Ukas bil – 1976 Volvo 242L Turbo
Ukas bil – 1976 Volvo 242L Turbo
Ukas bil – 1976 Volvo 242L Turbo

Ukas bil – 1976 Volvo 242L Turbo

Yngve er en 34 år gammel bilentusiast med både Cadillac og Volvo

I Refuels garasje finner du både 1976 Volvo og 2021 Ferrari. Legg inn bilen din du også, så kanskje det er nettopp du som får vist frem bilen din som «Ukas bil»!

I forrige uke kunne du også lese om Yngve Endre Olsen. Den gang tok vi en nærmere kikk på hans 1966 Cadillac Coupe De Ville. Den artikkelen kan du lese her. Nå skal vi se litt på hans fascinasjon for eldre Volvoer. Yngve er en 34 år gammel industrimekaniker oppvokst i Narvik. Yngve vokste opp i et godt bilmiljø og førstebilen skulle bli et enkelt valg, det dukket opp en Volvo 240 Classic til salgs, som en kjenning av Yngves far eide. Bilen var i fin originalstand, men Yngve heiv seg på og bygde en turbomotor til den og senket den. Drømmen om todørs Volvo var alltid i bakhodet og i 2009 bydde endelig muligheten seg.
- En kompis hadde klargjort et Volvo 242-karosseri for bilcross og skulle selge det. Jeg tok en kikk og fant motivasjonen til å kaste meg på prosjektet. De originale vinduene og listverket fulgte med, men ellers var skallet helt tomt. Skroget var veldig bra for rust, så det var et fint utgangspunkt å begynne på, forteller Yngve.

I løpet av det påfølgende året bygde Yngve opp Volvoen etter sin smak og sine ønsker. Det ble kjøpt inn originale svarte dørtrekk, hvor Yngve monterte elektriske vinduer på innsiden av de. Stolene foran er noen Recarostoler som ble importert fra et firma i England som hadde trukket de om i skinn, samme firmaet fikk også i oppdrag å trekke om baksetet av Yngve slik at de matchet Recarostolene. På undersiden av bilen ble alle foringer byttet fra de originale foringene til polyforinger, et sett Bilstein Clubsport-dempere ble montert sammen med røde Lesjöfors senkefjærer og justerbare stag bak. Det ble satt inn en Volvo lamelldiff og en M90-girkasse og en forsterket clutch. Krona på verket er en nybygd Volvo B230FK turbomotor med litt større turbo, en KRX400 som er en ombygd K24-turbo ofte brukt på Volkswagen-motorer. Motorens bunndel har blitt oppgradert med H-profil råder og for mer bensin er det montert noen større dyser og en chip i hjernen på Volvoen. En litt større kam sammen med en portet topp og større ventiler hjelper til med lufttilførselen som blir nedkjølt av en intercooler, mens 3 tommer stor eksos hjelper til med å fjerne avgassene. Med denne «standardoppskriften» og 1,3bar ladetrykk så ender effekten på rundt 300hk i Yngves 242.

Les også: The flying brick - 1984 Volvo 240 Gruppe A

- Som nevnt var karosseriet i veldig bra stand, noe som gjorde hele den jobben ganske enkel. Det var bare noe smårust i førerdøra og ene hjulbuen bak som måtte repareres. Så etter et års tid med bygging var bilen klar for lakk. Der ble den stående vinteren gjennom, men våren 2011 ble bilen satt sammen og godkjent for norske veier med EU-kontroll og stempel fra vegvesenet om at senkefjærene og motoren var lovlig montert, sier Yngve.

Da Yngve endelig var ferdig med prosjektet sitt kastet han seg i bilen for å dra på biltreff. Veien gikk fra Narvik og helt til Rudskogen. Der plukket han med seg tredjeplass i «retro»-klassen på biltreffet som ble arrangert den helgen. Det beviser også at bilmiljøet er veldig positivt til Yngves bygg.
- Jeg får veldig mye fine tilbakemeldinger på bilen. De fleste liker at jeg smakfullt har modifisert bilen, men beholdt for eksempel de oransje blinklysene. Veldig mange liker også felgene som er BBS RC090 i 17 tommer og 8 tommer bred foran, og 9 tommer bred bak. Da jeg kjøpte de trengte de sårt en oppussing. De måtte slipes ned skikkelig, fordi det var mye lakk på de. Så fikk jeg lakkert senteret i gull og polert kanten. Disse felgene er vanlige på BMW E34. Jeg har brukt spesialbestilte spacere for både få felgene så langt ut som jeg ønsker, men også å få forandret boltsirkelen så det stemmer.

Det er nå nesten 10 år siden Yngve bygde ferdig drømmevolvoen sin. I mellomtiden har han også bygd et annet prosjekt med samme logo i front.
- Da jeg nærmet meg 30 år gammel fikk jeg skikkelig Amazon-kløe og skaffet et utgangspunkt i 30-årsgave til meg selv. Jeg bygde opp den med gromme deler og var veldig fornøyd, men så dukket den 1966 Cadillacen til salgs og da måtte jeg rett og slett velge. I og med at jeg har så mange timer i 242en ble den vinneren og Amazonen måtte vike plass for Cadillacen. Jeg har ikke noen direkte fremtidsplaner for Volvoen akkurat nå, men jeg fantaserer om å på sikt montere et datasprut. Vi får se når det blir, avslutter Yngve Endre.