Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon

Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon

Mange biler stiger i pris, men noen stiger mer enn andre. Her er de ti dyreste bilene som noensinne har blitt solgt på auksjon.

Ofte blir noen av verdens mest attraktive biler solgt privat, men flertallet blir allikevel omsatt på auksjon. Da kan man også danne seg et klart bilde av markedsverdier, og her er de 10 dyreste som har gått under hammeren, med nedtelling fra 10 til 1

10. 1935 Duesenberg SSJ
194 millioner kroner

Duesenberg var det ypperste av det ypperste på fire hjul på trettitallet, og denne 1935 SSJ som ble kjøpt av filmstjernen Gary Cooper da den var ny, ble solgt for 22 millioner dollar i 2018 av Gooding & Company.

Annonse
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon
Annonse
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon

9. 1956 Ferrari 290 MM
194 millioner kroner

Ferrari og løpshistorikk fra Mille Miglia. Det må bli dyrt. Og det ble det da RM Sotheby’ solgte en av fire 290 MM bygd, og som hadde kjørt i 1956 Mille Miglia som den vant med Eugenio Castellotti bak rattet (uten kartleser). Pris? 22 millioner dollar.

8. 1956 Aston Martin DBR1
198 millioner kroner

DBR1 er selve kongen av Aston Martins løpsbiler med seier i 1959 Le Mans. I 2017 solgte RM Sotheby’s DBR1 chassisnummer DBR1/1 for solide 22,5 millioner dollar. Blant førerne som rattet auksjonsbilen i sine glansdager finner vi Stirling Moss og Carroll Shelby.

7. 1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale Scaglietti
232 millioner kroner

En Ferrari 275 GTB er en av 60-tallets aller vakreste modeller, men den blir enda mer attraktiv når vi snakker om en av de tre GTB/C Speciale som Scaglietti bygde for Le Mans i 1965. Den første av disse kjørte aldri løp, men ble allikevel omsatt for 26,4 millioner dollar av RM Auctions i 2014.

Annonse
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon
Annonse
Tidenes 10 dyreste biler solgt på auksjon

6. 1967 Ferrari 275 GTB/4 Nart Spider
242 millioner kroner

Luigi Chinetti var den amerikanske Ferrari-importøren, som drev teamet NART (North American Racing Team) som kjørte med Ferrarier i løp, og som bestilte den åpne Spider-versjonen av 275 GTB/4. 10 biler ble bygget, og en ble solgt av RM Auctions i 2013 til Lance Stroll (i dag eieren av Formel 1 teamet til Aston Martin) for 27,5 millioner dollar.

5. 1956 Ferrari 290 MM
246 millioner kroner

Som nevnt på plass nummer 9 ble det laget fire 290 MM, men bilen som ble nummer fire i 1956 Mille Miglia gikk for 28 millioner dollar av RM Sotheby’s i 2015. Grunnen til at den ble solgt for mer enn vinnerbilen skyldes dens sjåfør: Juan-Manuel Fangio. Alt Fangio-relatert går for høye summer.

4. 1954 Mercedes-Benz W196R
260 millioner kroner

Apropos Fangio. Tidenes dyreste Formel 1 bil er selvsagt Fangio-relatert, og i 2013 solgte Bonhams hans 1954 Mercedes-Benz W196R for 29,6 millioner dollar. Prisen ble nok drevet opp av at bilen ble solgt i «authentic condition», altså med skrammer og skavanker etter to år med racing i 1954/55.

3. 1957 Ferrari 335 S
314 millioner kroner

Ferrari 335 S ble laget som et svar på den voldsomme Maserati 450 S til sportsvognsesongen i 1957, og er mest kjent for det horrible krasjet i 1957 Mille Miglia som satte en stopper for landeveisløpet for all fremtid.  I 2016 ble det satt europeisk auksjonsrekord da Artcurial solgte en 1957 Ferrari 335 S for solide 35,7 millioner dollar. Auksjonsbilen var opprinnelig en 315 S med 3,8-liters motor og solid løpshistorikk som 1957 Sebring og 1957 Mille Miglia (andreplass), før den ble oppgradert til en 335 S (med 4-liters motor) hvor den deltok i 1957 Le Mans, 1957 Venezuela GP og Cuba GP i 1958 hvor Stirling Moss kjørte den inn til seier.

2. 1962 Ferrari 250 GTO
335 millioner kroner

Ferrari 250 GTO er klodens mest verdifulle bil, og i 2014 ble chassisnummer 3851GT solgt for 38,1 millioner dollar av Bonhams. 250 GTO var imidlertid intet samleobjekt fra fabrikk som ny, og ser man i gamle bilblader kan man se at det var mulig å kjøpe en 250 GTO for under 10.000 dollar i 1970, mens en Duesenberg SJ gikk for 50.000 dollar. Men så tok prisene av på åttitallet, og 250 GTO har ikke sett seg tilbake siden.

1. 1962 Ferrari 250 GTO Scaglietti
426 millioner kroner

At verdens dyreste bil solgt på en auksjon er en 250 GTO bør ikke overraske noen. I 2018 gikk chassisnummer 3413GT under hammeren hos RM Sotheby’s for 48,4 millioner dollar. 3413GT vant det italienske GT-mesterskapet i 1962, vant klassen sin i Targa Florio i 1963, og ble forut for 1964-sesongen sendt til Scaglietti for å få det mer aerodynamiske Series II karosseriet uten bakspoiler. Bilen vant igjen klassen sin i Targa Florio, før den etter endt løpskarriere har skiftet eier flere ganger.

P.s. For de som synes 48,4 millioner dollar for en bil høres mye ut, kan det tillegges at en 1963 Ferrari 250 GTO, chassisnummer 4153GT, ble solgt for 70 millioner dollar – 616 millioner kroner! – i en privat handel i 2018.