Ukas bil – 1994 Chevrolet Corvette ZR-1
Ukas bil – 1994 Chevrolet Corvette ZR-1
Ukas bil – 1994 Chevrolet Corvette ZR-1

Ukas bil – 1994 Chevrolet Corvette ZR-1

Corvette ZR-1 kan med rette kalles en brutal bil.

Som liten var Roy Martin Rotevatn hektet på matchbox-biler og bilkort. Da han litt senere ble introdusert for rånemiljøet i Ørsta var det gjort. Bilinteressen var skjært inn i ryggmargen hans og etter kort tid ble fascinasjonen for amerikanske biler dominerende. Det hele startet med en 1983 pickup før han gradvis kjøpte fler og fler muskelbiler, fortrinnsvis MOPAR-biler.
- På tidlig 2000-tallet importerte jeg min aller første bil fra USA. Det var en 1968 Dodge Coronet. Da oppdaget jeg hvor enkelt det var å importere selv, så jeg har etter det importert ganske mange biler hjem til Norge, forklarer Roy.

Corvette
Vi hopper frem i tid og lander i år 2018. Roy sitter hjemme i stua si og leter etter en kurant bruksbil til sønnen sin i USA. Han har funnet ut at Corvette C4 er et rimelig alternativ til en bilinteressert gutt, men mellom alle de originale bilene dukker det opp noen annonser på Corvette ZR-1.
- Jeg ble nysgjerrig og plutselig satt jeg i timesvis på internett for å lese om disse fantastiske bilene.

Roys barn er ikke lenger små og behovet for flere seter i en bil er ikke lenger til stede, og etter en prat med kona ble det avgjort at de skulle kjøpe seg en ZR-1 Corvette. En tid senere kjøpte han en hvit 1991-modell i New York som var mer eller mindre original, sett bort fra at utvekslingen var byttet fra 3-45 til 4-10 utveksling.
- Denne bilen hadde vi en periode og vi kjørte blant annet på en tre ukers lang tur i både Danmark og Sverige. Det er rett og slett en utrolig flott langturbil som du får med deg bra med bagasje i.

Denne ZR-1 kjøpte Roy Martin selv om det var en annen bil han innerst inne hadde lyst på, for samtidig som han så på den hvite var det også avertert en ZR-1 i fargen Admiral Blue. Denne var på det tidspunktet dessverre alt for dyr på grunn av avgiftsreglene som var den gangen. Av ren nysgjerrighet sjekket han likevel om den fremdeles var til salgs litt senere, det var den og påsken 2019 ble den hvite han da eide lagt ut for salg.
- Selv om den hvite var alle tiders ønsket vi oss en bil med airbag på begge sider, og det fikk du ikke før i 1994, sier Roy.

Admiral Blue
Nå var avgiftsberegningene annerledes og det gjorde at Roy Martin nå kunne kjøpe denne flotte Corvette C4 i Admiral Blue i USA. Men før den ble sendt til Norge bestilte han time til ZR-1 spesialist hvor bilen fikk en skikkelig gjennomgang.
- Det ble tatt en full service på bilen samt en tuneup, det ble montert en chip i den, alle bolter i understellet ble etterstrammet, klips og ting som ikke var i orden i interiøret ble byttet ut samt at alt som ikke var i orden ble reparert. Vi ga han frie tøyler og det ble jo derfor en ganske kostbar affære, forklarer Roy.

Da bilen var klar til å sendes til Norge slo Covid-19 til for fullt. Dette satte en stopper for sendingen av bilen og først i 30.juli i år kunne endelig Roy Martin sette nøkkelen i tenningen for aller første gang.
- Da var det rett opp til Trondheim på visning og jeg må bare skryte av trafikkstasjonen i Trondheim. De er så hjelpsomme, har bilinteresse og er trivelige. Visningen gikk strøkent, så når en først har en seriøs trafikkstasjon er det litt viktig å gi de skryt, påpeker Roy Martin.

Og det er ikke bare Roy Martin som får nye godt av Corvetten.
- Kona mi bruker denne bilen ganske mye og har ingen betenkeligheter med å ta den med seg for å kjøre til jobb eller lignende, og jeg kan forsikre deg om at hun bruker denne bilen slik den skal brukes, så det er fint å være to om interessen, forteller Roy Martin.

ZR-1
Corvette C4 ZR-1 er en bil det vanligvis ikke snakkes veldig mye om i Norge, og enn så lenge er det en skjult skatt blant alle de tøffe bilene som ruller rundt. For de som ikke vet hva en ZR-1 er, er det lett å gå forbi, men det enkleste tegnet er å se etter på bakskjermene og bremselys oppe. De er tre tommer bredere enn en vanlig ZR-1 og dermed større sporvidde. I tillegg kan du se ZR-1 merker på bakfangeren, fremfangeren og sideskjermene. Den nye LT5 aluminiumsmotoren var utviklet i samarbeid med Lotus og har 32 ventiler, doble overliggende kamaksler (uvanlig for Corvette) og et marginalt lavere oppgitt slagvolum enn den tradisjonelle 350 CID (5,7 L) V8. I 1990 var effekten oppgitt til 375 hk, senere (1993) steg denne til 405 hk. ZR-1 ble kun levert som coupe, og den sekstrinns manuelle gearkassen var utviklet av ZF i samarbeid med Chevrolet. ZR-1 ble målt til like over fire sekunder fra null til 96 km/t, og topphastigheten ble målt til over 280 km/t!
- Bilen er helt brutal og jeg kan si det med bakgrunn i alle muskelbilene jeg har hatt før. Dette er noe helt eget. FX3 understellet som de kom med består av blant annet justerbare dempere fra Bilstein, og det er natt og dag i forhold til muskelbiler jeg har hatt tidligere. Bak står det 11 tommer brede felger, noe som gjør at du får plantet effekten ned i bakken. Når det er sagt så må du følge med. Sett bort fra traction controll har ikke bilen noen elektroniske hjelpemidler, så behandler du den hardhendt kommer rompa fort. Derfor gjelder det å være våken når du skal trollkjøre litt, sier Roy Martin.

På Roy Martins ZR-1 er det i tillegg satt på longtube headers, Corsa eksosanlegg, 4-10 utveksling og lettet svinghjul i aluminium.
- De er originalt litt strupet fra fabrikk på grunn av utslipp, det er også grunnen for den ukurante utvekslingen den kommer med originalt. Nå fungerer bilen skikkelig godt og selv om sesongen i år ble litt kort har det blitt mange flotte mil bak rattet på denne, avslutter Roy Martin.