Ukas bil – 1986 BMW E28 2JZ
Ukas bil – 1986 BMW E28 2JZ
Ukas bil – 1986 BMW E28 2JZ

Ukas bil – 1986 BMW E28 2JZ

Da muligheten for drømmebygget endelig bydde seg var ikke Kevin sein om å hive seg på.

Gamle BMWer har blitt utrolig populært, ikke at de egentlig noen gang var spesielt lite populære, men de siste 10 årene har disse gamle skjønnhetene blitt svært ettertraktet. Og det er heller ikke så uvanlig at entusiastene som kjøper disse skrur og modifiserer mye på dem. Kevin Klinge er en av disse.

Vi blir med Kevin litt tilbake i tid, til en tid der det var to hjul som var greia. Han hadde som liten kjørt cross i gjørmete baner og da han ble gammel nok fikk han tak i en moped. Fristelsen når 50 voldsomme kubikk gjemmer seg i garasjen blir fort for mye og denne mopeden ble selvfølgelig blodtrimmet, som han selv forklarer det. Selv om hans første bil ble kjøpt i alder av 15, en Opel Senator med 2,5 liters bensinmotor, var det først da han ble 19 at han trimmet sin første bil selv. Det var en BMW E30 325 han turbokonverterte.
- Drømmen var alltid å skaffe en BMW E30 som jeg ville godkjenne med Toyota Supras 2JZ motor i. Det er det ingen andre i Norge som har gjort enda, så jeg ville være først. Ting skulle ikke bli helt sånn for jeg fikk et tilbud av en kompis for et drøyt år siden om denne E28 der motoren allerede sto montert i motorrommet. Bilen var ikke ferdig og ikke godkjent, så det ble mye jobb, sier Kevin.

Kevin kastet seg på prosjektet og det ble gjort en grundig ryddejobb i motorrommet for å få det så enkelt og pent som mulig. Gamle og unødvendige sensorer, ledninger og slanger ble fjernet og et datasprut med eget ledningsnett ble montert. Twin turbo-systemet ble byttet ut til fordel for et singelturbo-oppsett med en Borg Warner S300 sx-e 8380 turbo.
- Motoren var helt original da jeg kjøpte bilen, men jeg har satt den opp slik jeg ønsker den skal være. Alt av rør til kjølevann, radiator, luft og eksos har jeg ordnet selv. Det inkluderer også sveising av eksosen på bilen. Motoren har i tillegg til turboen fått blant annet nye og kvassere kamaksler, stivere ventilfjærer, NUKE fuelrail og større dyser. Bilen er godkjent av biltilsynet med denne motoren på 362 hestekrefter, forteller Kevin videre.

Sjekk video på Torgeirs E28 535 turbo her!

Differensial og mellomaksling på disse bilene er av solid kvalitet og tåler godt den økte effekten på bilen, men girkassa har Kevin sett seg nødt til å gjøre noe med. Derfor ble det kjøpt en girkasse fra en BMW E39 530 med dieselmotor. Disse er kjente i miljøet for å tåle mye juling og er også mye brukt av folk som driver med drifting. I tillegg har Kevin kjøpt inn og montert en Sachs M30 765 clutch med 4 puch clutchplate.
- Bilen har originalt 535 understell, sett bort fra GSP coilovers hele veien rundt. Bremsene er oppgradert fra BMW E32 750 IL og er store nok for effekten jeg har.

Innvendig er det lite som er gjort, for der er det allerede et pent M-tech interiør, men den har fått en pen og subtil M5-leppe foran og kanskje det som er enklest å få øye på; et sett med AC Schnitzer Type 2 felger som er 9,5 tommer brede foran og 11 tommer brede bak.
- Etter mange turer frem og tilbake hos biltilsynet og mye papirarbeid, ble endelig ting godkjent i vognkortet, slik jeg ønsket. En ting er i hvert fall sikkert, jeg har brukt jævlig mye penger, ler Kevin.

Noen voldsomme fremtidsplaner ligger ikke klar i almanakken akkurat nå, men noe småting er det. Bilen skal innom benken en tur til for litt optimalisering, en skjerm skal lakkeres og det samme skal takluken.

Her kan du legge inn din egen bil i Refuels garasje.