Ukas bil – 1984 BMW E30 M3
1984 BMW M3 E30
Ukas bil – 1984 BMW E30 M3

Ukas bil – 1984 BMW E30 M3

En slitt E30 skulle for åtte år siden få en helt ny skjebne.

Da Mons Kjellevoll oppdaget at han var bilinteressert var det ikke i noe spesielt merke, men en tur til Geilo skulle forandre dette. 16 år gammel ble han med på en tur til Geilo for å stå på ski og på turen satt han på med en BMW 5-serie som mer villig lå bredt på den nye og hvite snøen som dekte de kalde veiene. Dette ble starten på det som fort ble en dyptliggende interesse for BMW.

Herjebilen i nabobygda
Som ung og nyoppkjørt hadde ikke Mons all verdens kapital liggende, spesielt ikke siden han allerede hadde en bil han brukte til daglig, men da en E30 dukket opp i nabobygda måtte han bare kjøre seg en tur. Opp av lomma gravde han opp sine siste 8000 kroner og tok med seg en litt slitt BMW 320 E30 hjem igjen. Beige i fargen og med rust i gulvet.
- Tanken var først at jeg bare ville herje med den og bruke den som et objekt for å lære meg å skru selv, men da jeg begynte nedplukkingen ble det fort til et mye større prosjekt enn jeg først planla, forteller Mons.

E30en hadde som nevnt rust i gulvet og Mons så dette som en utfordring som kunne gi han kunnskaper om sveising og fabrikkering, noe han ikke kunne fra før.
- Pappa hadde basiskunnskaper om sveising fra før, men er ikke noen mekaniker akkurat, så han hjalp meg i gang. Sveisejobben er ikke strøken, men det er godt nok. Resten av bilen ble så demontert i tusenvis av biter før jeg startet på totalrestaureringen. Jeg hadde alltid hatt lyst på en rød E30, så bilen fikk rødfarge istedenfor den originale beige fargen. Så byttet jeg ut stoffinteriøret med et svart skinninteriør og lakkerte taktrekket sort, listverket ble også byttet ut med sorte lister og jeg har skaffet bakvinduer en kan vippe ut.

Sjekk ut video av Aljosa Lovrics dønn strøkne BMW E30

Mons demonterte deretter bakstillinga si og fikk den restaurert. For en litt mer sportslig opplevelse ble det satt inn powerflex-foringer i hele understellet før det ble montert sammen med de helt nye KW v3 coiloverne.
- Den er godkjent med motor og bremser. Bremsene kommer fra Porsche 996 og har en TUV-godkjent brakett på kaliperne som gjør at det er enkelt å godkjenne. At det ble E36 motor var helt tilfeldig, for jeg hadde egentlig sett meg ut M3 motor fra E30, men da det dukket opp en E36 pakke på finn med både motor og gir fra en M3 måtte jeg bare slå til. Jeg angrer ikke i dag, forteller Mons lystig.

Motorkoden på M3 motoren Mons kjøpte seg heter S50B30 og kom i BMW E36 M3. Den leverer 282 hestekrefter og når du virkelig vil pine den kan du dra den til 7200 runder i minuttet. Den motoren i en bil på knappe 1200 kg er oppskrift på en hysterisk følelse bak rattet. Alle aluminiumsdeler på motoren ble vannpolert slik at de skinner om kapp med sola.
- Dessverre ble ikke delene rengjort skikkelig og et eventuelt motorhavari ville vært umulig å unngå, så i fjor ble motoren sendt til overhaling. Du kan si jeg har lært den harde veien, humrer Mons.

Sjeldne sko
Felgene som Mons valgte til bilen sin er ikke nødvendigvis så sjeldne å se på en BMW, men med 4x100 i boltsirkel er de noe mer uvanlig.
- Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har fått de bygd slik, for jeg har kjøpt de slik. Så langt har jeg bare funnet ett sett til i utlandet som er 4x100 i boltsirkel. Dette gjør jo at jeg får mange meldinger fra folk som er interesserte i å kjøpe felgene av meg, sier Mons.

Prikken over ien på Mons stuk er ifølge han selv, Mtec1 stylingen på bilen som inkluderer frontfanger, sideskjørt og bakfanger som gjør bilen mer aggressiv.

Der Jäger - E30 banebil på Nürburgring

 

Har du lagt din bil inn i Refuels garasje? Hvis ikke kan du gjøre det her!