Ukas bil – 1992 Nissan Silvia
Her er bilen ferdig lakkert og dekorert. Et ganske stilig syn inne på bensinstasjonen
Ukas bil – 1992 Nissan Silvia

Ukas bil – 1992 Nissan Silvia

Ikke alle får tak i drømmebilen og en datter samme dag, men for akkurat Mikael Berntsen ble 10.mars en merkedag.

Den norske gatebilkulturen var sterkt preget av japansk påvirkning tidlig på 2000-tallet. Spennende lakkvalg, spenstige grafiske elementer og dekor var like vanlig som vulgære stylingpakker. Med tiden ble dette som mye annet etter hvert gammelt, og plutselig var det på nytt inn igjen med stilrene biler med minimalistiske modifiseringer. Ikke alle syntes dette er spennende eller kreativt nok og det er her vi finner Mikael Berntsen og hans likesinnede. Som de sier «style is back»

JDM
De aller fleste av oss kjenner oss nok igjen i Mikaels historie. Han gir mye av skylden for bilinteressen sin til sin far som tidlig dro han med i dette fantastiske universet. Deretter kom spillkonsoller med bilspill, filmer og da etter hvert også YouTube inn som inspirasjon.
- Jeg ble utrolig fascinert av den japanske kulturen. Den var så fri og «no fucks given» kan vel sies å være mer eller mindre mottoet til hele bevegelsen. Naturlig nok ble det derfor en Nissan RS13 (200sx s13) som jeg hadde en periode, men drømmen var alltid en Silvia, selv om jeg ikke så for meg at det skulle bli realistisk, forteller Mikael Berntsen.

Mikael ble bitt av basillen og visste at det var s-chassis han ville ha, men han måtte selge RS13 og være uten Nissan en periode. Planene for ny bil dukket likevel fort opp og det tok ikke lang tid før Mikael og en kompis som er en del av det norske teamet Obnoxious hadde både farge og grafikk klart til en ny S13.
- Vi er to kompiser som har utrolig lik smak, vi liker begge å gjøre alt selv og er stort sett enig i både bilvalg og modifikasjoner, så vi startet da teamet Obnoxious. Det navnet stemmer ganske bra med stilen vi liker, forklarer Mikael.

Drømmebilen
Det er ikke alltid drømmer forblir drømmer og ved en ren tilfeldighet dukker det opp en helt strøken, ganske original, Nissan Silvia opp i Belgia.
- Selve utfordringen med å skaffe en slik bil er at de er ganske sjelden. Det er ingen andre PS13 på skilter i Norge, nærmeste er en S13 Silvia Autech cab. Da denne dukket opp i Belgia tok jeg rakt kontakt og fikk tilsendt masse bilder og video, da jeg ikke hadde mulighet til å se på bilen selv. Jeg tok så en råsjans og førte over pengene for både bil og transport. Så var det bare å smøre seg med tålmodighet. I den perioden var dama mi gravid med datteren min, så jeg kunne ikke ta meg en helgetur til Belgia samme helg som hun hadde termin. Tilfeldighetene skulle ha det slik at samme dag som Silviaen kom til Norge fikk jeg min datter, som også heter Silvia. To dager senere fikk jeg hentet bilen.

Bilen fremsto ganske original, med et strøkent interiør og noen få modifikasjoner som litt større eksos og coilovers. Bilen hadde i sin tid adresse i England før den kom til Belgia og der ble den brukt til trackday-kjøring.

Style is back
Designet til den nye bilen hadde Mikael og hans teamkompis gjort ferdig før de i det heletatt hadde ramlet over annonsen på Silviaen så ideen var klar. Fargen hadde de fått lagd ferdig.
- Det ble kjøpt inn deler litt her og litt der for å få det stuket jeg ville. Så var det å få tilpasset dette, gjøre grunnarbeidet også sprøyte bilen. Lakken er så dekket i holografiske flakes som glinser og skifter farge med hvordan lyset treffer bilen. Jeg har i lang tid jobbet med bilfoliering og grafikken på bilene hadde jeg gjort klart til etter lakkeringa var gjort ferdig.

Sjekk ut Ole Martin Drongnes sin stålbreddet Nissan S15!

Bilen er i konstant forvandling, men noe er blitt gjort med både motor og understell. Motoren er en relativt original SR20det red top, som vil si at den ikke har variable ventiltider. Som nevnt tidligere er det større eksos på bilen med V-bånd, tuning med datasprut er gjort og noen supportingmods for å kjøle ned motor, olje, og lufta er montert. En moderat effekt som er litt høyere enn originalt er mer enn nok mener Mikael. I understellet er foringene byttet ut med polyurethanforinger over alt slik at bilen er blitt stivere, det er Nissan Skyline R33 bremser på den og Advan SA3R felger.
- Det står også et billig coiloverkit på ben som jeg skal bytte ut. Det blir trolig BC Racing som jeg forhåpentlig får godkjent.  Det er også hele målet med denne bilen. Det skal se ut som en banebil på skilter. Det gir jo selvfølgelig noen begrensninger i forhold til hva jeg kan gjøre, men jeg skal strekke strikken så langt det lar seg gjøre, humrer Mikael.

Interiøret er fremdeles originalt, men noen mindre modifikasjoner skal på sikt også bli gjort der, som tidsriktig bøttestol på førersiden og annet ratt i riktig stil.

Aldri ferdig
Mikaels prosjekt er alltid i endring og nå har han nylig montert gule flaps på sideskjørtene og fremfangeren som er i gul akryl. Gult er en kontrastfarge som går igjen i bilen. På sikt vil også bakfangeren også få slike flaps og bilen skal få en liggende vinge på koffertlokket.
- Jeg har støpt en takvinge, men det ble ikke helt som jeg hadde tenkt, så jeg jobber med en versjon to av denne for tiden, avslutter Mikael.

Har du lagt inn din egen bil i garasjen? Hvis ikke kan du klikke her!