Ukas bil – 1967 Volvo Duett
Ukas bil – 1967 Volvo Duett
Ukas bil – 1967 Volvo Duett

Ukas bil – 1967 Volvo Duett

I Refuels garasje finner du en godtepose full av alskens flotte kjøretøy. Denne uken drar vi frem Lars Ola Rindseters 1967 Volvo P210 Duett.

Lars Ola er 28 år, tobarnsfar og holder til i Dombås. Han har vokst opp med en far som har vært Volvo-mann så lenge han kan huske, og eple faller sjeldent langt fra stammen sånn sett, så Volvo har også blitt Lars Olas go-to merke.

- Opprinnelig hadde faren min en 1974 Volvo 144. Jeg spurte fint om jeg kunne få ta den med på en ufarlig dag på isbane da jeg så vidt hadde fylt 20 år. Det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt. Jeg hadde kjørt i grøfta, noe som i seg selv ikke var så ille, men ikke lenge etter kom en BMW E34 og kjørte ut akkurat samme sted og skled rett inn i 144en. Den fikk seg en skikkelig karamell, og det endte med at vi sendte den til oppretting til en bekjent i Verdal. Han skulle få gjort jobben når han fikk tid. Årene gikk, og min far dro oppover for å se at arbeidet fortsatt ikke var påbegynt. Da fikk han et tilbud om å bytte den i en Duett som Verdalingen hadde stående. Det gjorde han, og etter et års tid i min fars eie så kjøpte jeg den av han, ler Lars Ola.

Bilen var nylig EU-godkjent, og var i teknisk god stand. Overflaten var sparklet og grunnet, samt hjemmelakkert med sprayboks. Lars Ola ville dog ha den i litt finere tilstand, og sendte den til Litauen for full rustsveising, puss og lakkering. Det endte med en flott knallblå farge med hvite sidepaneler, samt egendesignede dekaler.
- Jeg jobber som serviceselger hos et mekanisk verksted, så jobben går mest på PC. Men jeg ønsket å bygge denne som en slags verkstedvogn med røtter i 60-70-tallet. Så essensen av logoen og bilen skal bli slik. Den skal få effekter og verktøy bak slik at det ser ut som en servicebil fra den tiden, forteller Lars Ola.

Duett var midt i blinken for Lars Ola. Han husker godt hans fars PV, og når han selv er glad i stasjonsvogner så ble han sjarmert i senk av Duetten. Litt teknisk har han også gjort i ettertid, blant annet byttet fra den originale B18-motoren til en B20. Interiøret er snekret sammen av litt forskjellige Volvo-deler, og bak er det hjemmelaget tregolv. I tillegg har den fått seg en liten senk foran. Man trygt si at det folkelige stuket virkelig får frem følelser i det norske folket, og per dags dato har den hanket med seg hele ti pokaler på tre korte år.

Link til Lars Olas Duett i vår garasje:
https://refuel.no/garage/aa02dcbf-c062-4e8a-96b4-5552344cadca