Ukas bil – 1976 Opel Kadett C 1200
Ukas bil – 1976 Opel Kadett C 1200
Ukas bil – 1976 Opel Kadett C 1200

Ukas bil – 1976 Opel Kadett C 1200

Todørs, senk og smukke felger. Så enkelt får du en knalltøff entusiastbil!

Runar Lundberg fra Hell utenfor Stjørdal har flere ganger sondert internett-terrenget etter en gammel Opel. Bilinteressen har han hatt lenge, og han legger skylden på sin far for nettopp det. Ascona B og Kadett C er av mest interesse, og plutselig dukker en oransje en opp på Facebook.
- Jeg slengte over en melding. Bilen hadde stått lenge uten å bli solgt, og eier hadde satt den på vinterlagring da han trodde at et salg nå i vinter skulle bli vanskelig. Jeg dro for å se på den, og valget ble egentlig tatt ganske kjapt. En handel ble gjort, og jeg fikk ordnet med transport. Kadetten ble med hjem, forteller Runar.

 

Se videoen på Thomas sin strøkne 1969 Opel Kadett.

Dette var like etter årsskiftet i år, og Kadetten var allerede i god stand da den ble drasset med hjem til Trøndelag. Den er førstegangsregistrert i Norge, og har hatt en god dose av eiere opp gjennom, men historien på bilen har ikke Runar rukket å sett så nøye på enda.
- Den ble restaurert for noen år siden, vet jeg. Da fikk den seg et lag med lakk, senk på justerbart senkesett og en heftig leppe foran. Jeg har kjøpt på 8 x 13 tommer Revolution 4 Spoke i hvitt med 175/70-13 dekk for å få det perfekte old school-stuket, forklarer Lundberg.

 

 

Senvinteren har gått med på å få bilen i tipp topp teknisk stand, noe som ikke var den store jobben å gjøre. Under panseret står en 1,2 liters rekkefirer med planet og portet topp, samt ny og litt større eksos med en enkelt lyddemper bakerst.

- Noe racerbil er det ikke, men med 800 kg, 4-trinns manuell og lav og stivt chassis så er det overraskende gøy å kjøre. Man får litt gokart-følelse, faktisk!

 

Les også Den feteste Opelen noen sinne!

Interiøret er også i veldig god stand. Runar byttet ut de gamle setene, så nå er sittekomforten god som gull. Taktrekket er trukket i svart skinn med oransje sømmer. Helproft utført av skredder. Rattet har fått seg en sportslig oppfriskning, og ellers er det stort sett et helt, fint, enkelt og stilrent originalinteriør vi finner i bilen.

- Jeg har fått på noen mil på bilen så langt, og fått luket bort de få småfeilene som er. Dermed er jeg klar for sommer og kosekjøring! Det jeg liker mest med bilen er karosseriet. Hvordan todørs-formen og sideruten bak er. Lyktene. Og stuket må selvfølgelig være riktig. Jeg sitter på noen bredda stålfelger som kanskje skal få innpass, og ellers hva fremtiden bringer med bilen er litt usikkert. Det kommer an på hvor lenge jeg skal ha den, men blir den i mitt eie så skal man ikke se bort ifra at det kanskje blir både hellakkering og noe større motor. Jeg har snust litt på 2,2 liter, avslutter Runar lurt.

 

Legg bilen din i garasjen du også!