Ukas bil – 1950 Ford Custom Tudor
Ukas bil – 1950 Ford Custom Tudor
Ukas bil – 1950 Ford Custom Tudor

Ukas bil – 1950 Ford Custom Tudor

Det skal godt gjøres å ikke bli bilentusiast når du fra som to måneder gammel blir dratt med på ditt første bilrace.

I ukedagene durer dieselmotoren bak ryggen på Gøran Tråstadkjølens gravemaskin, som han med følsomme hender fører rundt på forskjellige anleggsområder i det ganske land. Når han spenner av seg verneskoene i gangen hjemme i helgene er det kun en ting som står i hodet hans, og det er å komme seg ut i garasjen.

Spebarn på bilcrossbanen
Når du som to måneder gammel blir dratt med på den lokale bilcrossbanen er det mildt sagt vanskelig å ikke bli bilinteressert. Sjåfører som med lynraske reflekser kniver mot hverandre på det sleipe underlaget i alt fra Volvo 240 til Volkswagen Boble om å komme først over målstreken er spennende kost for en ung gutt.
- Bestefar bygde biler til både bilcross og rallycross, da var jeg innom garasjen og kikket interessert på og da var bilviruset godt plantet i kroppen min, forklarer Gøran.

Starten blir kule Forder og da spesielt Cosworthutgavene. Mye effekt, gode kjøreegenskaper og lette karosserier er avgjørende faktorer for at Gøran liker disse bilene. Etter hvert får han øynene opp for hvilke muligheter en kan ha dersom en kjøper noe skikkelig gammelt, og da foreslår hans samboer at han kan kjøpe noe gammelt amerikansk. Nysgjerrigheten tar overhånd og han ramler en sen kveld inn på Finn for å se etter et aktuelt objekt. Nesten umiddelbart dukker det opp en 1950 Ford Tudor Custom og Gøran klarer ikke la vær.

Han plukker opp telefonen.
Noen dager senere står den på tunet, den gangen blå i farge.

Amerikanske gleder
- Bilen var i utgangspunktet i ganske grei stand, relativt sett. Den var blå og lakkert ganske dårlig, så jeg kastet meg på prosjektet og pusset den ned. For å velge farge gikk jeg på internett og kikket litt rundt på amerikanske bilbygg med en litt spennende farge, så da valgte jeg helt enkelt den. I motorrommet og innvendig i dørene fikk samboeren velge farge og da ble det en slags knæsj lillafarge.

Selv om bilen var i god stand og relativt solid bygd har det jo blitt noen småting som har krevd Gørans oppmerksomhet. Som en sommeraktivitet tok Gøran turen ned til det store biltreffet som holdes i Rättvik hver eneste sommer.
- I løpet av den bilturen ned, som tar rundt fire timer, byttet jeg sikkert 50 bensinfilter, så jeg røsket ut tanken og byttet denne så fort jeg kom hjem, humrer Gøran.


I tillegg har Gøran tatt noen grep for å få en litt bedre styrefølelse, rett og slett ved å bytte ut det aller meste som har med styringen å gjøre. Også andre prosjekter har fått Gørans oppmerksomhet, nå nylig en 1962 Ford Fairlane som han har bygd opp en helt ny 302CID Ford V8 motor i.
- Jeg har fått litt dilla på amerikansk nå. Det er så mye enklere i forhold til godkjenninger og slikt at jeg også har kjøpt meg en SRT10 pickup i tillegg, avslutter Gøran.

1950 Ford Custom Tudor
I 1948 lanserte Ford sin helt nye Ford 1949 og var den første helt nye modellen Ford introduserte etter andre verdenskrig. Bilen kom levert med en 3,7 liters rekkesekser eller en 3,9 liters Flathead V8 på 100 hestekrefter. Gørans bil har sistnevnte. Du kunne få den som firedørs, Fordor, eller todørs, Tudor, cabriolet eller Country Squire. Country Squire var en stasjonsvogn med trepanel på sidene.

Har du lagt inn din bil i Refuels garasje? Hvis ikke kan du gjøre det her.