annen Austin-bygd Model Y, involvert i en sidekollisjon og oppført av IAA, hadde en utsalgspris på $72.667 og estimerte reparasjonskostnader på $43.814.