Ukas bil - 1971 Ford Taunus GXL
Ukas bil - 1971 Ford Taunus GXL
Ukas bil - 1971 Ford Taunus GXL

Ukas bil - 1971 Ford Taunus GXL


I sin tid var Ford Taunus definisjonen på en familiebil. Romslig innvendig og med god trekkraft gjorde at alt fra en tur til butikken til norgesferie med campingvogn gikk som en lek. Den ble brukt til alt mulig, fra å være Televerksbiler, familiebiler eller sommercruisere.

- Både jeg og søsknene mine lærte å kjøre bil i en Ford Taunus, så den satte tidlig spor hos meg. Jeg synes jo det er en lekker bil å se på, lettkjørt og behagelig er den også, sier Morten Betten.

Basillen Betten ble bitt av i sin ungdom slapp aldri taket og som 19-åring kjøpte han sin første Taunus. Den ble kjøpt på auksjon i Oslo, en Bravoutgave av Ford Taunus. Deretter fulgte mange biler, alt fra flere Taunuser til Sierra, før et liv som familiefar begynte og bilhobbyen ble satt litt på pause.

Kjærlighet ved første blikk
Fordelen med barn er at de etter hvert blir store nok til å klare seg selv, og det frigir på nytt tid til hobbybil. Etter hvert kryper lysten på entusiastbil tilbake hos Betten. Det blir da kjøpt inn en Ford Taunus Coupe og Betten melder seg inn i Ford Taunus-klubben hvor han i 2010 får øye på en 1971 Ford Taunus GXL, eid av et av styremedlemmene i Ford Taunus klubben Norge ved navn Odd Fossmo.
- Bilen var helt nydelig, og jeg måtte bare prate med ham og gjøre det helt klart at jeg skulle ha den bilen dersom han noen gang ville selge den. Lykka skulle da ha det til at jeg i 2012 fikk muligheten til å kjøpe bilen, forklarer Betten.

Ford Taunusen er en 1971-modell GXL med 1,6 liters motor på 88 hestekrefter med 208.000 kjørte kilometer på telleren. Bilen er lakkert i den originale gulfargen den kom med i 1971, men har vært blå en gang i tiden, men ble opplakkert for 16 år siden i den originale gulfargen. Selv om bilen var nyrestaurert, har det vært behov for noen mindre utbedringer. Den originale motoren som sto i var dessverre litt humørsyk og det ble derfor utført noen oppgraderinger. Deretter måtte bakakslen ha litt stell og fikk derfor en overhaling.
- Det blir jo stående så lenge hver vinter så det blir jo behov for litt forefallende arbeid. En av feilene bilen hadde da jeg kjøpte den var stolene foran, så i jakten på noen nye så fant jeg noen som passet helt perfekt. Disse stolene var i sin tid produsert for en fransk bil, der kjøperen av den bilen hadde behov for stoler med høy rygg. De originale stolene ble så tatt ut og pakket i plast. Etter hvert havnet de originale stolene på en låve i Oppdal og jeg fikk kjøpt de, sier Betten.

Fremtidsplanene for bilen er ikke så mange, men å ta noe småtteri av rust som er kommet til med årene er på lista.

Entusiast på sin hals
Det har ikke hersket noen tvil om at Ford er merket for Betten og etter hvert var det naturlig å melde seg inn i Ford Taunus klubben Norge. Hans engasjement vokste raskt og nå sitter han som formann i klubben.
- Vi er en klubb på rundt 200 medlemmer som har årlige treff, klubbavis, har egen nettside på tronderford.com og som reiser rundt sammen. Vi skal i 2020 ha 20-årsjubileum for klubben, avslutter Betten.