Tidenes kanskje tøffeste Alfa Romeo kan bli din
Tidenes kanskje tøffeste Alfa Romeo kan bli din
Tidenes kanskje tøffeste Alfa Romeo kan bli din

Tidenes kanskje tøffeste Alfa Romeo kan bli din

Her får du fantastiske ytelser, og det ypperste av racingteknikk fra 90-tallet.

Det har kommet mye gromt fra Alfa Romeo opp gjennom årene, og særlig gjelder dette innen racing. Å påstå at noe er det aller tøffeste skal man derfor være varsom med, men mange der ute vil nok trekke fram Alfa Romeo 155 fra DTM-serien som den aller tøffeste.

155 var suksessfull i mange Touring Car-mesterskap på nittitallet. Nicola Larini vant det italienske mesterskapet i 1992, Gabriele Tarquini det prestisjetunge Britiske mesterskapet i 1994, og bilen vant flere spanske mesterskap. Fra 1993 til 1996 deltok vidunderet kjent som 155 V6 TI i det aller grommeste Touring-Car mesterskapet, nemlig DTM, eller Deutsche Tourenwagen Meisterschaft for å ta hele navnet. DTM hadde sin storhetstid på 90-tallet, og tiltrakk seg mengder med tilskuere takket være suveren racing og ekstremt tøffe biler. Og den kanskje aller tøffeste var Alfaen med 420-hesters V6 og firehjulstrekk. Alfa dominerte fra start, og vant likegodt 13 av 22 løp i 1993, med Nicola Larini som mester etter seier i 11 av disse. 1994 ble også bra med flere seire, men ingen tittel, før 1995 gikk dårlig. I 1996 ble DTM til International Touring Car Championship, og Alessandro Nannini tok tredjeplassen i mesterskapet med 7 seire. Det ble dessverre slutten på DTM, og serien gikk overende, mye på grunn av de skyhøye kostnadene forbundet med bilene som var høyteknologiske vidundre (DTM gjenoppstod noen år senere, men har aldri kommet tilbake til populariteten det hadde i glansdagene på 90-tallet).

Det er derfor mange i en viss alder som drømmer om en Alfa Romeo 155 fra DTM-serien, og de har nå sjansen. RM Sotheby’s selger en 1996 155 V6 TI som ble kjørt av Nicola Larini i 1996-sesongen, hvor han vant to løp med den. Her får du det ypperste av hi-tech fra nittitallet. Justerbar fjæring utviklet fra F1, massive ventilerte bremser, 6-trinns semi-sekvensiell kasse fra Xtrac med hendler bak rattet for giring, ABS, traction control, firehjulstrekk, samt den fantastiske 690RC motoren (som ble introdusert midtveis i 1996-sesongen på Silverstone) som går til 11900 omdreininger og leverer 490 hk. 0-100 går unna på 2,5 sekunder, og bilen passerte lett 300 km/t på langstrekkene.

Fra sin debut med denne motoren i 1996 på Silverstone tok bilen pole position i halvparten av de gjenværende løpene, og vant 8 av disse 14 løpene. Bilen som auksjoneres er Chassis 005, som Nicola Larini plantet på Pole Position på Magny-Cours og Mugello, og som han vant løpene på Interlagos og Mugello med. Etter sesongslutt ble bilen returnert til Alfa Corse, før den endte opp hos et par ulike eiere i Italia, for deretter å ende opp i Tyskland i 2018.  Der ville den nye eieren ha bilen i perfekt løpsskikk slik at den kunne delta i DTM Classics serien. Over 350.000 Euro har blitt brukt for dette formålet, og vekt har også blitt lagt på å beholde så mye av den originale patinaen som mulig. Derfor finner du fortsatt Larinis racingsete og ratt på plass inne i bilen. I fjor ble bilens motor og girkasse overhalt og dynotestet til Alfa Corse spesifikasjoner av Lindlmaier Motortechnik.

Det er derfor en særdeles flott utgave av DTM-legenden man her kan legge sine klør på, når auksjonen finner sted i Milano 15. juni. Prisantydning er satt til 700-800.000 Euro. Den som kjøper denne blir automatisk konge i Alfa Romeo-klubben. Løp og kjøp!