Ukas bil – 1971 Porsche 914
Ukas bil – 1971 Porsche 914
Ukas bil – 1971 Porsche 914

Ukas bil – 1971 Porsche 914

- Den perfekte bilen for en som liker både Volkswagen og Porsche!

Året er 1969, og de første modellene av Porsches nye innstegsmodeller ruller ut av samlebåndene i Stuttgart. Samarbeidsprosjektet mellom Volkswagen og Porsche hadde gitt oss 914. En bil som skulle erstatte VWs Karmann-Ghia, og samtidig fungere som modellen under 911 for Porsche. En perfekt blanding for en som er glad i begge merkene.

Og en som er det er Øyvind Hauga. Han kommer fra Skotterud, et sted i de dype skoger ved svenskegrensen helt sør i Innlandet.
- Jeg vokste opp på bensinstasjonen og VAG Verksted her, så alt lå tidlig til rette for at motorinteressen skulle være til stede, noe også far og morfar også påvirket tidlig. Det ble moped, bobleprosjekt, før studier tok meg til Oslo for å bli flysystemmekaniker. Noen år i SAS ble det før jeg flyttet hjem og overtok familiebedriften. Nevnte VAG Verksted som i år feirer 110 år med fiksing av alt fra dampmaskiner til el-biler. Jeg samler nå biler, motorsykler, og egentlig alt mulig fra VW-konsernet, og målet er å ha minst en av hvert merke. Etter hvert ser jeg jo at det blir vanskelig med både Bugatti, Lamborghini og Bentley, men både Skoda og Seat skal være innenfor rekkevidde, ler Øyvind.

Se video - En tur innom Porsche-museet!


914en er rimelig ny i samlingen, da denne ble kjøpt i sommer. Den ble kjøpt ny i Tyskland, før den ved årtusenskiftet gikk i Spania. I 2012 kom den til Bergen hvor den ble lakkert. Forrige eier kjøpte den høsten 2016 med kjøreforbud for defekte bremser, men etter en del oppstramming, teknisk jobb og et mål om å få original innsprøytning opp og gå så ble bilen bra.
- Jeg har ikke trengt og gjort så mye med den selv, da den nå er i veldig fin bruksstand. Oljeskift, filterskift og ny radio er det det går i. Noe blir det selvfølgelig med en 50 år gammel bil, men det regnes som finpuss på en allerede bra bil.

Legg bilen din i garasjen vår du også!


Bilen har et spesielt design, noe Øyvind også setter ord på.
- Jeg liker designet til tross for at den er veldig «stygg», om det gir mening? Uansett, så er det en bil med midtmontert motor på snaut 1000kg bil. Lavt tyngdepunkt og perfekt vektfordeling gjør at bilen er utrolig gøy på svingete småveier her i skogen. Hadde det vært litt strammere fjæring og en sekser fra Porsche bak seteryggen så hadde det vært optimalt, forteller Hauga.
Det er nemlig 1,7 liter fireren som sitter, med innsprøytning som til sammen ordner snaue 80 hestekrefter. Felgene er 15 x 5,5 på 195/65-15 dekk, og det er skivebremser på alle fire.
- Også har jeg noen originale Pedrinifelger som skal på etter hvert. Det er slik jeg liker det. Originalbil, sett bort fra felger og radio, forklarer Øyvind.

Les også – Den råeste Porsche noensinne!

Det har både vært opp- og nedturer med 914 så langt.
- Jeg hadde en kjøretur til Sunaas sykehus tidlig i høst. Kaffe i koppen. Lordens Garasje på «kassettspilleren». Høstfarger. Lav sol. Svingete Østfoldveier. Det er det bilen er bygget for, og det var en tur jeg kommer til å ha med meg lenge!
Det var greit med et godt minne også, for bare helga etter stoppet bilen med et defekt bensinpumperele.
- Heldigvis var AMCAR Roadside Assistance på plass og fikk både gubbe og bil helt hjem. Kjempeordning! Skryter Øyvind!

AMCAR Roadside Assistance får du gratis som medlem av AMCAR. Meld deg inn her:
https://account.amcar.no/account/register