Ukas bil – 1998 Audi S4
Ukas bil – 1998 Audi S4
Ukas bil – 1998 Audi S4

Ukas bil – 1998 Audi S4

Jørn Tofteliens stasjonsvogn er av det bøllete slaget

Det har tatt han tre år, men nå begynner han å se enden på prosjektet sitt. Jørn Toftelien fra Eidsvoll har restaurert og bygget om sin 1998 Audi S4 til en rå maskin med masse RS4 deler.
- Interessen fikk jeg da jeg bodde i Trondheim og kjøpte meg en rød original RS4 i 2008, og siden den gang har det egentlig bare blitt Audi, da jeg har lært meg motorene og kjenner de godt, forteller Jørn. Savnet etter den røde RS4en gjorde at Jørn bare måtte ha en ny Audi, og den skulle gjerne være gul, da det er fargen han synes passer best på disse bilene.

Dette eksemplaret ble tatt inn til Norge i starten på 2000-tallet, og Jørn kjøpte den så i 2017. Da hadde bilen sett sine bedre dager, med 310.000 på odometeret og havarert girkasse, og ellers en god mengde med rust.
- Tynset Autoskade gjorde sveis- og lakkjobb. Bilen ble mellomslipt, så nå er den utrolig blank og fin. Det er vel egentlig bare rammen som er igjen av den originale bilen, smiler Jørn.
For under panseret har det skjedd en liten forandring eller to. Der står det nemlig en stroket 3-liter twin turbo hvor alt er nytt fra topp til bunn og en RS4 B7 girkasse, som til sammen hjalp til å kortslutte rullen den ble testet på. Før den tid målte S4en 605 hester på hjulene.

Da må gode bremser på plass, og også disse kommer fra RS4. Understellet består av coilovers, og optikken ellers rundt bilen er stort sett RS4. Også innvendig preges bilen av RS4-detaljer. Både ratt og girkule er kledd i alkantara, og dash og midtkonsoll har karbondetaljer. Setene er av typen Pole Position fra Recaro med originalt understell. Også utvendig er det flere karbondetaljer fra RS4, slik som sidespeil, og snart kommer også rammen rundt grillen som er koronafast i Tyskland.

- Så er jo felgene veldig spesielle. Jeg fikk tak i de fra en i Finland som trengte en turbo som jeg tilfeldigvis hadde. Da ble det et bytte, og så vidt jeg vet er disse de eneste i verden som er tilpasset denne bilen. Det er altså BBS E55 senterboltfelger, senterbolt med magnesiumsenter på 19 x 10 tommer. Disse blir nok mest brukt som showfelger, vil jeg tro, forklarer Jørn.

Bilen ble hentet fra lakkering i juli i år, og siden den gang har det vært montering det har gått i for 37-åringen. Nå sitter han og tvinner tomler, utålmodig på deler som er koronafaste.
- Det eneste som mangler er egentlig å få byttet de siste karbondelene. I tillegg så venter jeg på nytt eksosanlegg som skal på plass, men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet, avslutter Jørn.

 

Legg bilen din i garasjen du også!