Til helgen kan en BMW Art Car vinne Le Mans
Til helgen kan en BMW Art Car vinne Le Mans
Til helgen kan en BMW Art Car vinne Le Mans

Til helgen kan en BMW Art Car vinne Le Mans

BMW Art Car #20 er signert Julie Mehretu og først når den har fått alle skader fra 24-timers løpet er den et ferdig kunstverk.

BMW har beriket både den autofile verden og kunstverdenen siden kunsthandler og racerfører Herve Poulain jobbet med BMW og overtalte dem til å la den amerikanske kunstneren Alexander Calder (kjent for sine skulpturer) få male en BMW 3.0 CSL i 1975. Resultatet ble et fantastisk stykke kunst på fire hjul, og Poulain lot også bilen få prøve seg på Le Mans i 1975 (den måtte bryte). Dette var en kombinasjon BMW gjentok med de tre neste Art Cars i form av Frank Stella og Roy Lichtenstein sine kunstbiler i 1976 (Stella-bilen måtte bryte) og 1977 (Lichtenstein bilen ble nummer 9 sammenlagt), samt i 1979 da Andy Warhol malte en M1 som ble nummer 6 sammenlagt på Le Mans det året.

Deretter beveget man seg bort fra koblingen Art Cars og Le Mans. Flere interessante BMW Art Cars kom og gikk, men ikke før Jenny Holzer sin kunstbil i 1999 var man tilbake på Le Mans (bilen deltok i prekvalifisering, men ikke i selve løpet), noe som ble gjentatt med Jeff Koons sin kunstbil i 2010 (den brøt etter fem timer). Spol fram til 2024 og presentasjonen av BMW Art Car #20, og den syvende av dem til å kjøre 24-timers løpet på Le Mans, denne gang i den aller grommeste klassen kalt Hypercar.

Vi snakker om en brutal BMW M Hybrid V8-racer som debuterte i fjor i den øverste klassen i sportsvognracing under 24-timers løpet på Daytona. Dit inviterte BMW den amerikanske kunstneren Julie Mehretu som man hadde pekt ut til å skape Art Car #20 allerede i 2018. Hun var innledningsvis skeptisk, og det tok noen år før hun svarte ja til invitasjonen, men å se bilen live på racerbanen i 2023 fikk henne til å se gleden i utfordringen:

- Jeg studerte bilen nøye, og ble spesielt fascinert av hvordan den ble mer abstrakt jo fortere det gikk, det som vi kaller «blur». Jeg jobbet mye med «blurs», og det var også særdeles interessant å se hvordan det ble når «blurs» stoppet av ulike årsaker. Til mitt studio i New York fikk jeg overlevert en helt hvit BMW M Hybrid V8-racer, og de første dagene ble brukt til å rulle den foran utvalgte malerier jeg har hengende i studioet for å teste og for å få et inntrykk. Jeg hadde ingen eksakt ide eller plan idet jeg startet. Når jeg prøver å gjøre mine verker til noe forhåndsbestemt blir det feil.

- Valget falt på mitt maleri «Everywhen» som ble ferdig i 2023. Hva om bilen på en måte kjørte gjennom bildet og ble påvirket av det? Jeg så for meg at bildet på en måte dryppet ned på bilen og at BMW nyregrillen foran inhalerte malingen. Vi lekte med bildet med ulike program på computeren, med collage deler av maleriet brutt opp i ulike deler, slik at det hele ble en total remix av et maleri som eksisterer, men som her er fullstendig brutt opp og blandet sammen. Jeg jobbet veldig abstrakt, et maleri må ikke handle om noe. Det skal være en visuell erfaring. Jeg er interessert i at den går gjennom tid og rom. En ide jeg hadde var at bilen underveis i løpet på Le Mans vil få skader og ulike paneler byttes ut, og at de nye panelene da var motsatt, som et gammelt omvendt negativ hvis du skjønner hvor du ser baksiden og det sorte er det hvite, altså en slags «Ghost Car» Om bilen får merker og skader underveis i løpet bryr meg ikke, den er først helt ferdig utført som Art Car når løpet er ferdig. Imidlertid viste det seg at man brøt regelverket hvis det ble gjort på en slik måte, så ideen om en slik «Ghost Car» forsvant.

- Når det gjaldt å få kunsten på selve bilen brukte vi først computerprogram, så 3D-modell prosjektør, tok fotos, printet det ut, lagde 3D om til flate former, Vector-filer og foliering av bilen. Der skar jeg bort biter, jeg la til biter, jeg fjernet ulike ting osv. En lang prosess. Selve folieringen ble gjort av et profesjonelt firma i Bayern. BMW gjorde alt for å hjelpe meg underveis, inkludert mye jobb med Ghost-ideen hvor bilen altså skulle forandre seg underveis i løpet som et omvendt negativ, fortalte Mehretu meg da jeg snakket med henne om bilen under årets Villa d’Este hvor bilen ble vist fram.  

«Innen foliering og denne type kunstprosjekt er dette innenfor en egen liga» utbryter BMWs Thomas Girst, før han forteller at folieringen startet høsten 2023, og at Julie i tillegg til selve bilen også tegnet hjelmene og draktene til førerne. Til helgen starter årets 24-timers løp på Le Mans, og da får vi se om BMW Art Car #20 med startnummer #20 (en av to biler som det belgiske W Racing Team, kjent som Team WRT, stiller med i løpet) kan overgå prestasjonen til Warhol M1-bilen som tok sjetteplassen i 1979, som altså er den høyeste plasseringen en BMW Art Car har fått i løpet. Hold øynene åpne for Julie Mehretu sitt kunstverk på fire hjul denne helgen på Le Mans!