Ukas bil – 1990 Nissan 200SX / 1998 Nissan Skyline GT-R
R33 GT-R er en fin bursdagsgave til seg selv
Ukas bil – 1990 Nissan 200SX / 1998 Nissan Skyline GT-R

Ukas bil – 1990 Nissan 200SX / 1998 Nissan Skyline GT-R

Hos Jon Andrè Berg går japanske sportsbiler og gamle lastebiler hånd i hånd

Jon Andrè er oppvokst i en familie som har lang tradisjon med lastebiler. Vi må helt tilbake til hans oldefar faktisk, som i sin tid startet transportselskapet både Jons oldefar, farfar og far jobbet i. Jon er første i rekka som ikke blir lastebilsjåfør.
- Jeg ble elektriker, for det er ikke penger i transportnæringa lenger. Firmaet ble lagt ned på slutten av 90-tallet, men pappa jobber fremdeles i et transportfirma i anleggsbransjen. Det er også dette som har gjort at jeg har blitt interessert i alt som brommer, forteller Jon innledningsvis.

Interessen for store biler har ført til at han nå har kjøpt en 1996 Scania 143 i Sverige som far og sønn har tenkt å pusse opp og dekorere slik som bilene så ut i det gamle firmaet som Jons oldefar i sin tid startet.
- Søskenbarnet mitt har klart å skaffe en av de gamle bilene som faktisk var i firmaet, så den er tilbake i familien. Vi gjør dette for nostalgien sin skyld , sier Jon videre.

Japanske raketter
Den rake motsetningen til store lastebiler kan vel sies å være japanske sportsbiler. I en alder av 19 år kjøpte Jon sin aller første. En Nissan 200SX S14A, en bil han den dag i dag har enda. Det er dog ikke den vi skal fokusere på, men hans S13 og R33 GT-R.
- S13 kjøpte jeg tilbake i 2015 av en venn av meg. Han hadde eid bilen en stund og på slutten av hans eierskap var den mer eller mindre en avskiltet banebil. Jeg så han la den ut billig for salg, så jeg tok kontakt. Jeg var på det tidspunktet reist vekk på ferie, så jeg førte over pengene. Jeg hadde jo kjennskap til bilen, så jeg viste den var litt frynsete i kantene.

Etter kjøpet var gjort ble bilen demontert og kanalene ble sveiset opp med nye. Deretter ble bilen understellsbehandlet før den ble lakkert av en kompis og et stylingkit ble montert.. Motoren var derimot ikke noe voldsomt positivt kapittel å skrive om, så den ble tatt ut og erstattet med en nybygd motor. Det er motoren som står i idag og har smidde stempler, råder og veiv, BC 272 kammer, Nismo 740cc dyser, forsterkete ventilfjærer og retainere, en stor Garrett GT2871rs turbo og Apexi Power FC datasprut. For å få noe mat gjennom de ganske store dysene mater en Walbro 255lph bensinpumpe motoren med flytende gull.
- Den effekten jeg siktet mot er litt hardt mot det originale drivverket, så jeg bytta ut det som sto der med en Xtreme twin disc clutch, shaftmaster mellomaksel i aluminium og en Kaaz 2-veis differensial bak.

Da bilen var klar for benken dro Jon ned til Drammen fra Ålesund for å se hvilke tall han klarte klemme ut av den nå illsinte japaneren. Under det som ble det aller siste draget i benken produserte motoren 350 hestekrefter ut på bakhjulene. Det var en del mindre enn tenkt og etter litt undersøkelser ble det gjort et funn som kunne vært katastrofalt. Kamhjulet hadde løsnet helt da det ikke var montert på riktig måte. Da Jon igjen returnerte i benken for å kunne vite hvilken effekt motoren faktisk klarte endte de til slutt opp på pene 418 hestekrefter ut på bakhjulene. I en sånn liten, lett bil er det ganske brutale greier.

Speclista på bilen er dog ikke helt ferdig, for Jon har virkelig gjort seg flid med bilen. Slike biler fortjener godt understell og der har Jon montert custom bærearmer med andre spindler og styrestag for med hjulvinkel når du kjører skrens, polyforinger er klemt inn på forstillinga og tannstanga og når du klemmer inn den midterste pedalen låser et bremsesystem som er mye større en det originale av hjulene. Foran står det Skyline bremsekalipere med Supra MK4 bremseskiver, mens bak er det Nissan 300zx Z32 kalipere med bremseskiver fra Nissan 200SX S14. Er det ønskelig med litt ekstra lek og moro er det også et hydraulisk håndbrekk montert slik at du lettere kan kontrollere skrens.
- Innvendig har jeg montert forskjellige målere i dashbordet, trukket ut Sparco-rattet ut med en spacer, S14 Zenki stoler med 4-punktsbelter og en flokka midtkonsoll. Det er et fint sted å sitte på varme sommerdager, forteller Jon ivrig.

GT-R
Som nevnt har Jon akkurat nå fire entusiastbiler. Tre forskjellige 200SXer og en Skyline R33 GT-R. Vi kunne sikkert skrevet side opp og side ned med bilene hans, men vi holder oss i denne gang til S13 og R33.
- R33 kjøpte jeg til meg selv i bursdagsgave i fjor. Jeg hadde siklet på slike lenge og så den på finn for to år siden. Da forsvant den før jeg rakk å tenke meg om, men året etter fikk jeg et varsel på telefonen om at den igjen var ute til salgs. Da gikk jeg flere runder med meg selv før jeg slo til. R33 er liksom drømmeskylinen min og da finans var i orden kjøpte jeg bilen så fort jeg rakk, sier Jon.

Se video av Lottes Nissan Skyline GT-R R34 her

Jon er ærlig på at han i gåseøyne "kun har kjøpt og kjørt bilen", for det er forrige eier som står for jobben som er gjort på den.
- Det merkes at her er det brukt deler fra øverste hylle hele veien gjennom. Den føles ekstremt tight og fin ut på kjøring og bremsene er noe av det mest sinnssyke jeg har prøvd noen gang. Bilen er utstyrt med Maxxecu datasprut på en spesialbygd RB26DETT, BC Racing understell, svære Brembo bremser både foran og bak. Jeg hadde den første tiden en E92 BMW 330 bensin som jeg synes satt godt på veien og bremset bra, men da jeg prøvde Skylinen ble den plutselig ikke så bra lenger. Jeg følte det var som å tråkke på en svamp da jeg skulle bremse med BMWen. Det hjelper på at det står noen gode Michelin Super Sport 4S dekk på Skylinen også, felgene er av merket Volk Racing, avslutter Jon.