The Beast: Tidenes kanskje mest brutale gatebil ble solgt for 940.000 kroner
The Beast: Tidenes kanskje mest brutale gatebil ble solgt for 940.000 kroner
The Beast: Tidenes kanskje mest brutale gatebil ble solgt for 940.000 kroner

The Beast: Tidenes kanskje mest brutale gatebil ble solgt for 940.000 kroner

Med 27-liters V12 forbløffet The Beast en hel bilverden i 1972, og gjorde Rolls-Royce rasende.

Den mest brutale bil noensinne laget og godkjent for gatebruk? Her er det mange kandidater, men den legendariske “The Beast” endte opp i Guinness Rekordbok som «The world’s most powerful road car», og det sier sitt. Her snakker vi et britisk hjemmebygg fra 1972 som huset en 27-liters V12 og som var god for over 300 km/t. Det var raskere enn noen superbil klarte i 1972.

Nå har den mektige stasjonsvognen blitt solgt på en Car and Classic online-auksjon, og etter 60 bud kom prisen til slutt opp i 72.500 britiske pund, som med en kurs på 13 blir 942.500 kroner. Det må sies å være billig for det å kunne glede seg over å starte opp en 27-liters V12 på rundt 750 hk, og vite at bilen på syttitallet stod oppført i Guinness Rekordbok som den mest brutale bil med skilter på. Men hva er greia? Hvorfor ble bilen bygd? Hvordan kunne noe slikt bli godkjent for bruk på vanlig vei? Og hvorfor ble Rolls-Royce så rasende over bilen at de gikk til søksmål mot eieren?

For å finne svarene må vi tilbake til 60-tallet da bilbygger Paul Jameson fikk tak i en Rolls-Royce Meteor motor som kom fra en stridsvogn. Meteor kom som et samarbeid mellom Leyland Motors og Rolls-Royce i 1941, da de fant ut at en modifisert nedtunet versjon av den legendariske Rolls-Royce Merlin flymotoren på 27-liter kunne egne seg til stridsvognbruk. Dermed ble Meteor født, som endte opp i mange britiske stridsvogner fram til 1962.

Jameson monterte Meteor-motoren i et hjemmebygget chassis, men ble aldri ferdig med bilen, og solgte den til John Dodd som hadde levert automatkassen til Meteor-motoren. Han fikk Fibre Glass Repairs i Kent til å lage ett glassfiberkarosseri som lignet på en forlenget Ford Capri, kompletterte det hele med en Rolls-Royce grill, og dermed ble The Beast født i 1972. Med sponsing fra BP ble bilen ekstremt populær på ulike bilshow på tidlig syttitall, og under en offisiell test i 1973 klarte bilen svimlende 183 mph, eller 293 km/t. Det var raskere enn enhver superbil du kunne få kjøpt ny i 1973. Effekttallet skulle være 750 hk, men 950 hk har også blitt hevdet (hva som er gjort av motormodifikasjoner er ikke godt å si, men under platen hvor det står Merlin skimtes en Holley 4150 4-ports forgasser). Dodd var som nevnt spesialist på automatkasser og tilpasset en GM 400 3-trinns kasse til motoren, mens bakakselen kom fra Jaguar (senere erstattet med en mer solid Currie bakaksel).

Myten vil ha det til at Dodd grisekjørte på Autobahn, og at tyskerne trodde bilen var en ny prototype for Rolls-Royce siden grillen var så synlig. Det resulterte i et brev til Rolls-Royce fra tyske myndigheter hvor det stod noe i retning av «Riktignok er vår Autobahn uten fartsgrenser, men syns dere ikke at testing av bil i 300 km/t er i overkant?».

Hvorvidt denne historien er sann skal være uviss, men i Guinness rekordbok stod det at bilen flere ganger overskred 200 mph (321,8 km/t) på såkalte «continental roads», og Rolls-Royce hisset seg såpass opp over bilen at de sendte søksmål til Dodd med krav om at han måtte fjerne grillen og alle hentydninger til Rolls-Royce på sin bil. I mellomtiden var Dodd høyt og lavt med bilen sin, og stilte opp på alt fra dragracestevner til ulike bilshow. På tilbakeveien fra et slikt show i Stockholm tok bilen fyr og karosseriet ble helt ødelagt, noe som resulterte i Mk2 versjonen av The Beast hvor den fikk et helt nytt 2-dørs stasjonsvognkarosseri og ny 27-liters V12. Rolls-Royce grillen var fortsatt med, noe som tilslutt endte i en rettssak som Dodd tapte (og sporenstreks fikk bot for å ha ignorert dommen da han møtte opp på et biltreff med R-R grillen bare noen dager etter dommen). Tilslutt bet han i det sure eplet og lagde en ny grill med sine initialer JD, og tok med seg bilen til Spania hvor han levde fram til sin død i desember 2022.

Bilen har hatt fire eiere opp gjennom årene, alle medlemmer av Dodds familie. Etter hans død endte bilen på auksjon, og den heldige nye eier kan kose seg med en brutal doning som altså engang stod i Guinness Rekordbok som den kraftigste bil som fantes til gatebruk.

En morsom kuriositet er at bilen står oppført som en Rolls-Royce under make (merke) i de britiske registreringspapirene (under modell står det simpelthen Sports). Her aner man mange spørsmål rundt godkjenningen som det britiske biltilsynet drev med på syttitallet, men det får ligge. Bilen er i fullt kjørbar tilstand, og med engelske godkjente papirer bør det i teorien gå an å kjøre med The Beast på både Autobahn og Atlanterhavsveien.