Chevrolet Corvette. Hvem har ikke hatt en poster på gutterommet av en Corvette i tenårene? Selv hadde jeg en sølvfarget Split Window hengende over sengen, og bare å se på den gjorde meg glad. Corvette har bestandig vært spesiell, og designet har alltid vært fantastisk!
Chevrolet Corvette har, som andre sportsbiler, sine særegenheter. Utstrakt (men ikke bare) bruk av støtstangsmotorer er en gjenganger i alle år, og de har alle vist seg pålitelige. Og like viktig; motorene har vært enkle å skru på og billige å trimme. Det er viktig for mange bileiere. Til tross for en ganske enkel teknologi med to ventiler per sylinder og sentermontert kamaksel med støtstenger har effekten vært høy og bensinforbruket lavt hele veien fra da moderne innsprøytning og elektronisk overvåking ble implementert først på åttitallet.
Chevrolet Corvette er så heldig å ha en av verdens største bilprodusenter bak seg, General Motors, og selv Chevrolet alene var fullt kapabel til å komme opp med dollars nok til å produsere en sportsbil for massene. Det betydde at du som bilkjøper fikk mye bil for pengene, og sportsbilen ble dermed tilgjengelig for langt flere enn det som normalt var mulig for den vanlige mann i gata.
Lett materiell
Karosserier i lett materiale er en annen gjenganger hos Corvette. Glassfiber var utbredt på de første seriene, og en av fordelene med dette materialet var at man kunne lage fantasifulle design uten å tenke på problemer med pressing av stålplater. Den separate rammen på bilen, og forsterkningene rundt coupeen var fra starten av laget av stål. Etter som årene gikk ble glassfiber delvis erstattet av plastdeler og karbonfiber. Allerede i årene 1980-81 førte en slik utvikling av produksjonsmetoder til lettere karosserier. Den tverrliggende bladfjæren bak ble også laget av glassfiber fra denne tiden av, i motsetning til eldre utgaver som hadde stålfjær bak. Foran var det spiralfjærer den gang. Bladfjærer er forresten noe som Corvette har benyttet helt opp til våre dager, Corvette C7 hadde tverrliggende komposittfjærer både foran og bak
Utstrakt bruk av aluminium i chassis ble innført fra Corvette C4. Chevrolet har generelt vært dyktige til å holde vekten nede på nyere modeller av Corvette, i motsetning til mange andre sportslige biler, for eksempel moderne pony cars. Corvette har klart dette til tross for økt innebygd sikkerhet og mye mer utstyr og komfort etter som årene gikk.
10 utvalgte
Her har vi valgt ut ti spesielle Corvetter gjennom knappe 70 år. Siden Corvette er en sportsbil er det prestasjoner og sjeldenhet vi har lagt vekt på. Også banebrytende modeller med nyvinnende teknologi og vakkert design er vektlagt i vårt utvalg av spesielle biler fra en spesiell bilmodell.
1955 Corvette V8
Mye av æren for at Corvette ble slik en suksess tilfaller Zora Arkus-Duntov, belgieren med jødiske aner fra Russland. Han falt pladask for Corvette da han fikk se den på Motorama i New York i 1953. Designen var uovertruffen, syntes han, men ellers var det mye å gå på når det gjaldt chassis og drivverk.
Arkus-Duntov startet samme år hos GM, og han skulle på sikt gjøre Corvette til en virkelig sportsbil.
Den første Corvette så dagens lys som 1953-modell, et år som var svært viktig for GM. Det ble da lansert luksusmodeller som Oldsmobile Fiesta, Buick Skylark og Cadillac Eldorado. Disse bilene var øremerket for et lite, sofistikert marked, de som hadde råd til å kjøpe noe helt ekstraordinært. Chevrolet Corvette var rettet mot et annet marked, men også den var forbeholdt ytterst få. Det ble produsert 300 eksemplarer det første året, og til tross for utseendet var ikke bilen direkte sportslig prestasjonsmessig. En rekkesekser på 235,5 CID (3,9 L) og beskjedne 150 hk i kombinasjon med en tilårskommen teknologi chassismessig ga ikke all verdens prestasjoner. Men bilen var lekker å se på, og den hadde allerede nå glassfiberkarosseri, noe som skulle bli synonymt med Corvette i årene som kom.
Vårt valg faller ikke på den første Corvette, men derimot den tredje. I 1955 fikk Corvette den nye small block 265 CID (4,3 L) V8 på 195 hk som option, en fin konkurrent til Fords nye toseters Thunderbird dette året. Corvette har fortsatt sin opprinnelige design i 1955, og er dermed en flott miks av klassisk design og moderne motor. Null til 96 km/t (60 mph) ble målt til 8,7 sekunder med V8, noe som var ganske imponerende i 1955.