Spinnville ideer
Erlend beskriver samarbeidet med Ringbrothers som veldig bra, men han forstod tidlig at han måtte fungere litt som bremsekloss for ideene til de to brødrene. De er kjent for ganske spinnville bygg, mens Erlend ville at essensen i bygget skulle være hvordan en 1969 Dodge Charger så ut. Endringene skulle være subtile, men Erlend ønsket at du også skulle føle at bilen «este» litt ut, på grunn av det voldsomme som foregår under skallet. I tillegg skulle bilen være så moderne som det lot seg gjøre, samt så kraftig som mulig. Det er jo tross alt en muskelbil. Det hadde blitt stusselig med 400 hestekrefter, når alt annet var oppgradert til maks.
- Jeg ble satt i kontakt med en designer som Ringbrothers brukte, som presenterte en del ideer på design. De hadde som nevnt sett for seg et litt mer ekstremt bygg enn det jeg ville ha, så vi måtte gjøre noen forandringer der. Blant annet ønsket de å bruke et panserscoop for å få plass til den nye motoren, noe jeg ikke ønsket. Derfor har de spesialbygd et nytt panser i karbonfiber som eser ut på midten, akkurat nok til å få plass til motoren. På den måten ser du at noe er annerledes, men du må kikke litt etter for å skjønne hva det er som er endret, forklarer Erlend videre.
Og karosseriendringer har det blitt litt av. Chargeren har originalt en god del overheng både foran og bak, noe som fort ble et fokusområde for bilbyggerne i Winsconsin. De kortet inn bakenden på bilen med to tommer og har forlenget akselavstanden med tre tommer, ved å flytte framhjulene forover. Deretter senket og forlenget bakskjermene. Dette er noen av de subtile forandringene som er gjort på Chargeren for å få den til å bli seende ut slik Erlend ville. I tillegg var Erlend opptatt av at panelgap på bilen ble justert perfekt, slik at alle åpninger er så fine som det overhodet er mulig å få de.
- Jeg hadde noen tanker om felgene på bilen som ikke harmonerte helt med hva Ringbrothers ønsket å sette på. De ville ha noen litt mer pompøse felger, mens jeg ville ha felger som lignet de originale stålfelgene. Vi ble enige om å gå for mitt ønske, men Ringbrothers overtalte meg til å la de være ganske store. En spesialbestilling ble så sendt til HRE som laget disse felgene for meg. De er 19 tommer store og Ringbrothers overtalte meg til å gjøre de ganske brede. De er derfor 11 tommer brede foran, med 285x35x19 Michelindekk, og 13 tommer brede bak, med 345x35x19 Michelindekk. For å få plass til dette ble hjulhusene bak gjort større, sier Erlend.
Ut over dette er karosseriet beholdt originalt, bortsett fra at karosseriets bærende konstruksjon er forsterket. For øvrig en nødvendig oppgradering i forbindelse med innmontering av kraftigere motor, som vi skal fortelle litt mer om lenger ned i artikkelen.