Ukas bil – 1994 BMW E31 850CIA HM56 CSI
Ukas bil – 1994 BMW E31 850CIA HM56 CSI
Ukas bil – 1994 BMW E31 850CIA HM56 CSI

Ukas bil – 1994 BMW E31 850CIA HM56 CSI

Modellnavnet på denne BMWen er like langt som bilen er sjelden!

Som om 90-talls 8-serie BMW ikke er fett nok fra før. Jo-Stian Lavik fra Åsane utenfor Bergen har skaffet seg en Hamann-utgave.
- Hamann er et tysk tuning-firma som startet i 1986. Kort fortalt så ble denne bilen levert fra BMW den 17. mai i 1994, og i august samme år var den ferdigbygget av Hamann. Da fikk den nye stempler, veiv, råder, kammer, eksos og innsugsventiler. Den er portet, og ECUen er endret. I tillegg er den breddet og fått nye dekk og felger, samt at Hamann har ordnet med sideskjørt, frontfanger og bakfanger, forteller dagens stolte eier.
Bilen får et kolossalt rått stuk, med 18 tommers lakkerte originalfelger. Og alle gutta jubler når det kommer en bil der størrelsen på bakdekkene starter på 3. Mer konkret er de 335/30-18, og 265/35-18 foran.

Se video: ufattelig BMW E30 M3 DTM-bil!

En junidag i 2019 satt Jo-Stian og spilte Playstation. Innimellom rundene så han etter biler på nettet da denne plutselig dukket opp.
- Den sto da i Sverige, og han jeg kjøpte den av hadde hatt den i 19 år, og kjørt 22.000 kilometer med den. Den sto med entusiastforsikring som innebar at ingen andre biler kunne stå i samme garasje som den. Jeg blir fjerde eier på bilen, da to tyskere eide den før svensken, forteller Lavik.

Etter litt dypere undersøkelse på Jo-Stians bil, så vises det ganske tydelig at her har vi med et petimeter å gjøre. For den utrolige flotte bilen er nesten totalrestaurert til den grad at den er bedre enn hva den var ut fra Hamann-fabrikken. Blant annet er breddingen til Hamann sparklet, men Jo-Stian landet på å fjerne sparklet og bygge det likt, bare i tinn i stedet. Hele bilen er lakkert i Cosmos svart, og alt fra foringer og pakninger er helt nye.
- Senest nå i romjula fikk jeg et innfall der jeg tok av alle boltene i understellet for å galvanisere de. Jeg hadde aldri tenkt at det skulle bli sånn. Det startet så smått med at felgene var litt matte, så jeg ville flikke på de litt lakk. Det endte med hellakkering. Etter det har det bare ballet på seg. Nå går det så dypt at til og med lykteglass som strengt tatt ikke trenger å byttes ut har blitt byttet, slik at bilen skal ha så bra finish som mulig, smiler Jo-stian.

Vi får ikke med alt i denne artikkelen, så vil du se et enda dypere dykk inn i Jo-Stians utrolige restaurering, så finner du en komplett tråd her: https://bimmers.no/forums/topic/821337-1994-e31-850-hamann-csi/

 

Motoren kommer originalt fra BMW på 5 liter, og er boret opp av Hamann til 5,6 liter. Originalt kommer bilen med omtrent 300 hestekrefter på denne trimlevelen, men med Hamann sin tuning skal den nå ha 420.
- Det som er litt vanskelig er at Hamann selv har filt bort det meste som har med BMW å gjøre på motoren, og erstattet det med egne logoer. Det inkluderer blant annet både blokk og topp som er helt uten delenummer, eller med delenummer fra Hamann, som gjør det veldig vanskelig både å få registrert og å finne reservedeler. Med eget nummer på motorblokken, og vanskelige registre hos Hamann som enten man ikke finner eller som er forsvunnet, så ble det ikke så enkelt å registrere bilen her til lands heller. I de svenske papirene hadde den kommet inn som en toseter uten motor og gir, da de rett og slett ikke fant de rette papirene og numrene. Det holdt ikke i Norge. Heldigvis fant jeg noen hefter med oversikt over tekniske data på bilen på franske ebay som jeg fikk kjøpt. Det var mye styr da jeg ble bedt om å ta med bilen på en lab for å teste både utslipp og støymåling, og å få målt nye akselavstander og bredde. Det var mye styr og stell, men jeg fikk den gjennom til slutt! Forklarer Jo-Stian fornøyd.

 

Fikk du med deg videoen på Torgeirs M353i Turbo?

På Jo-Stians Hamann kan man også finne mange morsomheter og ting som gjør den svært spesiell og sjelden. For eksempel så er motoren bygget opp med deler både fra 1991, 1992 og 1993, og i 1994 ble det kun bygget 171 stykker med denne M70-motoren , da de nye M73-motorene og de eldre M70-motorene ble bygget om hverandre. Totalt ble kun 143 laget i Cosmos svart og Silbergrau nappa skinninteriør.
- Så er det gøyalt med trykkregulert vindusvisker, som vil si at den presser seg hardere mot vinduet jo fortere bilen går. I min er det en forsterket automatkasse som står i. Så må bremsene nevnes, for med et ganske håpløst system fungerer de slik at om man får motorstopp i fart så har man en bremse bombe som gir fra 8 bremsestøt før bremsene blir veldig svake, noe som ikke er ideelt når man skal bremse i fra høy hastighet. Så kan det legges til at bilen har servotronic, som det kun er 9% av de produserte E31 som har. Det er utrolig mye gøyalt med denne bilen. Interessen min for de kom på 90-tallet da jeg så min første 850 nede i gaten for der jeg bodde. Siden den gang har det vært drømmebilen, og etter 20-årsregelen kom så har det åpnet opp for å oppfylle folks drømmer, avslutter Jo-Stian.

Legg inn din bil i Refuels garasje du også!