Ukas bil – 1974 BMW 2002 Alpina
Ukas bil – 1974 BMW 2002 Alpina
Ukas bil – 1974 BMW 2002 Alpina

Ukas bil – 1974 BMW 2002 Alpina

Øyvind restaurerte en gammel legendebil

Det at Øyvind Hansen skulle ende opp med akkurat denne BMW 2002 Alpina er rett og slett en historie fylt av tilfeldigheter. Hansen har tre bilinteresserte sønner og en dag fikk han tilsendt et portrettbilde fra Trøndelag. Bildet hadde ikke noe særlig med BMWen å gjøre, men det var det som fikk Øyvind og hans sønners oppmerksomhet. Jobben med å spore opp bilen begynte.
- Det var en liten prosess å finne eieren av den og da jeg endelig gjorde det sendte jeg meldinger i lang tid om at jeg var interessert. Jeg fikk aldri noe svar tilbake og ga til slutt opp. Et lite år etter jeg hadde sendt den siste meldingen ringte telefonen fra et ukjent nummer. Vedkommende i den andre enden presenterte seg som eieren av 2002en og vi satte i gang en dialog rundt kjøp av bilen, forteller Øyvind.

Med bilfrakter på slep satte Øyvind og en av hans sønner kursen mot Ørland i Trøndelag, hvor BMWen sto. Etter en prat med eieren blir de enige, Øyvind skal få kjøpe bilen.
- Det skulle etter hvert vise seg at bilen hadde en ganske rik historie med seg på kjøpet. En av guruene i 2002-miljøet, hvert fall for oss som er litt eldre, Nils Ugland hadde eid akkurat denne bilen. Han hadde tatt med bilen på mange tysklandsturer hvor den gradvis ble omgjort til en 2002 Alpina. Da fikk den komplett Recaro interiør, dogleg girkasse, sperrediff og Alpina forsterket understell. Kremen er jo selvfølgelig motoren som er en A2 motor på 2 liter og 160 hestekrefter, forklarer Øyvind.

Alpina er som kanskje ikke alle vet et tuningselskap som bygger om BMW. De er kanskje mest kjent for de mer klassiske bilene, mer enn de nyere, men de holder på enda. Motoren som Øyvind her snakker om er en oppjazzet versjon av 2002ti motoren som BMW lagde. Den ble oppgradert med 300 graders kamaksel, forsterkete vippearmer, doble 45mm Solex forgassere, Mahle 89P15 stempler, smidde råder og oljekjøler. I motsetning til 2002s originale effekt på rundt 100 hestekrefter, så oppleves Alpinaen som svært sprek for sin tid.

Stor jobb
Med bilen trygt hjemme i garasjen kunne jobben med å restaurere den begynne, og det skulle vise seg å bli et stort prosjekt for Øyvind.
- Jeg og sønnene mine leier en låve hvor vi har bygd om til et komplett verksted med løftebukk og det hele. Så vi jobbet mye på Alpinaen sammen for å få den skikkelig i stand. Bilen hadde tross alt stått parkert i 15 år. Rust er jo dessverre også noe av gamet på slike prosjektbiler, men det tar jeg ikke selv. Alt karosseriarbeid ble satt bort til Fosnavåg Bil av den enkle grunn at de gjorde en så flott jobb på 1984 BMW M6en jeg eide før. Heldigvis har BMW Classic tatt på seg en fin jobb med å tilby deler til slike biler, så deletilgangen var bra. Bilen ble rustsveiset med nye enkeltpaneler og lakkert. Og jeg synes nok en gang Fosnavåg Bil har gjort en formidabel jobb, sier Øyvind.

Alt av slanger, filter, rør og slitedeler ble byttet ut til fordel med nye. Når en først er i gang med en slik omfattende jobb tar man gjerne litt ekstra for å forsikre seg om at alt var i topp tilstand. Interiøret var helt og fint og trengte ingen oppgraderinger eller fiks.

SE VIDEO: Lars Almlies fantastiske BMW 2002

Gammel legende
Som tidligere nevnt har denne bilen tilhørt Nils Ugland for lenge siden, en slags legende i miljøet med helt spesielle særpreg på bilene han hadde.
- Jeg har valgt å beholde enkelte detaljer slik at bilen kan fremstå slik som den er beskrevet i BMW-magasiner på 90-tallet. For eksempel så sverget Nils Ugland til doble hovedlykter foran. Disse har jeg beholdt. I tillegg så er diffen lakkert i en gullfarge, også dette er nevnt i gamle artikler om bilen. Slike små detaljer har jeg valgt å beholde, forklarer Øyvind.

BMW for nesten alle penga
Som sin far er også Øyvinds tre sønner bilfrelst og de er mye av grunnen for at Øyvind fikk ideen om å kjøpe 02’n og som nevnt deler de verksted sammen.
- Det er utrolig koselig at vi har det stedet sammen. Vi skrur sammen og hjelper hverandre alle sammen og det går da i BMW. Ja, altså om du ser bort fra yngstemann, han har helt dilla på Audi. Så han jobber for tiden på en 1970 Audi 100 Gl 2-dørs sedan, men det er en veldig flott bil det også så det går helt fint, ler Øyvind avsluttende.