Ukas bil – 1960 Opel Rekord P1
To tøffe doninger.
Ukas bil – 1960 Opel Rekord P1

Ukas bil – 1960 Opel Rekord P1

- Selger jeg denne er det skillsmissegrunnlag.

 

Kjell Rune Otnes fra Algarheim har i alle år vært interessert i amerikansk bil. Hele familien hans har alltid drevet med amerikansk bil, og selv har han hatt 80 forskjellige amerikanske biler siden starten på 70-tallet. Men for en måneds tid siden forlot den (foreløpig) siste amerikanske bilen gårdsplassen hans. Dette til fordel for en dønn strøken 1960 Opel Rekord P1.

 

- Helsen er ikke det den en gang var, så noen store prosjekter tar jeg ikke på meg lengre. Jeg kjøpte denne Opelen ganske nylig faktisk. Den har et sykt kult karosseri, en blanding mellom en 50-talls Chevrolet med Buick listverk pakket inn i en mindre forpakning. Bilen kom til landet i 1966, og den første norske eieren hadde bilen frem til 2007, om jeg ikke husker helt feil, forteller Kjell Rune.
Bilen skiftet så eiere, og i 2012 ble den helrestaurert i Polen. Ny eier var på plass høsten 2019 hvor bilen ble kjørt rett på vinterlagring, før Kjell Rune kjøpte bilen så fort den var klar til å kjøres ut igjen i år.

 

- Det aller meste var i tipp topp stand da jeg fikk bilen. Det eneste problemet var det elektriske som var et rent kaos. Her ble det mange timer med tenking, mengder med sukkerbiter og kappede ledninger, men det gikk. Utover det er bilen i perfekt original stand. Det er nye bremser, ny forstilling, ny lakk i svart og en deilig hvitfarge som skjærer mot mint grønn, og et nydelig interiør. Gulvmatter er fasongsydde både innvendig og bak, og all instrumentering er originalt. Alt bortsett fra slitedeler er originale. Før bilen ble lakkert i 2012 var den rød og hvit, forklarer Kjell Rune.

Rekorder på denne tiden var et ganske vanlig syn, men det er et par ting som virkelig skiller denne bilen ut fra massen.
- For det første har den soltak. Det er helt nydelig å kjøre med, for i motsetning til en kabriolet så suser det så å si ingenting. Det andre som gjør den svært spesiell er hva den har under panseret. De fleste Rekord P1er kom med 1500-motor, men denne har 1700, samt oljefilter. Da den ble levert ny ble den nok bestilt med alt av ekstrautstyr. Radio, speil på framskjermene og klokke er på plass, smiler Kjell Rune.

Det eneste uoriginale med bilen er gangstercapsen, felgene og en musikkspiller i helforniklet retro-stil.

- Gangstercapsen hører med, men jeg har måttet bygge en stolpe i midten for å holde den på plass. Jeg møtte en gang en lastebil og da sto capsen rett opp etterpå. Da måtte jeg være kreativ, og løsningen ble et forniklet vannrør som jeg monterte den fast med. Originalfelgene har jeg liggende, men jeg synes bilen fikk et helt annet stuk med de jeg har på nå. Jeg lette lenge etter riktige felger, og føler jeg fant et fint sett til slutt. De er 8 x 15 på alle fire, på 195/55-15 dekk. For å få litt musikk har jeg laget to høyttalerkasser som ligger på gulvet mellom for- og baksetene. Jeg nekter nemlig å skjære hull i hattehylla, ler Kjell Rune, og legger til at han måtte montere en 10-ampers omformer fra 6 til 12 volt for å kunne drive anlegget.

 

Samme dag som vi snakket med Kjell Rune skulle han bytte olje på girkassen, og ellers er det kun polering og et hengerfeste som skal fikses på bilen fremover.
- Jeg koser meg glugg i hjel når jeg er ute og kjører, og jeg bruker den daglig. Det er ingen servostyring, men siden den er så lett så går det helt fint. Det blir litt høyt turtall på motorvei med kun 54 hestekrefter og 3-trinns girkasse, men holder jeg 80-90 kilometer i timen går det greit. Den er også svært billig å kjøre, og selv om det er gøyere med en V8-lyd, så har denne definitivt sin sjarm også. Det blir et lite hopp fra min tidligere Plymouth Valiant med stroket 340 til denne, men jeg koser meg likevel. Bare på en annen måte.

- Den gjør noe med meg, og måten den blir mottatt på er også veldig gøy. Da jeg kjørte amerikansk hilste folk og kikket, men med denne må jeg beregne en halvtime ekstra selv om jeg bare skal på butikken. Folk, og spesielt litt eldre, kommer bort og skal prate om bilen. Det er jo gøy. Jeg har ironisk blitt kalt «mannen som aldri bytter bil», og man skal ikke se bort ifra at det kommer amerikansk bil på gården igjen. Men det blir i tillegg til Opelen, og ikke til fordel for. Kona har blitt så glad i denne, så det blir skilsmissegrunnlag om jeg plutselig selger den, ler Kjell Rune.

Også du kan legge inn bilen din i garasjen vår. Det gjør du ved å trykke her!