• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
To Ferrari-museer, del 2: Hvilket er best?
To Ferrari-museer, del 2: Hvilket er best?
To Ferrari-museer, del 2: Hvilket er best?
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

To Ferrari-museer, del 2: Hvilket er best?

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Denne gang besøker vi museet i Modena, noe som blir en overraskende opplevelse.

Nylig kunne du lese om Ferrari-museet i Maranello. Et offisielt museum som ligger like i nærheten av selve Ferrari-fabrikken, men det litt spesielle med Ferrari er at det fins to offisielle museer. For i Modena bare 20 minutter unna Maranello ligger Museo Enzo Ferrari som åpnet dørene i 2012, og i navnet på museet finner vi selve nøkkelen til å forstå det.

For her handler det om Enzo Ferrari, mannen som grunnla Ferrari og ledet det fram til sin død i 1988. Museumskomplekset består av to separate bygninger, et stort og supermoderne bygg med rundt 6000 kvadratmeter for å vise fram noen av Ferraris virkelig store høydepunkter opp gjennom historien. Det andre huset er en eldre bygning som opprinnelig tilhørte faren til Alfredo Ferrari (faren til Enzo), og hvor Enzo ble født i 1898.

Etter å ha parkert leiebilen går jeg inn mot museet, og blir glad når jeg ser den store mursteinbygningen hvor Enzo ble født, og hvor det står skrevet Officine Meccanica Alfredo Ferrari på fasaden. Men den store moderne museumsbygningen er enda mer imponerende, med fantastisk bølgende arkitektur (taket ligner på panseret til en 50-talls racerbil), og designmessig helt der oppe sammen med Porsche og Mercedes-museene i Tyskland.

Etter å ha betalt 22 Euro i resepsjonen for en voksen inngangsbillett, går man til ett enormt rom for et av de nydeligste syn jeg noensinne har sett. For det første er rommet gigantisk, og gulvet skråner også nedover, slik at man spaserer mot det nedre plan, og det betyr også at man har en mengde ulike fantastiske utsiktspunkter for å ta inn over seg all herligheten som utfolder foran ens øyne. Det er knapt mulig å beskrive, her er det bare utsøkte delikatesser fra aller øverste hylle som står delikat utstilt. 375 MM, BB, 250 GT SWB, 166 Inter, 275 GTB/4, 750 Monza osv. Blir man ikke fylt med ærefrykt for det Enzo Ferrari fikk til etter å ha besøkt dette rommet, bør man ta en legesjekk.

Hvilken enorm kontrast til museet i Maranello, hvor fokuset var mer på modeller som skriker høyt. Dette er imidlertid kunst på lik linje med renessanse-malerier fra mestere som Rembrandt og Vermeer. Hva man foretrekker får være opp til den enkelte, men for min del stiller Museo Enzo Ferrari i en egen klasse.

Når det gjelder den gamle bygningen hvor Enzo ble født er det bare noen få biler utstilt, men her er det de små detaljer som gjelder. Enzos briller fra 1958. Enzos brev til Tazio Nuvolari fra 1933. Magisk! Jeg går ut fra museet med et smil. Dette er hva Ferrari handler om for min del. Historie. Entusiasme. Enzo Ferrari. Mille Miglia. Targa Florio. Carrera Panamericana. Le Mans. Eleganse. Dristighet. Racerførere som var villige til å ofre alt. Fantastisk. Helt fantastisk.

Konklusjonen er derfor udiskutabel for min del. Vil du forstå hvorfor Ferrari er så magisk, ta turen til Museo Enzo Ferrari. Men gjerne ta turen innom museet i Maranello først, slik at du også får et møte med den gjennomkommersialiserte delen av konsernet. Bare sørg for at du besøker museene i rett rekkefølge, du vil definitivt avslutte med Museo Enzo Ferrari i Modena.

Inngangspartiet på det fantastisk designete museet.
Inngangspartiet på det fantastisk designete museet.
Resepsjonen. Også her er fokuset på luftig og romslig.
Resepsjonen. Også her er fokuset på luftig og romslig.
Ferrari 250 GT Competizione fra edel 1956-årgang.
Ferrari 250 GT Competizione fra edel 1956-årgang.
Aldeles nydelig 250 GT SWB Competizione.
Aldeles nydelig 250 GT SWB Competizione.
En herlig 1953 375 MM i Carrera Panamericana dekor. Som navnet antyder var bilen opprinnelig laget for Mille Miglia, men deltok i alle store løp.
En herlig 1953 375 MM i Carrera Panamericana dekor. Som navnet antyder var bilen opprinnelig laget for Mille Miglia, men deltok i alle store løp.
Ferrari 275 GTB4 var en av sekstitallets aller nydeligste sportsbiler.
Ferrari 275 GTB4 var en av sekstitallets aller nydeligste sportsbiler.
En 208 GTB Turbo med en 308 GTS i bakgrunnen.
En 208 GTB Turbo med en 308 GTS i bakgrunnen.
Historiens vakreste blinklys finner vi på Ferrari BB, her en 512 BB.
Historiens vakreste blinklys finner vi på Ferrari BB, her en 512 BB.
Luftig og vakkert. Det er god plass til å ta bilder av alle drømmeobjektene.
Luftig og vakkert. Det er god plass til å ta bilder av alle drømmeobjektene.
Det er også et eget motorrom.
Det er også et eget motorrom.
Her ser man tydelig at taket skal ligne på gamle tiders panser på racingbiler.
Her ser man tydelig at taket skal ligne på gamle tiders panser på racingbiler.
Bygningen hvor Enzo Ferrari ble født.
Bygningen hvor Enzo Ferrari ble født.
Gjenstander som har tilhørt Enzo Ferrari.
Gjenstander som har tilhørt Enzo Ferrari.
En herlig detalj. Hundebur på utsiden utformet som grillene på femtitallets racerbiler.
En herlig detalj. Hundebur på utsiden utformet som grillene på femtitallets racerbiler.
For deg som får høy puls og hjertebank av bil
Bli med nå
Jeg er allerede medlem
Relaterte artikler

Refuel©2023

Refuel©2023
Konto Personvern Cookies