Ukas bil – 1984 Ferrari 308 Koenig Specials
Ukas bil – 1984 Ferrari 308 Koenig Specials
Ukas bil – 1984 Ferrari 308 Koenig Specials

Ukas bil – 1984 Ferrari 308 Koenig Specials

På 80- og 90-tallet var tuningselskapet Koenig Specials kjent for å bygge fartsmonstre av noen biler som regjerte den europeiske bilnæringskjeden. En av bilene som mottok denne tuningen er denne 308. Bygget i Koenigs fabrikklokaler i 1984, så har den blitt både breddet, avstivet og turbokonvertert. Det har endt opp med en vulgær Ferrari med en 3 liters V8 med svimlende 420 muskuløse hestekrefter.

På 80- og 90-tallet var tuningselskapet Koenig Specials kjent for å bygge fartsmonstre av noen biler som regjerte den europeiske bilnæringskjeden. En av bilene som mottok denne tuningen er denne 308. Bygget i Koenigs fabrikklokaler i 1984, så har den blitt både breddet, avstivet og turbokonvertert. Det har endt opp med en vulgær Ferrari med en 3 liters V8 med svimlende 420 muskuløse hestekrefter.

Espen Grønvold fra Oslo er eieren av denne spesielle Ferrarien. En 1984 Ferrari 308 GTSI QV Koenig Specials for å være helt presis.
- Du kan si jeg er bilhistorisk interessert. Jeg jobber nå i en familiebedrift min far startet på slutten av 80-tallet, som spesialiserte seg på reparasjon og salg av utstyr til gressklippere og elektroverktøy. Så ting som bråker og lukter bensin har alltid interessert meg.
Allerede som fjortenåring startet Espen å kjøre racing i Nasjonal klasse 1, og sammen med to brødre har de jazzet opp bilinteressen sammen opp gjennom årene.

Ville ta sjanser

Espen hadde en 1995 Porsche 993 over en femårsperiode, men gikk etter hvert litt lei av den trygge, bekymringsløse hverdagen som en Porsche gir. Han har alltid vært svak for retro, 80-tallsdesign, og Gruppe B-aktige biler.
- Det er litt utenfor standarden. Jeg er glad i slike bastarder som denne, med vulgær styling og effekten til å backe det opp. Så for et år siden ble jeg satt i kontakt med Hans Sørensen, en gammel ringrev innenfor det Italienske bilmiljøet. Han tipset meg om denne som sto i Sverige. 6 dager etterpå var jeg og prøvekjørte bilen, og jeg var solgt. Han ga meg gode tips på hva jeg måtte se etter da jeg var og så på bilen, forteller Espen.

Råskinn

Italiensk bil fra denne perioden har kanskje ikke det beste ryktet på seg for å være pålitelige, som Espen karakteristisk nok har fått kjent ekstra på.
- Jeg har hatt noen problemer med turboen. Det er en gammel turbo som hadde fått oljelekkasje i seg, men det fikset jeg opp i. Tre måneder senere kom det rusk fra innsuget inn i turboen, så samme jobben måtte gjøres igjen. Det er en evig krig om å være i forkant av problemene som kan oppstå, men etter et år i mitt eie har jeg nå kommet dit at jeg har en liste med potensielle problemer som jeg er forberedt på, ler Espen.
Men det er også litt av sjarmen, og når den brutale motoren brøler til i den lavt sittende gokart-posisjonen så er det verdt det.
- Ketchup-effekt på turboen, masse bråk, vindstøy, ei girkasse som trenger 10-15 minutter med kjøring før den funker skikkelig, ingen servo og lukta av gammelt skinninteriør og uforbrent bensin. Det gjør alt verdt det. Det er en helt spesiell følelse. Den er rett og slett rå. I tillegg kjøpte jeg nye Pirelli Corsa Classic-hjul nå nylig, som gjorde underverker for kjøreegenskapene, avslutter Espen.

Husk at også du kan legge inn din bil i vår garasje!

Her kan du se Espens bil i garasjen vår:
https://refuel.no/garage/f61cb648-4ebc-4e13-994b-c0e275bdbe92