Ukas bil – 1966 Cadillac Coupe De Ville
Ukas bil – 1966 Cadillac Coupe De Ville
Ukas bil – 1966 Cadillac Coupe De Ville

Ukas bil – 1966 Cadillac Coupe De Ville

Det er lite å utsette på Yngve Endre Olsens valg av første amerikanske bil!

I Refuels garasje finner du både 1966 Cadillac og 2021 Ferrari. Legg inn bilen din du også, så kanskje det er nettopp du som får vist frem bilen din som «Ukas bil»!

Yngve vokste opp i baksetet på en av fars amerikanske biler, og plukket med seg «yngste deltaker» på treff både nord og sør for hjembyen Narvik gjennom oppveksten. Ikke rart at den nå 34-år gamle Narvikingen ble interessert i gammel amerikansk bil!

AMCAR Magazine lagde i 2005 en reportasje om en nybygget 1966 Cadillac Coupe De Ville, i en smakfull custom-utførelse, gullfarget lakk og luftfjæring. Yngve husker selv at han leste bladet som ung kar.
- Bilinteressen kom jo selvfølgelig tidlig, og som mange andre på min alder ble det Volvo i den spede begynnelse. 240 ble førstebil, og det ballet selvfølgelig på seg med turbomotor fra 940 og stor stereo, slik ungdommen gjerne vil ha det. Etter hvert ble det både totalrestaurering av en 242, og kjøp av Amazon. Alt i påvente av å kunne skaffe min første amerikaner. V8-buldring har jeg jo vokst opp med, så det har alltid vært den store drømmen, forteller Olsen.

Les også: Ivars dønn strøkne 1960 Coupe De Ville!

Alderen på bilene hos Yngve gikk stadig nedover, og kjøpet han gjorde i fjor sommer var intet unntak.
- Cadillacen som han hadde lest om i 2005 byttet hyppig eiere gjennom årene som gikk, og det ble et lite hakeslepp da en av kompisene mine hadde kjøpt den i 2017. Bilen var fortsatt i god stand, med luftfjæring, fin i lakken, lekre 20 tommers Billett Specialties, og stort lydanlegg. Han fikk motoren overhalt og boret opp i 2019, så bilen var nesten så god som nybygd. Jeg digget jo bilen, og hintet så smått om at visst bilen kom for salg, så skulle han ringe meg. I fjor sommer kom telefonen. Nå var bilen til salgs. Jeg la Amazonen min på Finn og dro med det samme. Drømmen om en lekker amerikaner skulle bli virkelig, smiler Yngve.

Til tross for mange eiere er bilen fortsatt i meget flott stand, spesielt etter motoroverhaling. Motoren er en 429 cid, med tilhørende TH400 automatkasse. Forrige eier oppgraderte også bremsene foran til 330 mm skiver, samt komplett nytt bremsesystem og forsterker, så både teknisk og kosmetisk var det lite å utsette bilen på.
- Jeg byttet alt av gummipakninger, da det ble en litt våt affære med litt lekkasjer den siste turen før sesongslutt i fjor. Så oppgraderte jeg luftfjæringen. Det sto på Ridetech E1 fra før som begynte å bli litt gammeldags. Dette erstattet jeg med nytt Ridetech Pro X-system, og satte strupeventiler bak. Nå styrer jeg den via telefon, og det er enklere å få den i riktig kjørehøyde enn før. Etter hvert må jeg nok se på å få byttet luftbelgene også. De er snart 20 år gamle, så de begynner å morkne litt. Ellers har jeg også bygget om til Holley Sniper Quadrajet innsprøytning som enda er i innkjøringsfasen. Funker bra så langt! Konstaterer Yngve.

Hva er greia med Cadillac? Lytt til episoden av Lordens Garasje her:
https://www.refuel.no/no/artikler/lordens+garasje+13+-+biler+som+trenger+en+forklaring+cadillac+med+henning+kjensli.html

 En annen liten jobb som er gjort er å bytte baklykter, disse også i original utførelse. For rent kosmetisk er det faktisk ikke gjort så mye med bilen. Da den ble bygget om tidlig på 2000-tallet hadde nemlig daværende eier et mål om at den skulle kunne bygges tilbake til originalstand om ønskelig.

- Det trengs ikke gjøre så mye med den, da det er et flott design fra før. Både bakenden og fronten synes jeg har en utrolig fin helhet, spesielt 1966 fronten og dens utførelse. I tillegg har den et klassisk interiør som gir deg skikkelig retro-vibber. Jeg måtte trekke opp dashbordet, da det hadde begynt å sprekke litt, men såpass må man kunne forvente på en snart 20 år gammel restaurering. Den største utfordringen var kanskje at garasjen som tidligere hadde rommet en Amazon ble plutselig 30 cm for liten. Jeg rakk akkurat å få bygget den ut før vinteren kom, så nå er det plass til å sulle litt med bilen også vinterhalvåret. Nå skal jeg kose meg med bilen i sommer, og få kjørt inn innsprøytningen. Så blir det kanskje bygging av eksos i vinter, da det skraper litt mot bakakslingen om jeg legger bilen helt ned. Så blir jeg sikkert å gå over foringene og litt småpirk når sesongen er avsluttet, smiler Yngve.