Ukas bil – 1967 Ford Mustang GT Fastback
Bilen sammen med gamle filmkolleger.
Ukas bil – 1967 Ford Mustang GT Fastback

Ukas bil – 1967 Ford Mustang GT Fastback

Du har sannsynligvis sett denne bilen før. Du vet det bare ikke enda.

Grunnlaget for at jeg kan påstå at du trolig har sett denne bilen før, er at så fremt du har sett den første Børning-filmen, ja så har du også sett denne bilen. Den ble nemlig brukt som back up-bil for Lillegul under innspilling, og ser du ekstra godt etter så vil du faktisk kunne se det. Dette er nemlig en big block-bil, i motsetning til Lillegul. Det gjør blant annet at bunnpannen er annerledes, noe som vises i filmen. Det var også grunnen til at bilen ble kalt «Storegul» på settet.

(Rettelse: Lillegul-eier Richard Andersen presiserer at etter et motorhavari under innspilling ble bunnpannen i Lillegul byttet til den samme som "Storegul", så bilene er likevel ikke visuelt fravikende i filmen.)

Sjekk ut vår videoartikkel på Lillegul her

 

Han som eier bilen i dag heter Glenn Gulbrandsen, og kommer fra Vestby. I sine så langt 50-år har han vært gjennom alt fra Porsche 911 Turbo, Ferrari Modena 360 og Nissan GT-R R35. Men spesielt da Børning-filmene kom, samt en kollektiv dytt fra yngstedattera og sønnen, så spiret interessen for Mustang opp. I november i fjor fant han den riktige bilen.
- Da måtte det selvfølgelig bli en 1967 Fastback. Jeg forhørte meg med flere innenfor miljøet, og ble rådet mot denne. Etter den hadde vært i Børning ble den restaurert og satt tilbake i tilsynelatende originalstand, og her har det ikke stått på pengene. Det er en gjennomgående bruk av kvalitetsdeler, og det er ingen tvil om at forrige eier har stelt veldig godt med den. Den trengte det kanskje også, da permen med kvitteringer tyder på ganske røff behandling under filminnspilling, smiler Glenn.

1986 Mustang – Burnout machine!

 

Yngstedattera og kanskje spesielt sønnen på 21 år med downs syndrom har vært veldig på Glenn med å gjøre bilen til familiens helt egne stuk, og som Børnings-fans så måtte jo noen detaljer fra den berømte filmbilen også komme i denne.
- Det er blant annet montert svart panser, men dette er tatt fra en Shelby og har dermed litt annet luftinntak. «Madness Power» finner du i frontruta, ratt fra Sparco, og blå firepunktssæler fikk sønnen trumfet gjennom. Så nå er den litt tilnærmet filmbilen igjen, men har samtidig litt mitt eget stuk med blant annet 275/50-15 bakdekk og 205/65-15 foran, med Ultra-felger som jeg synes passet bilen ekstremt godt, forteller Gulbrandsen.
Felgene er 7 tommer foran og 8,5 tommer bak.

Under det svarte Shelby-panseret sitter i dag en 428 cid, og girkassen er en original toploader.
- Jeg kjenner ikke helt detaljene på motoren enda, men i nær fremtid skal den få seg en runde i benken, og fra det jeg har hørt ligger den fort på rundt 450 hestekrefter når den er ferdig tunet. Da forventer jeg et helt alright dreiemoment også. Det er tydelig at bilen er godt tatt vare på. Den kom til landet sent på 90-tallet, og fått videre god oppfølging her, så det er ingen tegn til rust eller stålutbytter. Det satt en langbent 3.0 utveksling i bilen da jeg kjøpte den, men jeg byttet til 4.11 nå i vår. Det gjør den litt masete på motorvei, men veldig gøy å klemme til litt i lavere hastigheter og greiere på koseturer. Utvekslingen er en av flere ting som eier på Lillegul, Richard, og Pony Parts har vært svært behjelpelig med å tipse om, skryter 50-åringen.
Eksosanlegget er også spesialbygget til bilen, og ifølge Glenn lager det en veldig grom lyd. Enkelt å tro på!

Les om Thors beinharde 1966 Mustang da det var ukas bil

Innvendig har vi nevnt både sæler og ratt, men kan også slenge med at framstolene er byttet til mer sportslige seter med sidestøtte. Dette hjelper da Glenn etter hvert skal få testet hva bilen faktisk kan yte.
- Det blir en runde eller to på stripa, blant annet da Mustangklubben skal arrangere drag, samt en street legal-runde på Gardemoen. Jeg har ingen erfaring rundt dette, så jeg kjører mot meg selv i første omgang. Jeg aner ikke hvor kjapp den kommer til å være, men noe sier meg at det står verre til med min treige reaksjonstid enn bilens effekt! Jeg har også fått ordnet med et sett gateslicks bak med fantastisk feste for anledningen, så det blir gøy å teste, avslutter Glenn.