Tidenes 5 dyreste japanske biler solgt på auksjon
1989 Mazda 767B
Tidenes 5 dyreste japanske biler solgt på auksjon

Tidenes 5 dyreste japanske biler solgt på auksjon

Hvilke biler fra den stigende solens land har solgt for størst summer på auksjon?

Japanske biler nevnes sjelden i samme åndedrag som det flotteste fra ulike europeiske nasjoner når det er snakk om samlerverdi, men det fins allikevel mye spesielt der ute som samlere vet å sette pris på. Når man skal plukke ut de dyreste biler solgt på auksjon, er det imidlertid viktig å ikke gå i veldedighets-fellen. I USA er det vanlig med såkalte veldedighets-auksjoner hvor hele (eller mesteparten) av summen går til et spesifikt humanitært formål. Mesteparten av summen kan også trekkes fra på skatten for den som kjøper, slik at auksjonssummen egentlig blir meningsløs for samlermarkedet. Således vil du finne hvis du googler at en 2020 Toyota Supra GR ble solgt for 2,1 millioner dollar på auksjon i 2019. Men det var en helt ny bil fra Toyota og hele summen i sin helhet gikk til the American Heart Association. Seriøse lister ser derfor bort fra slike auksjonsresultater, og for å finne topp 5 må man derfor også se bort fra en 2021 Lexus LC 500 Convertible som gikk for 2 millioner dollar i 2020, samt en 2017 Acura NSX som gikk for 1,2 millioner dollar i 2016, hvor summen gikk til Pediatric Brain Tumor Foundation.

Men med disse veldedighets-bilene ute av verden, kan vi se på reelle auksjons-resultater, og øverst på listen finner vi en Mazda:

1. 1989 Mazda 767B   1,75 millioner dollar

Tidenes dyreste japanske bil er en Mazda 767B, en racerbil bygget av Mazdaspeed for 24-timers løpet på Le Mans. Der oppnådde den lite, med 17 plass som best i 1988, 7 plass totalt i B-versjon i 1989, og 20 plass totalt i 1990. Men dens etterfølger 787B tok en sjokkseier på Le Mans i 1991, og det er nok denne bilens status, som gjorde at budkrigen gikk amok på Amelia Island i 2017, da auksjonshuset Gooding & Company lyktes med å oppnå en sluttpris på 1,75 millioner dollar for en 767B.

2. 1967 Toyota 2000GT   1,15 millioner dollar

Den dyreste japanske produksjonsbil noensinne solgt på auksjon er ikke uventet en Toyota 2000GT, som skapte en aldri så liten sensasjon da den viste at en japansk sportsbil kunne oppnå mer enn 1 million dollar på auksjon. Salget ble gjort av auksjonshuset RM Sotheby’s i 2013, men viste seg å være et lite blaff. De påfølgende år lå prisen for strøkne 2000GT på rundt halvparten, men i fjor høst ble en solgt for 912.500 dollar (privat salg – så derfor ikke med på denne listen), så kanskje prisen nå er justert i retning 1 million dollar for Japans mest berømte sportsbil gjennom alle tider.

3. 2012 Lexus LFA Nürburgring Edition   918.500 dollar

Lexus LFA skapte furore fra starten av, og ble øyeblikkelig en klassiker. Dens illsinte V10 som går fra 0 til 9000 omdreininger på bare 0,6 sekunder når man tråkker hurtig ned gasspedalen, gjorde at Lexus måtte lage en elektronisk turtellernål for å kunne holde følge. I 2019 solgte Barrett-Jackson en av de sjeldne Nürburgring Edition (kun 50 biler ble laget), med kun 885 miles på triptelleren. Det resulterte i en sluttpris på 918.500 dollar, noe som viser at også nyere japanske biler kan oppnå solide summer på auksjon.

4. 1970 Nissan Fairlady Z432R   805.000 dollar

Mange vil nok hevde at Nissan (eller Datsun – avhengig av marked) sin berømte 240Z er tidenes mest legendariske japanske sportsbil, og i fjor gikk en Z432R (en løpsversjon) for 805.000 dollar på BH Auction sitt event i Tokyo. Et sted mellom 30 og 50 eksemplarer ble laget av den kompromissløse Z432R, som blant annet har 0,2 mm tynnere karosseripaneler og panser av fiberforsterket plast. Kjennere vet hva dette er, og de er også villige til å betale deretter.

5. 1973 Nissan Skyline GT-R   430.000 dollar

På den samme BH Auctions auksjonen i Tokyo som nevnt under bil nummer 4 på denne listen, gikk også en 1973 Nissan Skyline GT-R for 430.000 dollar. Andre generasjon Skyline med chassiskode KPGC110 ble ifølge ryktene laget for å bruke opp 2-liters sekserne som var til overs fra første generasjon Hakosuka Skyline GT-R, og Nissan solgte bare 197 eksemplarer av disse C110 (populært kalt «Kenmeri» etter TV-reklamene som viste paret Ken og Mary og bilen).