Toyotas ultimate luksus – Century kommer som SUV
Toyotas ultimate luksus – Century kommer som SUV
Toyotas ultimate luksus – Century kommer som SUV

Toyotas ultimate luksus – Century kommer som SUV

Det nye flaggskipet kommer som et alternativ til den klassiske sedanen.

Toyota har nettopp vist frem sin etterlengtede Century SUV i Japan. En balje fylt med luksus som vil bli produsert i et visst antall eksemplarer ved siden av den mer tradisjonelle sedan-utgaven. Det nye flaggskipet kommer som plug-in hybrid, fire generøse sitteplasser, og den gir seriøse Rolls-Royce-vibber!

Ifølge Toyota har markedet for sjåførkjørte biler utviklet seg veldig de siste årene, hvor eiere og passasjerer av slike biler gjerne ønsker å kunne bruke tiden langs veien mer effektivt. Enten det gjelder å jobbe bedre mellom A og B, eller om det er å få slappet av enda litt mer. Dermed utviklet de en ny modell. En SUV, som skal kunne være et japansk alternativ til biler som Rolls-Royce Cullinan og Bentley Bentayga.

Selvfølgelig er den klassiske Phoenix-logoen, som representerer Japans keiserhus, på plass, og du kan få bilen i sju forskjellige fargenyanser. Ifølge Toyota har lakken en enorm speileffekt takket være en ekstrem grundig polering. Annet å merke seg er splittede lykter både foran og bak, og svært grasiøse kromdetaljer rundt alle stolper på bilen.

Det er ingen tvil om at eksteriøret oser av eksklusivitet, men som på alle slike biler så kommer lørdagsgodtet først frem når man ser innsiden. For eksempel åpnes dørene hele 75 grader ut for å enkelt kunne klive inn, samt at et elektrisk uttrekkbart trinn kliver ut fra under bilen. Om 75 grader på døren ikke skal være nok for deg, så får du også skyvedører bak som ekstrautstyr.

Bilen kommer med fire seter som er separert fra bagasjerommet med lydisolerende glass. Setene bak kan legges helt ned, og har både varme og ventilasjon innebygd i seg, samt en uttrekkbar fotstøtte, som gjør det mulig å legge seg helt ned for en liten middagslur. Om en dupp ikke er din foretrukne måte å reise på kan du heller velge å bruke 11,6 tommers skjermen du har tilgang til foran deg med touch screen. Det er også et kjøleskap her for din foretrukne leskedrikk, omgivelseslys, panorama soltak, og et svært sofistikert lydsystem. Mens du kuler den helt bak kan sjåføren nyte en digital cockpit bestående av to 12,3 tommers skjermer, materialvalg fra øverste hylle, og dynamisk bakhjulstyring, som gjør bilen enkel å manøvrere selv i trange Tokyo-gater. En annen ny modus er «Rear Comfort mode», som skal sette opp bilen til å bli mest mulig behagelig for passasjeren i baksetet. Man kjøper ikke denne bilen for å kjøre den selv, det er sikkert!

Under panseret sitter det en 3,5 liters V6 plug-in hybrid som sender ut effekt til alle fire hjul via en e-CVT girkasse. Toyota forteller at systemet til sammen skal gi 412 hestekrefter, og skal ha 69 kilometer med utslippsfri kjøring før man omsider må lade eller ta bensinmotoren i bruk. V6 er kanskje ikke det grommeste når man tenker tilbake på Centurys tidligere V8, og ikke minst V12, men for stillegående el-bruk i urbane områder må det sies at hybridsystemet er perfekt.

Toyota planlegger videre å kunne tilby en omfattende personalisering av Century SUV i fremtiden, noe som gjør at man kan bestille en bil som ingen andre har. En gruppe kalt noe så pretensiøst som «Century Meisters» vil da bistå kjøpere med sine personlige ønsker. For eksempel kan det være mulig å få bilen som cabriolet, om kunden ønsker å bruke Toyotas «master craftspeople», som de kaller gruppen som skal utføre personaliseringen.

Så til den kjedelige, men ikke overraskende informasjonen om at Century SUV kommer til å bli solgt via utvalgte forhandlere i Japan. Ordreboken er allerede åpen, og de første bilene vil rulle ut allerede før årsskiftet. Prisen starter på kanskje overraskende beskjedne 1,8 millioner norske kroner, noe som er mye for en Toyota, men lite om man sammenligner med andre biler i samme klasse.

Til slutt skal det nevnes at Toyota sier helt til slutt at bilen kommer til å være «fully customizable on a global basis». Betyr dette at også business-folk og storkarer også utenfor Japan vil få muligheten til å slå klørne i fantastisk østlig luksus? Tiden vil vise.