1992 Dodge Viper R/T10
Det blir sagt at starten på Dodge Viper skyldtes en samtale mellom Chryslers President Robert (Bob) A. Lutz og Tom Gale, som var sjef for designavdelingen. Bob Lutz: ”Jeg har tenkt mer og mer på at vi burde sette i gang med et prosjekt som en gjenfødt Cobra.”
Det ble Tom Gale som fikk i oppgave å designe bilen, som definitivt har likhetsdrag med den klassiske AC Cobra. Og det gjaldt ikke bare utseendet, også hele konseptet for øvrig delte mye med Cobra. Stor motor uten turbo eller kompressor, og minst mulig hjelpemidler i form av ABS, justerbare dempere, firehjulsstyring og slikt. Nei, dette skulle bli en brutal kjøremaskin uten nymotens teknologi!
Dodge Viper debuterte som årsmodell 1992 for vanlig distribusjon, og sluttproduktet lignet ikke lite på en storvokst AC Cobra. Med 488 CID (8,0 L) V10 på 400 hk og et formidabelt dreiemoment på 630 Nm gjorde disse bilene et voldsomt inntrykk. Sekstrinns Tremec T56 var eneste alternative gearkasse.
RT/10 er kun levert i åpen versjon. Utgaven har glassfiberkarosseri, og den mangler utstyr som traction control og ABS. Air conditioning var heller ikke tilgjengelig på de første utgavene, og det var heller ikke tak eller hevemekanisme for sideruter! I stedet fikk du med små sideruter som kunne enkelt monteres hvis ønskelig. Det viste seg å bli vel rått for de fleste kundene, og snart fikk Viper takplate og tradisjonelle sideruter.
Denne kjøremaskinen klarte 0 – 96 km/t på 4,6 sekunder, null til 160 km/t på 9,2 sekunder og en topphastighet på 265 km/t. Bare noen få hundre ble laget det første året, men tallet skulle øke med årene.