Ukas bil – 1973 Datsun 240Z
Ukas bil – 1973 Datsun 240Z
Ukas bil – 1973 Datsun 240Z

Ukas bil – 1973 Datsun 240Z

På jakten etter den ultimate nostalgifølelsen dukket det opp et fantastisk garasjefunn!

Cato Jansen er 55 år gammel, bor i Sandnes og jobber i et oljeselskap. Bilinteressen var arvelig belastet fra hans far, og hans første bil fikk han av nettopp av hans far da han var 16 år.
- Det var et boblevrak han kjøpte til meg, og han sa «vær så god. Fiks denne så har du bil til du blir 18 år», ler Jansen.
Det gjorde han, og de neste tiårene har det stått både MG, Porsche, og Datsun på gårdsplassen til mannen med en lett appetitt for klassiske biler.

Sjekk ut videoen på Haralds strøkne 280Z!
 

I 1985 tok Cato over sin fars gamle Datsun. Det var av typen 240Z, i en deilig, dyp brun metallic farge.
- Jeg minnes tilbake til den gangen. Det var en utrolig god og gøyal bil, så for et par år siden bestemte jeg meg for å se meg rundt etter 240Z for å få frem nostalgien igjen, forklarer Jansen.
Han skulle ikke lete lenge. Sensommeren 2020 fant han nemlig en sliten, men tilsynelatende fin bil på Finn. Denne hadde blitt importert bare for et halvt år siden den nå var ute for salg.
- Jeg slo til straks, da jeg så masse potensial i bilen. Den var skitten og nedstøvet med litt dårlig lakk og noen småbulker, men mekanisk var den i orden, og den var så å si fri for rust. Jeg tok sjansen og kjøpte den usett, så det var en veldig spent kar som sto klar for å motta bilen på bilfrakter den høsten, smiler Cato.

Etter nøye rengjøring viste det seg at Cato ikke hadde kjøpt katta i sekken. Bilen var akkurat slik han så for seg, og i tillegg fulgte full historie på den.
- Den ble kjøpt i Arizona 1973, og ble brukt som bruksbil frem til 1995. Det året ble den parkert i en garasje, og den har stått der sammen med søppel og rot frem til den ble dratt frem i 2020 og lagt ut for salg. Den lå på Bringatrailer, hvor forrige eier kjøpte den og importerte til landet. Bilen er urørt, med 2,4 liters rekkesekser og firetrinns manuell, forteller 55-åringen.

Les også: bredda 240Z med RB20DET!
 

Etter den kom i hans eie har han fått tak i en god del nye deler. Det mekaniske var som nevnt i orden, da forrige eier fikset dette, så det første året gikk det mye i rengjøring, vedlikehold og bytte av slitedeler og slitne deler.
- Jeg skaffet mye nytt. Hjul, støtfangere, gummilister, og et sett med Japan Racing 16 x 8 tommer på 225/45-16 dekk. Jeg har fortsatt originalfelgene, men det blir fort litt kulere stuk på den med nye hjul. I tillegg passet gullfargen svært godt med den flotte brunfargen, smiler Cato.

I løpet av fjorårssommeren ble bilen flittig brukt, til tross for litt innkjøringsproblemer.
- Jeg har hatt problemer med justering av forgasseren, så det er mang en kar og kvinne som har sett denne bilen stående i alt fra en øde veikant til midt i rushtrafikken. Det har jeg heldigvis fått orden på nå. Det er en utrolig fin bil å kjøre. Det er skikkelig analogt. Det rister. Bråker. Lukter. Men det er jo nettopp det som er gøy. Så har den jo den ikoniske lyden, og den fine kombinasjonen av lang coupe bak, langt panser og deilige utsperringer på frontlyktene. Datsun, E-type og Ferrari i samme bil. En fattigmanns klassisk sportsbil. Ikke for det, interessen har skutt i været på disse også i de senere årene, og med interesse følger også prisvekst. De er ikke like dagligdagse lenger heller, da dette ikke var biler som ble så godt tatt vare på tidligere, forteller Cato.

Les også: Et dypdykk i Nissan z-historien

Nå skal dog bilen bli skikkelig fin, og befinner seg i øyeblikket nedplukket i tusen deler og klar til lakkering. Det har visstnok vært vanskelig å finne lakkeringsverksted som ønsker å ta på seg den typen jobb, men heldigvis har han funnet et firma i Haugesunds-området som når har sagt seg villige til å fornye den gamle traveren.
- Samme farge skal på, selvfølgelig. Det er jo litt spesielt siden det er samme farge som jeg hadde tilbake i 1985, og i tillegg når det originale er såpass godt ivaretatt. Stickeren fra forhandleren er fortsatt på vinduet! Så er det ordnet med nytt interiør, og jeg har satt dattera mi på jobben med å friske opp emblemer og merker. Hun er jo vandt til å legge neglelakk, så presisjonsarbeid kan hun, blunker Jansen, og fortsetter:
- Ellers må jeg jo få skryte av det norske miljøet rundt disse bilene. Det er et stort engasjement rundt dem, spesielt på Facebook og gruppene der. Samtidig må jeg også få si at det er jysla kjekt det AMCAR holder på med om dagen, og det at de nå støtter opp om alle klassiske biler. Helt topp opplegg over hele fjøla!
Vi takker selvfølgelig for flotte ord, og gleder oss til å se Cato langs veien i nylakkert 240Z når snøen begynner å smelte. I alle fall om alt går etter planen for den hyggelige karen fra Sandnes.

Husk å legg inn bilen din i garasjen du også: https://refuel.no/no/garasjen