Ti ting vi gleder oss til i 2024
Ti ting vi gleder oss til i 2024
Ti ting vi gleder oss til i 2024

Ti ting vi gleder oss til i 2024

Nordmenn i verdenstoppen av motorsport, nye bilfilmer og kule spill. Det er mye vi bilentusiaster kan se frem til i 2024!

1. Andreas Mikkelsen returnerer til WRC
Mikkelsen sikret seg tittelen i årets WRC 2-mesterskap og ble ikke lenge etter annonsert som sjåfør for Hyundai. Han kjørte WRC sist i 2019, den gangen også for Hyundai. Da uteble resultatene i en bil Mikkelsen slet med å bli venner med. Nå er det en helt ny bil og nye regler. Mikkelsen skal kjøre Hyundais tredjebil på alle asfaltløp, mens Esapekka Lappi og Dani Sordo skal kjøre resterende løp.
- Det er en utrolig sjanse jeg får. Ikke bare for neste år, men muligheten videre fremover. Men da må jeg levere. Alt er opp til meg, forteller Mikkelsen til VG.

Mikkelsen har i de siste tre sesongene i WRC 2 blitt verdensmester i to av de tre sesongene, begge for Skoda. Han kjørte før dette i WRC for Volkswagen og tok bronse i 2014, 2015 og 2016. Mikkelsen debuterte i WRC så tidlig som i 2006. Nå er han på nytt en del av sirkuset og vi er spente på å se hvordan han vil prestere.

2. De siste spesialene i det populære tv-programmet «The Grand Tour»
Trioen som vi tidligere kunne se på det britiske tv-programmet «Top Gear» runder nå av etterfølgeren «The Grand Tour» i 2024. Den siste spesialen av det populære programmet i er spilt inn i Zimbabwe og vil bli den siste gangen vi ser trioen slik.
- Ikke mer Grand Tour etter neste år, men MYE mer Clarkson's Farm, annonserte programleder Jeremy Clarkson på sin Instagramprofil.

Nyheter om at dette blir de siste programmene kommer dog ikke uventet på. James May har tidligere i år uttalt at det har nærmet seg slutten.
- Vi har en annen spesial som snart kommer ut, vi har nettopp filmet en annen for noen uker siden, og vi har en annen planlagt å filme senere i år, sa May den gang, og la til; hva som skjer etter det vet jeg ikke.

3. Assetto Corsa 2
Assetto Corsa er en italiensk racingsimulator som ble lansert i 2014. Den har blitt meget populær blant de som vil ta simracing noe mer seriøst enn du kan oppleve i for eksempel Need for Speed. Med laserscannede baner, modifiserbar online lobby, samt muligheter for tre skjermer, head tracking og VR-briller er den enda en populær simulator, tross at den er 10 år gammel. Nå er det bare å spenne fast sikkerhetsbeltet, for utgave nummer to av spillet er like rundt hjørnet. Det er ikke så mye informasjon om det nye spillet, annet enn at produsentene Kunos Simulazioni og 505 Games har gitt et tidsvindu, som for øvrig er vår/sommer 2024. Spillet vil først lanseres for PC, men det er lovet konsoll-utgaver også.

4. Race for Glory: Audi vs Lancia
Filmen som kommer 5.januar i 2024 er en film inspirert av knivingen mellom Audi og Lancia i WRC-mesterskapet i 1983. Audi hadde lansert sitt Quattro-system og var ansett som forhåndsfavoritter. Audiens rekkefemmer og turbo, sammen med Quattroen, hadde vist seg å være livsfarlig for de som hadde trekk på bakhjulene. Sesongen var fylt av kontroverser og det startet allerede i det første løpet av 1983-sesongen. Løpet var i Monte Carlo hvor snø og is var til stort hodebry for Lancia, som hadde bakhjulstrekk på sin bil. Cesare Fioro, teamleder for Lancia, hadde bestilt 300 tonn med salt for å smelte snøen langs etappene. Lancia kunne derfor benytte seg av slicks. Audi på sin side visste ikke om at det var saltet, så de sendte sjåførene sine ut på snødekk. Dette er bare et av mange triks Lancia brukte i ’83-sesongen.

5. Syntetisk drivstoff
Flere og flere benytter seg av såkalt syntetisk drivstoff, eller e-fuel. Det er et mer miljøvennlig alternativ til normalt drivstoff og blir mer og mer brukt i racing. Mange kaller dette for redningen for forbrenningsmotoren, så det blir spennende å se realiteten av dette nå som det blir mer vanlig. Blant annet Goodwood Revival skal benytte seg av dette. Mange reagerer på dette, men kanskje kan det på sikt være noe bra? Tiden vil vise.

6. Martinius Kleve Stenshorne i Formel 3
Stenshorne er et nytt norsk talent som i likhet med Dennis Hauger nå jobber seg opp i Formel-verden. I 2023 kjørte Stenshorne Formula Regional og endte med en andreplass sammenlagt der. Dette har gjort at han fikk et tilbud om kontrakt og han har dermed et sete i Formel 3-sesongen i 2024. Han skal kjøre for Hitech Pulse-Eight, samme lag som Dennis Hauger kjørte for i 2020. Dennis skal på sin side kjøre neste års sesong i F2, dog uten støtte fra Red Bull.

7. Formel 1 2024
Når vi først er inne på formel-racing så kan en ikke unngå Formel 1. Sesongen 2023 var preget av at Max Verstappen dominerte i sin Red Bull. Både teamet og Verstappen har vist helt enestående form i år og det tok derfor også livet av all form for nerve i de aller fleste løp. Derfor håper vi at sesongen neste år vil være tettere, nå som de andre teamene forhåpentligvis har løst flere av problemene de har. Ferrari har vist bra hastighet når de får bilen inn i det såkalte «vinduet», men har slitt mye under løp. Mercedes har, etter en liten bom med en bil uten sidepods, vist gode takter i perioder. De har også uttalt at neste års bil blir en mye bedre bil enn den de har kjørt med i 2023. En kan derfor håpe at det kanskje blir en tettere fight om både verdensmestertittelen og konstruktørtittelen.

8. Last call – de siste muskelbilene
Det er dessverre slik at entusiastbilene forsvinner for oss. Sakte, men sikkert, byttes de ut til sjelløse elektriske versjoner med store skjermer, kliniske interiør og en kjøreopplevelse som virker kirurgisk. Om en liker slikt er det sikkert helt topp, men om du ønsker biler med sjel og hjerte er det nesten utelukkende dårlige nyheter i horisonten. Camaro, Challenger og Charger skal nå forsvinne for oss. Det er kun Ford Mustang som er igjen av muskelbilene (selv om den omtales som en Pony Car). Det fine med dette er at produsentene virkelig har skrudd på krana på de siste utgavene. De vil at det skal smelle når bilene forsvinner. For eksempel kommer Dodges Challenger SRT Demon 170 kommer med 1025 sinnssyke hestekrefter. Vi kan derfor smile enda en stund, selv om det blåser storm i det fjerne.

9. Cadillac Celestiq og norsk butikk
Når vi først prater om elektrisk bil kan det være verdt å nevne Cadillacs nye kreasjon. Celestiq skal være bilen som får Cadillac virkelig tilbake på kartet som «standard of the world». Det er uten tvil en flott bil, kanskje enda flottere siden den er en såkalt shooting brake. Bilen skal være spesialbygd for hver kunde og det vil derfor trolig ikke være mange av de i butikkvinduene. Cadillac estimerer at den vil ha rundt 600 hestekrefter og nå 100 kilometer i timen på rett under 4 sekunder. Det er ikke kommet noen pris enda, men Cadillac har sagt at den vil være på over 300.000 dollar. GM gjør også comeback i Norge, hvor det blir elektrisk Cadillac og Chevrolet som skal stå utstilt.

10. Corvette SUV
Ryktene går nå om at Corvette (som egen merkevare) skal lansere en SUV på lik linje med Porsche og deres Cayenne og lignende biler. På dette AI-genererte bildet så ser jo linjene veldig skarpe og sinte ut, i likhet med C8 Corvette. Om den blir slik er det absolutt ingen tvil om at den vil sprite opp trafikkbildet som her hjemme stort sett er grå, tyske SUVer. Rent økonomisk er det jo smart, da Chevrolet selger langt flere SUVer enn de selger sportsbiler. Får den en skikkelig fleskete V8-motor er det jo heller ingen sorg akkurat.