Ukas bil – 1968 Toyota Corona RT40
Ukas bil – 1968 Toyota Corona RT40
Ukas bil – 1968 Toyota Corona RT40

Ukas bil – 1968 Toyota Corona RT40

Hustelt, sovepose og norsk flagg på takgrinda og familie på fire sittende inne i bilen. En tidsmaskin på hjul.

Cars & Coffee er en trefftype som har vokst seg ganske stort i de siste årene i Norge. Biltreffet som samler biler på tvers av merker, kontinent og prislapp har vist seg å være en vinneroppskrift landet rundt. Det var også litt av bakgrunnen for at Frode Stenhaug valgte å kjøpe sin 1968 Toyota Corona RT40 med 1500 motor.
- Jeg ble fascinert av at du kunne se på en kliss ny Lamborghini, også går du to skritt så står det en gammel bil med ski på taket like ved. Det var vel noe av det som gjorde at jeg ble inspirert til å bygge en headturner ut av noe så ikke alt for kostbart, forklarer Frode.

Fra før hadde Frode en strøken original 1988 Toyota Supra i garasjen. Derfor var det ikke noen strøken bil han var på utkikk etter denne gangen. Etter noen runder på finn fant han etter hvert et interessant prosjekt.
- Annonsen var egentlig ganske stusselig så jeg var ganske usikker da jeg dro for å se på den, men den var overraskende velholdt.

Familieskatten
Selgeren av bilen holdt til i Sokndal, en liten times kjøring fra Trondheim der Frode bor, og han kunne fortelle at frem til 2018 var bilen eid av den samme familien i Surnadal. Dette bærer bilen tydelig preg av. Godt vedlikehold har ført til at bilen har holdt seg forbausende godt, men noen sjarmerende bruksmerker blir det etter så mange år.
- Det er gjort noen forsøk på å pusse og lakkere litt her og der for å stoppe rust og det gir en ganske herlig patina, og som jeg sier så er en originalbil kun original en gang. Pusses den ned og lakkeres opp igjen har den ikke helt den samme sjarmen, synes jeg, sier frode.

Selv om Frode er opptatt av å holde seg tro til originaliteten til bilen var det likevel nødvendig å bytte forskjermene da de som sto på hadde gjort nytta si. Deretter ble det søkt etter tidsriktige aluminiumsfelger, et senkesett, og som den siste prikken over i’en valgte Frode å lete opp Vikingdekk som på Coronaens glanstid var svært vanlig. Det endte opp med en bestilling til Continental i Tyskland, da Vikingdekk eies av Continental i dag.
- Jeg synes det gamle stuket er veldig sjarmerende. Den gammeldagse instrumenteringen, setene uten nakkestøtte og det litt morsomme utseendet. Fronten er kanskje det jeg liker best på bilen, den såkalte shovelnose-fronten. Den har fått det navnet fordi det ser ut som ei snøskuffe, humrer Frode.

Corona på Coronaferie
Det er ingen tvil om at Frode har fått til en sjarmerende headturner ut av denne gamle Coronaen. Tidsriktige detaljer som takstativ, koffert, barnevogn og ski er herlige detaljer som får både ung og gammel til å snu seg nysgjerrig når han kjører forbi eller parkerer på et treff. Også under årets sommerferie ble det gitt mye oppmerksomhet til Coronaen.
- Vi valgte på grunn av at det er det året det er, å ha en god gammeldags norgesferie og da synes jeg det var litt gøy å dra på ferietur med Coronaen i coronasommeren 2020. Så da skaffet jeg et 70-talls hustelt som sto godt i stil med bilen og da ble feriestuket helt riktig med hustelt, soveposer, kjølebag og annen bagasje på takgrinda og en familie på fire inni. Det førte jo til at veldig mange som vokste opp da denne bilen var relativt ny stoppet meg for å fortelle om de ferieturene de selv var med på som barn, i akkurat slike biler som dette. Så det var jo en kjempefin opplevelse og en utrolig måte å kunne bruke veteranbil på.

Noe å fikle med
Med gamle biler følger også et ansvar om å vedlikeholde de for å kunne holde de gående og selv om en gammel Toyota langt i fra er hverken de mest krevende eller problemfylte, så er det alltid noe som må fikses, så på sikt ønsker Frode å blant annet fikse opp eksosanlegget.
- Siden Coronaen ikke er strøken er det ganske lav terskel for å kjøre seg en tur uansett vær og vind. Det er litt verre med Supraen, som gjerne får stå i garasjen dersom det regner. Så det er jo et argument for å ikke lakkere den, men vi får se hva jeg avgjør om lakken etter hvert, avslutter Frode.