Ukas bil – 1991 Volskwagen Golf GTI G60 Syncro
1991 Volkswagen Golf GTI G60 Syncro
Ukas bil – 1991 Volskwagen Golf GTI G60 Syncro

Ukas bil – 1991 Volskwagen Golf GTI G60 Syncro

Golf GTI har vært mange barns barndomsdrøm, noe som også var gjeldende da Odd Ove skulle kjøpe seg ny entusiastbil.

Odd Ove Åsland er en 37 år gammel mann som til daglig jobber som elektriker på et mekanisk verksted. Han forteller at han har hatt mekanisk interesse hele sitt liv og at bil har vært en viktig fritidshobby. Odd Ove liker mange forskjellige biltyper og merker, er leder for Indre Agder Amcarklubb, men hjertet banker litt ekstra for de bilene han drømte om som ung.
- Min første bil var en Volkswagen Golf GTI G60. Nå som jeg har blitt litt mer voksen, har prøvd alt fra tysk til Amerikansk, så følte jeg det var på tide å kjøpe ungdomsdrømmen. Derfor begynte jeg å se litt på facebook på de bilene som kom til salgs der, og tok kontakt med en som hadde en interessant bil. Kort tid etter ble vi enige og handel av Volkswagen Golf GTi var endelig et faktum, forklarer Odd Ove.

En ting som var en positiv overraskelse for Odd Ove da da han ramlet over annonsen på akkurat denne bilen var dette en Syncro, altså at den har firehjulstrekk. Dette er ettertraktede biler, da de er særdeles sjelden. Den er også en Edition 1 som betyr at den for eksempel kom originalt med elektriske Recaro-stoler foran. Bilen hadde før Odd Ove vært eid av en mekaniker som jobbet hos Møller og hadde undergått en særdeles omfattende operasjon. Motoren og tilhørende ledningsnett som originalt var montert i GTIen var byttet ut med en 1,8 liters 20 ventiler turbomotor (AGU) fra Volkswagen Golf GTI 4. Turboen er byttet ut med en noe større, den får kaldluft fra et K&N-filter, men ellers er den i original tilstand.  Bremsene er også byttet til Golf 4 bremser. Felgene er 16-toms Klutch SL1 i 9-toms bredde. For at disse skal komme til sin rett er bilen senket med et sett coilovers. Inne i bilens midtkonsoll finner du også spor av den gamle Golf 4 delebilen som ble benyttet. Midt i dashbordet står et veldig mye mer moderne kontrollpanel til klimaanlegget enn det Golfen ble levert med. Dette er også hentet fra Golf 4 og er et såkalt CLIMAtronic-klimaanlegg. Under dette panelet er brytere til de ettermonterte elektriske vindusheisene plassert.
- Bilen ble pusset opp i Polen med ny lakk, for den er opprinnelig lilla, noe jeg tror de fleste Edition 1 var. Interiøret ble også tatt med det samme. Taktrekket, dørtrekkene og sidestøttene på setene er trukket i skinn, midtdelen av setene er trukket i et rutete mønster. Et Momo-ratt er montert og en Golf GTI girkule er satt inn, forteller Odd Ove.

Mye lyd
Det som gjør denne bilen ekstra moro er at motor, coilover og slikt er godkjent i vognkortet. Dette gjør det problemfritt å kjøre til og fra treff. Selv om bilen var mye ombygd da Odd Ove kjøpte den, så har han satt sitt preg på bilen.
- Det er jeg som satte på felgene som står på nå, samt Golf Rallye front med firkantede lykter. Jeg har også en stor lidenskap når det kommer til bilstereo. Derfor har jeg startet på å lyddempe bilen med dempematter. Planen er et ålreit frontsett i dørene foran, en dobbel-din spiller som det er nå, og en 15 toms sub støpt inn i reservehjulsbrønnen. Dette for at jeg skal kunne ha med meg ting i bagasjerommet om kona og ungen vil være med. Formålet med anlegget er ikke nødvendigvis at det skal spille så utrolig høyt, men pent, forklarer Odd Ove.

Sett bort fra planer om et annet stereoanlegg ønsker Odd Ove på sikt å gjøre noe med lakken. Det er tydelige merker etter at den har blitt pusset opp i Polen og jo lenger Odd Ove eier den jo flere helligdager vises. Da er planen å lakkere bilen i en mye mer spennende farge, noe som Odd Ove mener vil gjøre at de linjene han liker så godt på bilen kommer enda mer frem.