Ukas bil – 1995 Ford Escort Cosworth
Ukas bil – 1995 Ford Escort Cosworth
Ukas bil – 1995 Ford Escort Cosworth

Ukas bil – 1995 Ford Escort Cosworth

I Refuels garasje har Stian Odinsen lagt inn sin fantastisk flotte 1995 Ford Escort Cosworth.

Stian Odinsen eier en fantastisk flott 1995 Ford Escort Cosworth, og forteller at drømmen om en slik bil begynte allerede i den spede ungdom. Han beskriver seg i ungdomstiden som det som den gang var den klassiske råneren. 18 år gammel og med alt mulig fra Ascona til BMW. I 2008 flyttet Stian fra Lofoten til Oslo og oppdaget fort at hobbybil og Oslo Sentrum ikke var forenelig, og valgte derfor å legge hele greia på hylla.
- Etter hvert fikk jeg en ide om at Audi RS6 kunne være et fint alternativ til både familiebil og entusiastbil, så jeg kjøpt en slik en. Denne fikk jeg brukt både en god del på turer og treff, men å kikke i baksetet etter ungene har vært der en stund var triste greier. Så den solgte jeg nå for ikke så lenge siden og bestemte meg for at jeg ville ha garasjebil igjen, forklarer Stian.

Ford Escort
Stian bestemte seg for at tiden nå var inne for å realisere drømmen om Ford Escort Cosworth en gang for alle. Et viktig kriterie var at han skulle kunne eie bilen uten dårlig samvittighet for at den står, og det var nå fullt mulig. Etter litt leting dukket et perfekt utgangspunkt opp.
- Bilen er en original 1995 Ford Escort Cosworth som etter det jeg har funnet ut kom til Norge i 1997. Den har etter den tid vært innom både flere kjente personer i gatebilmiljøet, samt personer i omgangskretsen til Martin Schanche. Utrolig nok har den aldri vær trimmet eller ombygd, så den fremstår nå som en originalbil. Forrige eier har tatt en skikkelig overhaling av bilen. Det er ei utrolig lang liste med ting som har blitt gjort, men i korte trekk har motoren blitt overhalt og fått 0,5 overdim stempler samt at alle lagre og pakninger er nye. Girkassen ble overhalt i 2015 med nye synkroniseringsringer på alle gir, og den fikk en ny clutch trykkplate og nytt utløserlager. Den fikk også noen visuelle løft i form av Morette hovedlykter, nye baklykter og leppe under frontfangeren. Lista er nesten uendelig på ting som er reparert og erstattet, sier Stian.

Ford Escort Cosworth ble produsert fra 1992 til og med januar 1996. Bilen ble utstyrt med en turbomatet rekkefirer på 2 liters slagvolum. Den originale effekten var på 224 hestekrefter og bilen hadde en toppfart på 232 kilometer i timen. Noe av det som virkelig er iøynefallende på Escort Cosworth er den digre vingen, i likhet med vingen storebror Sierra Cosworth ble levert med. Interiøret er typisk Ford fra den tidsepoken, men Escort Cosworth hadde som standard bøttestoler fra Recaro foran.

Originalbil
Det har, til Stians glede, alltid vært i tidligere eieres interesse å holde denne bilen både i bra og original stand. Nå fremstår den mer eller mindre som et utstillingsobjekt og Stian har som mål å holde bilen i 100 prosent strøken tilstand teknisk. Derfor tok det ikke lang tid før han kastet seg på ledningsnettet for å friske opp og reparere det.

 

For noen få uker siden var også bilen innom tidligere rallycrosslegende Martin Schanche for en liten gjennomgang. Der ble det satt inn en Garrett-turbo med riktig spesifikasjoner, men som er noe større enn den originale turboen bilen ble levert med. Martin skal også ta for seg motorrommet noe. Bak fra turboen går et tre tommer stort eksosanlegg fra Mongoose. Eksosanlegget, turboen og de godkjente coiloverne fra H&R er det eneste som ikke er originalt på bilen ifølge Stian.