Ukas bil – 1980 6-serie 635CSi
Ukas bil – 1980 6-serie 635CSi
Ukas bil – 1980 6-serie 635CSi

Ukas bil – 1980 6-serie 635CSi

Denne bilen hadde stått 15 år uten skilt, helt til Thomas ble tipset om den.

Thomas Skulstad Jansen fra Karmøy var på jakt etter noe tøft på et lite budsjett og helst noe litt utenom det vanlige. Takket være ryktebørsen fant han denne 6-serien, og han trengte ikke dra lengre enn rett borti nabolaget.
- Det var en eldre herremann som hadde hatt bilen stående under laken de siste 15 årene uten skilter. Jeg er usikker på hvor lenge han har hatt den før det igjen. I utgangspunktet ville han ikke selge, men til slutt gav han seg, og jeg fikk kjøpt bilen. Jeg fikset litt opp på den, og tok jevnlig turen bort til han med bilen for en hyggelig bilprat. Han strålte like mye hver gang han fikk se den igjen. Han gikk dessverre bort halvannet år etter at jeg kjøpte den, forteller Thomas.

Jansen kjøpte bilen i 2016. Han hadde allerede en Porsche 911 stående, men med ny jobb og behov for en bil han kunne bruke om vinteren, så måtte 28-åringen ut å handle igjen.
- Jeg har både en far og en bestefar som er bilidioter, så det har nok gått i arv. I motsetning til dem er jeg mer interessert i de gamle bilene, og akkurat det er nok enda en grunn til at jeg kjøpte denne. Den ble grundig rengjort, påmontert nye dekk og et komplett nytt bremsesystem i første omgang. Gamle BMWer liker tydeligvis ikke å bli stående, og etter hvert sluttet omtrent hver eneste komponent å fungere. Jeg erstattet og oppgraderte delene fortløpende med god hjelp av en mekanikernabo. I 2018 havarerte motoren. Jeg tror det var topp-pakningen som gav opp. Den hadde gått 200.000 km, så at den skulle holde evig var nok ambisiøst. Dermed ble det kjøpt inn og montert en overhalt M106 turbomotor fra samme tidsperiode. En kyndig mekaniker matet turbomotoren til den originale Getrag dogleg girkassen. Med det sagt så er den gamle motoren sendt på full overhaling, da jeg planlegger å sette inn den igjen. Den er litt hissigere, synes jeg, til tross for at turbomotoren har større «top end speed», forklarer Thomas.

 BMWen kommer i originalfargen Delphin Grau, og nevnte motor er, som skiltene påpeker, en rekkesekser. Denne er på 3,4 liter.
- Bilen har blitt brukt foregående vintere, men det er mulig at den blir stuet bort i år. Det var litt rust på den da jeg kjøpte den, men jeg har fått sveist opp nye kanaler, så det verste skal være borte. Jeg liker designet på bilen. Det er voldsomt flott med den fremoverlente fronten, og jeg liker bilene før faceliften spesielt godt. Da fikk de «world bumpers», som gjorde at de fikk grønt lys både i USA og i Europa, mens før facelift, slik som min, var det litt mer krom i stedet for plast.

Jeg har satt på Alpina-felger, og satt originalfelgene på vinterdekkene, og bak har jeg montert en liten vinge for syns skyld. Det har dog ikke vært veldig enkelt å få skaffet alle delene jeg har trengt. Dette er en tidlig versjon av 6-serien, som først ble introdusert i 1976. Så for å skaffe de delene jeg har blir det mye saumfaring av internett på både amerikanske og tyske sider.

28-åringen forteller at bilen må være en slags drømmebil, og da er det ekstra fint at den enda ikke har skutt i været hva gjelder pris.
- Også er det himla kjekt for folk som er interessert. Man får så mye igjen for å ha en slik som hverdagsbil. Jeg ble far for fire måneder siden også, så denne kan fint fungere som en familiebil som kan bli kjørt jevnt og trutt. Det er herlig når bilen blir brukt! Når det er sagt så vil jeg gjerne komme med en liten advarsel også, da man må være forberedt på mye arbeid med slike biler, og de er svært sensitive for diverse feil. Står de lenge må det meste byttes, så man bør ha grei inntekt og være klar for å ta i et tak om dette skal være en bruksbil, avslutter den blide 28-åringen.

Se Torgeir Stensholms sinnsyke BMW 535 turbo