To deilige Ferrarier på vei
To deilige Ferrarier på vei
To deilige Ferrarier på vei

To deilige Ferrarier på vei

Men ingen av dem er laget av Ferrari.

Ferrari 250 GT SWB. En av tidenes aller vakreste biler, og verdt enorme summer. Den enorme verdien gjør at få eiere bruker bilene sine, men det ønsker det britiske firmaet RML Group å gjøre noe med. Etter å ha vist noen illustrasjoner av bilen, har man nå bygd en ferdig bil, som skal bane vei for resten av produksjonen.

 

Det handler om en moderne versjon av 250 SWB, som benytter seg av chassiset til en 550 Maranello (en flott GT-Ferrari som var i produksjon fra 1996 til 2002). Det betyr at man bruker bilens 5,5-liters V12 og girkassen, mens chassiset kappes med 11 tommer. Det skaper en kompakt bil med en akselavstand på 2,70 meter, og med bruk av karbonfiber lover RML en stivere bil enn originalen, godt hjulpet av dempere fra Öhlins og en rekke oppgraderinger i hjulopphenget.

 

De klassiske proporsjonene er på plass i en moderne retro-look, mens felgene er 18-tommere på Pirelli P Zero Rosso dekk. Med 478 hk på plass lover firmaet at 0-100 skal gå unna på 4,1 sekunder, som er raskere enn originalen. Men moderne bekvemmeligheter som elektriske seter, smartphone tilkobling, navi og klimaanlegg gjør at vekten lander på 1470 kg. 30 eksemplarer skal bygges, bestillinger tas imot fra oktober, og produksjonen skal etter planen være i gang til neste år. Pris er ikke oppgitt enda.

 

Men er du pengesterk, og har lyst på en nytolkning av en vakker Ferrari 250, så kan du også vurdere britiske GTO Engineering sin versjon av den mest berømte 250 av alle, nemlig 250 GTO. Firmaet har allerede laget versjoner av 250 SWB og 250 Testa Rossa, men da benyttet man seg av ekte Ferrari-chassiser, enten fra en 330 eller en 365. Denne gang handler det om et helt nybygget rørramme-chassis og karosseriplater av karbonfiber.

Firmaet kaller bilen sin for Squalo (italiensk for hai), og vil få GTO Engineering sin egenutviklede 4-liters V12 på 460 hk. Den første prototypen er under bygging, og kunden kan bestemme mye selv, inkludert justeringer av understell og girkasse. Pris er heller ikke her oppgitt ennå, men ordrebøkene er åpne og man håper å kunne levere biler i 2023.