Å velge de ti mest ikoniske muskelbilene fra den klassiske tidsperioden 1964-74 er ingen enkel jobb, men vi har til slutt falt ned på disse ti eksemplarene, ut fra kriterier som banebrytende utgaver som bidro til starten av muskelbilperioden, motorer med revolusjonerende løsninger som hemisfæriske forbrenningskamre eller bruk av aluminium, hårreisende akselerasjon, vakre design og/eller forbedrede kjøreegenskaper. Vi ser også litt på hva du bør passe på når det gjelder bilens identitet hvis du skal kjøpe en, for her er det mange fallgruver ute og går.
1964 Pontiac GTO 389
Pontiac LeMans GTO har fått æren av å starte muskelbilkrigen, takket være noen kreative karer som foreslo å sette i den største motoren de kunne få lov til i en midsize bil som Pontiac Le Mans, som igjen var bygd på basisutgaven Tempest. Æren for GTO har tilfalt flere, slik som dragraceren Jim Wangers og teknikerne Russ Gee, Bill Collins og John DeLorean. Med kraftigere fjærer, noe forbedrede bremser og tykkere stabilisatorstag ble også kjøreegenskapene forbedret. Men det som gjorde utslaget var montering av større motorer fra fabrikantenes fullsize biler i de lettere utgavene. GM (General Motors) hadde en policy om at midsizere ikke skulle ha en større motor enn 400 CID (6,6 L), og dermed passet Pontiacs 389 CID V8 som hånd i hanske. Pontiac hadde en fordel av at deres motorer, uavhengig av slagvolum, hadde like store utvendige mål. Det var dermed ikke noe vanskeligere å montere en 389 CID (6,4 L) V8 enn den svakere 326 CID (5,3 L) V8. Med en motoreffekt på enten 325 eller 348 hk (max 360 hk i 1965) ble Pontiac GTO uhyre rask for sin tid! På 1965-modellen fikk GTO fire hovedlykter, to og to plassert vertikalt. Dette ga bilen et klassisk utseende, og årsmodellene 1966-1967 beholdt denne løsningen, selv om designen for øvrig ble modernisert med myke, vakre hoftesvinger over bakskjermene. De to første årsmodellene var GTO en option levert til Le Mans, men fra 1966 og oppover ble GTO en egen modell som dermed kan verifiseres ut fra chassisnummer. Populariteten økte raskt, og konkurrentene forsto at her var det et nytt marked.
Disse opprinnelige muskelbilene var billige, siden de var bygd på allerede eksisterende bilmodeller og komponenter. Det gjorde at ungdommene også hadde råd til dem, og muskelbiler skulle bli svært populære utover sekstitallet. Fra 1968 ble Pontiac GTO en vesentlig mer moderne og komfortabel bil å kjøre, men da mistet man litt av den opprinnelige, råe muskelbilfølelsen.