Topp 10: Corvette
1963 Chevrolet Corvette Split Window
Topp 10: Corvette

Topp 10: Corvette

Her er de 10 Corvettene som skinner aller sterkest i Corvette-historien.

Chevrolet Corvette. Hvem har ikke hatt en poster på gutterommet av en Corvette i tenårene? Selv hadde jeg en sølvfarget Split Window hengende over sengen, og bare å se på den gjorde meg glad. Corvette har bestandig vært spesiell, og designet har alltid vært fantastisk!

Chevrolet Corvette har, som andre sportsbiler, sine særegenheter. Utstrakt (men ikke bare) bruk av støtstangsmotorer er en gjenganger i alle år, og de har alle vist seg pålitelige. Og like viktig; motorene har vært enkle å skru på og billige å trimme. Det er viktig for mange bileiere. Til tross for en ganske enkel teknologi med to ventiler per sylinder og sentermontert kamaksel med støtstenger har effekten vært høy og bensinforbruket lavt hele veien fra da moderne innsprøytning og elektronisk overvåking ble implementert først på åttitallet.

Chevrolet Corvette er så heldig å ha en av verdens største bilprodusenter bak seg, General Motors, og selv Chevrolet alene var fullt kapabel til å komme opp med dollars nok til å produsere en sportsbil for massene. Det betydde at du som bilkjøper fikk mye bil for pengene, og sportsbilen ble dermed tilgjengelig for langt flere enn det som normalt var mulig for den vanlige mann i gata.

 

 

Lett materiell

Karosserier i lett materiale er en annen gjenganger hos Corvette. Glassfiber var utbredt på de første seriene, og en av fordelene med dette materialet var at man kunne lage fantasifulle design uten å tenke på problemer med pressing av stålplater. Den separate rammen på bilen, og forsterkningene rundt coupeen var fra starten av laget av stål. Etter som årene gikk ble glassfiber delvis erstattet av plastdeler og karbonfiber. Allerede i årene 1980-81 førte en slik utvikling av produksjonsmetoder til lettere karosserier. Den tverrliggende bladfjæren bak ble også laget av glassfiber fra denne tiden av, i motsetning til eldre utgaver som hadde stålfjær bak. Foran var det spiralfjærer den gang. Bladfjærer er forresten noe som Corvette har benyttet helt opp til våre dager, Corvette C7 hadde tverrliggende komposittfjærer både foran og bak

Utstrakt bruk av aluminium i chassis ble innført fra Corvette C4. Chevrolet har generelt vært dyktige til å holde vekten nede på nyere modeller av Corvette, i motsetning til mange andre sportslige biler, for eksempel moderne pony cars. Corvette har klart dette til tross for økt innebygd sikkerhet og mye mer utstyr og komfort etter som årene gikk.

10 utvalgte

 

Her har vi valgt ut ti spesielle Corvetter gjennom knappe 70 år. Siden Corvette er en sportsbil er det prestasjoner og sjeldenhet vi har lagt vekt på. Også banebrytende modeller med nyvinnende teknologi og vakkert design er vektlagt i vårt utvalg av spesielle biler fra en spesiell bilmodell.

 

1955 Corvette V8

Mye av æren for at Corvette ble slik en suksess tilfaller Zora Arkus-Duntov, belgieren med jødiske aner fra Russland. Han falt pladask for Corvette da han fikk se den på Motorama i New York i 1953. Designen var uovertruffen, syntes han, men ellers var det mye å gå på når det gjaldt chassis og drivverk.

Arkus-Duntov startet samme år hos GM, og han skulle på sikt gjøre Corvette til en virkelig sportsbil.

Den første Corvette så dagens lys som 1953-modell, et år som var svært viktig for GM. Det ble da lansert luksusmodeller som Oldsmobile Fiesta, Buick Skylark og Cadillac Eldorado. Disse bilene var øremerket for et lite, sofistikert marked, de som hadde råd til å kjøpe noe helt ekstraordinært. Chevrolet Corvette var rettet mot et annet marked, men også den var forbeholdt ytterst få. Det ble produsert 300 eksemplarer det første året, og til tross for utseendet var ikke bilen direkte sportslig prestasjonsmessig. En rekkesekser på 235,5 CID (3,9 L) og beskjedne 150 hk i kombinasjon med en tilårskommen teknologi chassismessig ga ikke all verdens prestasjoner. Men bilen var lekker å se på, og den hadde allerede nå glassfiberkarosseri, noe som skulle bli synonymt med Corvette i årene som kom.

Vårt valg faller ikke på den første Corvette, men derimot den tredje. I 1955 fikk Corvette den nye small block 265 CID (4,3 L) V8 på 195 hk som option, en fin konkurrent til Fords nye toseters Thunderbird dette året. Corvette har fortsatt sin opprinnelige design i 1955, og er dermed en flott miks av klassisk design og moderne motor. Null til 96 km/t (60 mph) ble målt til 8,7 sekunder med V8, noe som var ganske imponerende i 1955.

1963 Corvette Split Window

1963-modellen var et kvantesprang for Corvettes del. Takket være Zora Arkus-Duntov ble Corvette nå en langt mer moderne bil, med blant annet delt bakaksel. Small block V8 på 327 CID (5,4 L) ble levert i flere versjoner, maksimalt med 360 hk og fuel injection. Sistnevnte gjorde at Corvette klarte 0 til 96 km/t på 5,9 sekunder. For første gang ble Corvette tilbudt i lukket utgave, i tillegg til åpen.

Designet var fantastisk! Den var bygd ut fra konseptbilen XP-755 fra 1961, bedre kjent som Mako Shark, av Larry Shinoda under General Motors sin designsjef Bill Mitchell. Sistnevnte er gitt kreditt for den delte bakruten på den lukkede versjonen av 1963-modellen, den ble kalt Split Window. 1963-modellen skulle bli unik i så måte, det kom flere klager på at stolpen som delte bakruten tok for mye av sikten bakover. Det får så være, det er denne delingen som har gjort 1963-modellen legendarisk.

1963 Corvette var som nevnt atskillig mer av en sportsbil enn tidligere modeller. Det var Chevrolet klar over, og det ble produsert fem spesielle Grand Sport-utgaver som var ekstra lette, utstyrt med 377 CID (6,2 L) V8 i aluminium og anslått til 550 hk. Motoren hadde to tennplugger per sylinder og hemisfæriske (halvkuleformede) forbrenningskamre. Bilene var beregnet på Le Mans, og de skulle få stor samlerverdi.

1967 Corvette L88

1967 Corvette tilhørte samme generasjon som 1963-modellen, ja, 1967-modellen var siste utgave av generasjon, Corvette C2. Allerede i 1965 fikk du skivebremser foran på Corvette, og senere på året ble det også tilgjengelig med skiver bak. 396 CID (6,5 L) big block V8 ble tilbudt for første gang i 1965, og dermed forsvant innsprøytningsmotorene året etter.

Allerede i 1966 ble 396 CID V8 pensjonert i Corvette til fordel for den enda større 427 CID (7,0 L) big block V8, men fortsatt var 327 CID small block V8 basismotoren. Med small block V8 var vektfordelingen nær ideell på Corvette C2.

I 1967 var 2-krets bremsesystem og støtabsorberende rattstamme påbudt på alle amerikanske biler ved lov. Toppmodellen i 1967 var utstyrt med 427 L88, og det ble bare levert 20 stk 1967 Corvette med denne motoren. Motoren var støpt i jern, mens topplokkene var av aluminium. Effekten var oppgitt til 430 hk, men det var for beskjedent. Antatt effekt er rundt 550 hk. Sammen med firetrinns manuell gearkasse sparket denne godt i fra! Akselerasjon er målt til 4,5 sekunder fra null til 100 km/t med firetrinns manuell kasse og akselerasjonsvillig utveksling. 1967 Corvette L88 er i særklasse en kostbar entusiastbil, men alle Corvette C2 har en høy verdi, spesielt fra 1965 og opp, samt den første Split Window.

1969 Corvette ZL1

Til årsmodell 1968 ble tredje generasjon Corvette, C3, introdusert. Den var bygd på den fabelaktige konseptbilen Mako Shark II, en fantastisk skapning som ble fremvist i 1965. Selv om produksjonsutgaven var noe nedtonet i designen, så den fortsatt helt rå ut. For mange nordmenn har entusiasmen for Corvette startet med C3, og utgaven skulle bli svært langlivet, fra årsmodell 1968 til 1982!

Designmessig er Corvette C3 en vinner! De voldsomt buede skjermene og det lange, spisse panseret er utvilsomt blant høydepunktene, og det gir også en spesiell følelse å sitte så langt bak mot den delte bakakselen.

Når det kom til chassiset så var det ikke så svært forandret fra Corvette C2, faktisk ble mange komponenter brukt på nytt på C3. 1969-modellen av Corvette var ikke så mye forandret fra 1968, men det ble blant annet brukt tykkere glassfiber for å unngå sprekker. 427 L88 ble tilbudt for siste gang, men den absolutte godbiten for årsmodell 1969 var ZL1-motoren.

Det ble montert 427 CID ZL1 i to (2) Corvetter i 1969, det er alt! ZL1 var støpt i aluminium, og effekten var oppgitt til beskjedne 425-430 hk, avhengig av kilde. Effekten antas å ligge godt i overkant av 550 hk, dette var en skikkelig versting! Akselerasjon fra null til 96 km/t er målt til 3,9 sekunder!

1970 Corvette med 454 CID (7,4 L) big block V8 på 390 hk er også en skikkelig godbit. Det ble også antydet at en utgave med 460 hk skulle tilbys, men det antas at ingen slike ble levert. Til gjengjeld ble 454 CID V8 med 425 hk levert i 1971, som var det siste året for høy effekt på lenge. Likevel ble det levert mange flotte Corvetter ut over syttitallet, slik som f.eks.1978 Indy Pace Car replica. Forresten har Corvette blitt tildelt æren som Indy Pace Car hele 15 ganger, etter sigende!

1990 Corvette ZR-1

I 1984 kom en splitter ny Corvette (C4) som hadde få komponenter med seg fra forrige generasjon. Årsmodell 1983 finnes ikke for Corvettes del, man gikk rett fra 1982 til 1984. Den nye Corvette C4 skulle være med fra årsmodell 1984 til 1996, og her var det brukt mye aluminium i det nye hjulopphenget. Fra 1984 ble Corvette en meget moderne sportsbil, 1985-modellen fikk moderne Tuned Port Injection innsprøytning i stedet for Cross Fire Injection, samt litt mykere og mer tilpasset fjæring. Fra 1986 kunne Corvette igjen leveres som convertible, etter en lang pause etter 1975-modellen. Som takk ble 1986 convertible valgt til Indy Pace Car, og det ble den også i 1995.

Hjuloppheng, moderne innsprøytning og gearkasser med overdrive, samt automatkasser med både overdrive og lockup-funksjon (låsing av converter for å senke drivstofforbruk), var blant nyvinningene på åttitallet. Designen var ganske moderat og besto til dels av en utflating og modernisering av linjene fra Corvette C3. Flipfront gjorde at tilgangen til motorrommet var god, mens høye dørstokker gjorde bilen litt mer arbeidsom å komme seg ut og inn av.

Den største overraskelsen på Corvette C4 var introduksjonen av ZR-1 i 1990. Dette var en meget spesiell bil med breddete bakskjermer og dermed større sporvidde. Men den største nyheten var aluminiumsmotoren LT5 som var utviklet i samarbeid med Lotus. Det betydde 32 ventiler, doble overliggende kamaksler (uvanlig for Corvette) og et marginalt lavere oppgitt slagvolum enn den tradisjonelle 350 CID (5,7 L) V8. I 1990 var effekten oppgitt til 375 hk, senere (1993) steg denne til 405 hk. ZR-1 ble kun levert som coupe, og den sekstrinns manuelle gearkassen var utviklet av ZF i samarbeid med Chevrolet. ZR-1 ble målt til like over fire sekunder fra null til 96 km/t, og topphastigheten ble målt til over 280 km/t!

1996 Corvette GS

Corvette C4 fikk en facelift i 1991, og bilen ble nå mer lik den spesielle ZR-1 å se på. Corvette ble dermed ikke fullt så kantet designmessig, og den ble seende mer up to date ut. I 1992 kom den nye 350 CID (5,7 L) LT1-motoren med reverskjørt kjølesystem. Siden motoren da kjølte først over topplokkene kunne man heve kompresjonen og dermed effekten. Den steg dermed til 300 hk.

Corvette ZR-1 var, i denne omgang, i produksjon fra 1990 til og med 1995. I 1996, ett år før Corvette C5 ble introdusert, ble Grand Sport reintrodusert. Den hadde blant annet en egen versjon av 350 CID (5,7 L) V8 kalt LT4 på 330 hk, og utgaven ble kun levert med sekstrinns manuell kasse. Det ble produsert bare 810 lukkede og 190 åpne utgaver av Grand Sport, og de var alle lakkert Admiral Blue med en bred, hvit stripe midt over bilen. De mørke felgene med blank stripe langs ytterkanten var med på å gjøre 1996 GS til en meget spesiell utgave, spesielt utseendemessig.

2001 Corvette Z06

Corvette C5 ble som nevnt introdusert med årsmodell 1997 og fortsatte til 2004. Det første året (1997) ble ikke levert som convertible, men det ble den i 1998. Da ble den også valgt til Indy Pace Car, noe som har blitt Corvette til del en rekke ganger.

Corvette C5 var den første Corvette som fikk bakmontert gearkasse, såkalt transaksel, for forbedret vektfordeling. Bilens bunnplate er bygd som en sandwich med balsatre i midten for bedre vridningsstivhet, noe som sikkert ville gledet Thor Heyerdahl og hans Kon-Tiki…

Standard motor i 1997 Corvette og oppover var 346 CID (5,7 L) LS1, en pålitelig og enkel aluminiumsmotor med sentermontert kamaksel og støtstenger. Standard motoreffekt var 345 hk, denne steg i 2001 til 350 hk. Men 2001 førte også med seg en annen nyhet, nemlig introduksjonen av Z06. Da fikk du en lettere coupe med samme motorvolum, men en forhøyet motoreffekt på 385 hk. Motoren fikk benevnelsen LS6, og allerede i 2002 steg effekten i motoren til 405 hk. Dette gjorde Z06 til en svært så attraktiv utgave, både prestasjonsmessig og prismessig. Man må anta at dette vil bli en av de store vinnerne når bilen oppnår avgiftsfritak på 20-årsgrensen.

2009 Corvette ZR1

Blant nyhetene for Corvette C6, som ble introdusert som 2005-modell, var innføringen av synlige hovedlykter, noe Corvette ikke hadde hatt siden C1 som endte i 1962. Standard motor var en 6,0 L V8 med 400 hk.

Allerede i 2006 kom den nye versjonen av Z06, og den hadde vektbesparende ramme av aluminium med innslag av magnesium i blant annet chassis. Utstrakt bruk av karbonfiber i karosseriet førte til ytterligere vektbesparelse. Dette var et beist av en bil med 427 CID (7,0 L) V8 og 505 hk. Bilen hadde tørrsumpsmøring og var virkelig en versting for sin tid.

Men allerede i 2009 kom en verre modell, ZR1. Med kompressormatet LS9 V8-motor på 6,2 L på 638 hk presterte modellen 0 til 96 km/t på 3,4 sekunder ifølge bilmagasinet Motor Trend, og det er jo mer enn akseptabelt! Motor Trend testet også sin 2009-modell på kvartmilen, og den klarte den på 11,3 sekunder med en slutthastighet på 211 km/t. Testførerne fra MT fortalte at ZR-1 kjørte fra omtrent alt de tidligere hadde testet på den siste delen av dragracebanen! Også i sving imponerte ZR1 med 1,1 g før den slapp taket. Topphastigheten var oppgitt til 330 km/timen.

2018 Corvette ZR1

I 2014 kom neste generasjon Corvette: C7. Alle Corvetter er vakre biler, og C7 er definitivt ikke noe unntak. Her ser man mange av linjene fra Corvette C3; kraftig buede skjermer over spesielt forhjulene, enkel og tiltalende front, samt en herlig rå og kantete bakstuss.

Standard motor i 2014 C7 var en 6,2 L LT1 V8 på 455 hk, eventuelt 460 hk med RPO-Code NPP, Performance Exhaust. RPO Z51 inkluderer magnetisk opererte støtdempere med selvlærende kontrollsystem. Tverrliggende bladfjærer er noe Corvette er kjent for, og C7 har også tverrrliggende komposittfjærer.

Som årsmodell 2018 kom den hittil råeste Corvette av alle: ZR1. Utgaven er levert med 6,2 L LT5 V8 på hele 755 hk. Det betyr at 0 til 100 km/t er målt til 3 sekunder blank. Topphastigheten ble målt til 338 km/t. Du kan velge mellom 7-trinns manuell kasse eller 8-trinns automat. Utgaven ble også tilbudt i 2019, og du kunne bestille den med en justerbar high wing spoiler bak som fikk utgaven til å se ut som en ren racebil. Et heftigere utseende skal man lete lenge etter!

2020 Corvette

Så ble Corvette C8 lansert som 2020-modell, og den skuffer ikke! Midtmontert LT2-motor på 6,2 L og 490 hk er ikke dårlig på basisutgaven. Effekten økes til 495 hk med Z51-option, som bl. a. inkluderer justerbar fjæring, bedre bremser og effektanlegg. Takket være den midtmonterte motoren presterer Corvette null til 96 km/t på 2,9 sekunder med 495-hesteren. Ren manuell gearkasse er ikke tilgjengelig, her er det en Tremec dobbelt-clutch kasse som gjelder. De tverrliggende bladfjærene er nå borte til fordel for spiralfjærer.

Designet er ganske så annerledes enn tidligere Corvetter, spesielt fronten gir få tips om hvilket bilmerke det dreier seg om. Bakfra er bilen mer gjenkjennelig. Sett fra siden er bilen minst like ugjenkjennelig som fronten, noe som er naturlig med midtmontert motor. C8 er bred, og de store luftinntakene på bakskjermene (og dørene) gjør at bakpartiet virker enda bredere. Faktisk er bilens bredde i overkant av 193 cm.

Innvendig gir C8 et mer påkostet inntrykk enn tidligere, og detaljer som rattet med flat bunn og topp er ganske så spesielt. Med en inngangspris på cirka 60.000 dollar, er Corvette C8 fantastisk rimelig sammenlignet med konkurrentene. Det er blant fordelene med å ha en stor bilprodusent i ryggen.