Toyotas største ikon? – 1985 Toyota Corolla AE86
1985 Toyota Corolla AE86 Levin
Toyotas største ikon? – 1985 Toyota Corolla AE86

Toyotas største ikon? – 1985 Toyota Corolla AE86

Er du glad i japanske biler, er sannsynligheten stor for at du er godt kjent med Joachims drømmebil.

Toyota AE86 har på mange måter blitt ikonisk når det kommer til driftingsporten. Det var med blant annet denne bilen drifting ble til på trange fjellveier i Japan, og da den senere fikk hovedrollen i animeserien «Initial D» sementerte den sin status som et japansk bilikon. Japaneren Keiichi Tsuchiya, som for mange er mer kjent som «drift king», har brukt sin AE86 mye til drifting, noe vår egen Fredric Aasbø oppdaget video av på internett. Dette igjen var en av Aasbøs hovedinspirasjoner for å selv kjøre drifting.  En annen som også ble forelsket i denne bilen nettopp på grunn av drifting er Joachim Corneliussen.
- Jeg elsker japansk driftingkultur og Corolla AE86 havnet rimelig fort på drømmetbil-lista mi. De er sjarmerende, kjørevillige og veldig stilige. I tillegg kan en gjøre utrolig mye med de, forteller Joachim.

Joachims bilinteresse henger nok sammen med hans fars interesse for biler. Det ble dermed lett å stille spørsmål og få hjelp om det var noe Joachim lurte på. Honda Civic ble førstebilen i en alder av 15 år, en bil han brukte mye tid på. Selv om det har vært mye japansk siden den gang beskriver Joachim seg en med allsidig bilinteresse, og har på grunn av dette eid båe amerikanere og europeiske biler også.

Toyota AE86
AE86 er en del av Toyota Corolla Levin og Toyota Sprinter Trueno-serien til Toyota. Den ble produsert mellom 1983 og 1987. Trueno er spansk for «tordenvær» og Levin er mellomengelsk (engelsk slik det ble snakket mellom 1100-tallet og 1400-tallet) for «lyn». Bilen var femte generasjon Corolla og ble levert med bakhjulstrekk og 1,6 liters 4A-GE. Samme motor finner du i første generasjon MR2, Corona GT, Celica 1600GT-R og Carina 1600GTR. Den produserte 128 hestekrefter og var utstyrt med Denso innsprøytningssystem og variabel T-VIS innsug. Dette innsuget har doble innsugsrør der halvparten er ventilstyrt via bilens hjerne. AE86 Corolla hadde individuell MacPherson hjuloppheng foran og four-link bak, ventilerte skivebremser, stabilisatorstag både foran og bak, samt at det var mulig å legge til LSD dersom du ville bruke noe mer penger på din Corolla. Du fikk den med femtrinns manuell og firetrinns automat. AE86 kom i seks forskjellige utgaver og har en pre-facelift (Zenki) og en facelift (Kouki) som kom i mai 1985.

Toyota AE86 var mye brukt i racing både i Gruppe A og Gruppe N-racing, spesielt i rally og banracing. I ettertid har den fortsatt å være et populært valg for private team. Mye av årsaken er den lette egenvekten på bilen, samt bakhjulstrekk. Som nevnt litt tidligere er den også mye brukt innen drifting.

Nøye restaurert
Fra en alder på rundt 17 år så var Joachim besatt av tanken på å eie en Toyota AE86. Heldigvis skulle det dukke opp en aktuell bil noen år senere.
- Bilen er solgt ny i Finland og endte etter hvert med å bli ganske oppbrukt. Den ble så solgt til den finske Toyotalegenden Ari Saxberg. Ari er kjent for å bruke Ae86 i rally og er ekspert på disse bilene. Han kjøpte den for å ha som sin private AE86 ved siden av rallybilene sine. Han driver også firmaet Saxspeed i Finland. Ari kjøpte den som et rustent prosjekt og har byttet ut masse av panelene og rettet ut bilen. Det er utrolig pent arbeid som er utført. Hele undersiden er sandblåst og lakkert, så den er like fin under som den er over. Den står på BC Coilovers som er godkjent i vognkort og hele bakstillingen er justerbar. Det står også en LSD montert på bilen. Motoren er original, men den er overhalt av Ari. Bilen er nå utstyrt med et interiør fra GT-APEX-modellen som var den mest utstyrte modellen av AE86. Den var derfor utstyrt med et ratt med tre eiker, sportsstoler, tiltratt, air condition og dimbart lys i dashbordet. Da Ari var ferdig med bilen synes han den ble så fin at han ikke klarte å bruke den, så den ble etter hvert solgt videre til Tyskland. Der ble den en stund før den ble importert til Bodø og registrert på Knut Olav Helskog i 2017. Da denne kom ut for salg av den andre norske eieren, Daniel Laberg, var jeg ikke i tvil, jeg bare måtte ha den, forteller Joachim som kjøpte bilen i 2022

Med på kjøpet fulgte det med to blader med informasjon om restaureringen av bilen og byggeprosessen som Ari den gangen hadde med den tilbake i Finland. Fordi bilen var såpass godt ivaretatt etter restaureringen var det ikke store jobben for Joachim å holde bilen slik den var da han kjøpte den. Noen utbedringer av det personlige slaget ble likevel gjort. Bagasjerommet ble montert ferdig slik at det ble komplett og Joachim satte på et tårnstag foran. Den ble så justert ned litt på coiloverne før et sett med SSR MK2-felger ble montert. Innvendig fikk bilen i stor grad være slik den var, men Joachim monterte et Nardi-ratt på den.

- Jeg eide bilen et drøyt år før jeg solgte den igjen. Noe av årsaken var at jeg rett og slett brukte den utrolig lite, fordi den var så pen. Det er den første steinspruten som er den verste. På et år ble det knappe 1500 kilometer. Jeg rakk dog å dra på biltreff og slikt i nærmiljøet, også sto den utstilt på Gatebils stand på Oslo Motorshow i 2022, sier Joachim videre.

En av grunnene for at Joachim tidligere i år solgte drømmebilen er som nevnt at den er utrolig flott. Den andre er at han nå fungerer som mekaniker i et drifting-team.
- Jeg jobber til daglig som industrimekaniker og på fritiden er jeg mekaniker for Bekkevold Racing som driver med drifting. Da blir det full gass med mekking både på jobb og på kveldene, så da forsvant gnisten litt for å ha egen prosjektbil litt. Det får derfor vente til jeg har litt bedre tid igjen, forteller Joachim avslutningsvis.