Ukas bil – 1969 Volkswagen Variant 1600
Ukas bil – 1969 Volkswagen Variant 1600
Ukas bil – 1969 Volkswagen Variant 1600

Ukas bil – 1969 Volkswagen Variant 1600

To gode venner som begge forandrer seg med tiden!

Hver uke plukker vi ut en bil fra vår garasje som får litt ekstra oppmerksomhet. Husk å legge inn din bil!
https://refuel.no/no/garasjen

Geir Johnsen Bye er fra Fredrikstad, 49 år gammel, og driver som prosessoperatør for biodiesel. På fritiden derimot er han ofte ute og lufter en 1969 VW Variant som begynner å virkelig bli et familiemedlem.
- Interessen strekker seg så langt jeg kan huske, så jeg har alltid lekt med biler. Store som små. Volkswagen ble hovedinteressen. Jeg tror grunnlaget var fra en ferietur da jeg var liten og jeg kjøpte et VW-magasin. Da gikk det opp for meg at bobler var kult, så førstebilen ble nettopp en slik. 1973-modell 1300. Det har blitt mye rart oppigjennom, med noen sidesprang, men VW har alltid fulgt meg, forklarer Geir.

Se video på Eirik Snekkersveens skamsenka Type 2

Ved nyttårsskiftet 2010 solgte Geir en 1955 Boble han hadde, av typen med ovalvindu. Han drømte om noe annet, og kikket både på BMW 2002, Escort Mk2, Volvo 142 og Alfa Romeo Giulia Super.
- Men det ble luftkjølt igjen, gitt! Den dukket opp på VW Norge-forumet, og da jeg dro og kikket virket den veldig grei. Den var da en urørt originalbil, og sammen med Geir Bøhn, en kompis, tok vi den inn i hans garasje, tok av skjermene og sveiset rust, samt gikk over bremsene. Selvfølgelig måtte den også justeres litt nærmere bakken, og gjøres litt mindre behagelig. Teknisk var den i god forfatning, og EU-kontrollen gikk uten videre problem, forteller Bye.

I starten gikk bilen på EMPI 8-spoke felger som han lånte av en kammerat i mangel på noe annet. I ettertid har det blitt Ally Cat-felger som brukes som «bruksfelger», i tillegg til et spesielt sett med 914 Fuchs-stil felger. De har CNC-maskinert senter som ligner på 914 Fuchs, men har skrudde felgbaner og er 16 tommer, mot 15 tommer originalt.
- Jeg har blitt litt mer voksen nå, så bilen er justert opp et hakk så jeg slipper å ta nedi så ofte. Den er vel justert til «brukelig lav» nå, ler 49-åringen.
Det er ikke bare kosmetisk hvor bilen har blitt oppgradert. Det siste året har den originale 1600-motoren blitt byttet i en 2276 cc med en liten dose mer skuv i. Med mer effekt krevdes også ny girkasse med annen utveksling for å kunne få finere turtall på motorvei. Motoren har kompis Øyvind Berger hjulpet til med.
- Med mer motor måtte også mer bremser til, så den har fått ett bremsekitt fra Kerscher med skiver foran og bak, hvorav de foran er ventilerte. I tillegg kom det på plass Bilstein dempere. Jeg liker å kjøre den litt aktivt, og selv om de gamle Porsche-setene som sto i før funket fint, så byttet jeg i Recaro-seter bare for å få det enda litt tightere, smiler Bye.

Se videoen på Glenn Orsets Boble med luftfjæring

 

Ellers i interiøret er det gamle teppesettet revet bort, og det er lagt lyddemping. Utenom det og de nevnte setene så er det stort sett originalt holdt. Her er det potensielt planer om å få trukket om sofaen bak i samme utførelse som Recaro-setene. Det er også ett ønske om tartar-mønster i senter på setene.
- Det er mange planer for vinteren, men så har jeg jo flere biler som også trenger litt pleie, så det er ikke alltid det er tid til alt. Det vises vel kanskje på forskjermen hvor det begynte å komme noen rustbobler. Jeg har slipt den ned, men ikke fått til å lakkere det opp enda. For å pynte litt på det har Morten Lønning dekorert den med litt pin stripes, og det kokes opp noen flere ideer der også, innrømmer Geir.

Men mang en fin tur har det blitt på Geir og hans trofaste Variant.
- I starten ble det mangt et treff i Ålborg, Mantorp, Tierp og Gardemoen. Jeg prøvde meg en gang på stripa også i originalklasse på SCC, det store VW-treffet på Gardermoen Raceway. Det gikk jo ikke noe voldsomt, men det var nok til å få adrenalinet til å pumpe. I 2013 var jeg i Chimay, Belgia på Euro Bug-in med bilen også. Det ble en lang, men god tur! Da vi skulle svinge av veien til Randers datt den ene tennpluggen ut, som sakte, men sikkert hadde skrudd seg ut på den lange veien dit. Vi stoppet på CSP, en stor VW-delesjappe i Hamburg og kjøpte samtidig nye tenningsdeler siden det ikke var gjort noe siden Varianten ble tatt i bruk i 2010 og gjorde en service når vi kom fram til Nivelles i Belgia. Der var i vi på en åpen dag hos PAT Stock and Performance, ett firma som driver stort sett med restaurering av Luftkjølte VW og litt Porsche! Den gikk med originalmotor den gangen, og gikk helt fint i marsjfart på 110 km/t langs Autobahn, ler Geir.

Stickerbombingen på venstre bakvindu sier litt om oppmøte på treff, da den siden inneholder kun treffklistermerker. Den andre siden er diverse klistermerker som Geir har noen form for personlig forhold til, og «Hold stumt» merket i bakruta er en liten støtteerklæring til selveste Fredric Aasbøs spede begynnelse innen drifting.
- I tillegg til det faktum at da bilen hadde originalmotor måtte det ofte holdes stumt! Det er alltids planer med bilen. Det skal komme nye tepper på plass, jeg skal få bort babyfeilene på motor, og jeg vurderer litt sprell med for eksempel å flake-lakkere taket. Tiden med denne er i alle fall langt fra over! Konstaterer 49-åringen. Noe mindre tid blir det på bil, siden jeg har fått kjæreste som bor i Halden, men stesønn på snart 16 år har heldigvis interesse for gamle biler og ikke Fotball! Han kjøpte i fjor vinter et 1969 Volvo 144 prosjekt som står i verksted hos meg nå, avslutter Geir.

Husk å legg inn din bil i garasjen du også!
https://refuel.no/no/garasjen