Ukas bil – 2001 Subaru Forester S-Turbo
2001 Subaru Forester S-turbo
Ukas bil – 2001 Subaru Forester S-Turbo

Ukas bil – 2001 Subaru Forester S-Turbo

Martin ville bygge en helgebil som skilte seg litt ut i mengden.

Martin Alme er en ung herre som til daglig jobber som bilmekaniker hos Toyota i Mysen. Også på fritiden er bil hovedinteressen, men da er det ikke Toyota det går i. Da Martin var bilmekanikerlærling var det hos Subaru han jobbet. En allerede spirende bilinteresse vokste i takt med tiden han var ansatt hos Subaru og Martin falt etter hvert for det japanske bilmerket. Det var også Forester som ble det mest interessante for Martin og allerede som 18 år kjøpte han Forester som førstebil. Denne viste seg å være så full i rust at den måtte vrakes, men det har ikke stoppet Martin fra å kjøpe Forester igjen, nå er han på hans tredje.
- Forester er litt annerledes. Det er veldig mye deler fra Impreza i understell og drivverk, samt at ettermarkedet for bilene er stort. Det gjør at det ble interessant for meg å bygge noe gromt som ikke det er så veldig mange av. Målet er på sikt å bygge en bil som er inspirert av STi-utgaven som kom kun i Japan, forklarer Martin.

Bilen han nå bygger om er en 2001-modell Subaru Forester som startet sitt liv i Norge som politibil i Kirkenes. Der ble den i tjeneste til 2017 hvor den ble solgt til en herremann. Vedkommende eide bilen frem til sommeren 2021, da tok Martin over stafettpinnen. Den gangen var den relativt original, om en ser bort fra XYZ coilovere som allerede var montert. Martins mål er som nevnt å bygge en STi-inspirert Forester. Forester STI ble tilgjengelig på det japanske markedet i 2001 og var ment for å være en mer sporty utgave av en vanlig Forester. Forester STi deler mange komponenter i drivlinjen fra Subaru Impreza WRX STi, noe som gjør den til et særdeles godt egnet objekt å bygge på, om en tenker på ettermarkedet til disse bilene. Første generasjon Forester STi har en 2,0 liters boxer turbomotor som produserte 250 hestekrefter. Denne ble det kun produsert 800stk av.

Martins har på sin side en 2 liters turbomotor kalt EJ20, som originalt ble levert med 177 hestekrefter.  Det er samme motor på begge bilene men med mindre turbo, intercooler og lavere ladetrykk, samt en litt annen motorstyring.
- Jeg tar ting litt etter hvert. Forandringene jeg har gjort til nå er å bygge ny eksos. Den er tre tommer stor og består av en Japspeed downpipe med katalysator, samt en eksos jeg har sveiset selv derfra og ut. Låter meget spesielt og unikt, sier Martin.

Den står som sagt på XYZ Coilovers og er lav, noe jeg synes Forester kler veldig godt. Også har jeg satt på Japan Racing JR23 i 18 tommers størrelse.
- Jeg har også fått tak i en større intercooler fra STI modellen i Japan. Noe som kanskje er litt mer visuelt er øyelokkene som står på hoved og baklyktene, samt at jeg har montert en grill som kun var lagd for Forester. Subarumerket er byttet ut med en stor F for Forester der. Dette ble kun brukt på de japanske modellene, sier Martin.

Martin bruker ettermiddagene etter jobb på verkstedet sitt hvor han pusler med Foresteren. Planene er mange, men Martin tar det litt etter litt.
- Jeg er en kar som ikke liker å stresse med ting og liker å gjøre ting ordentlig. Dette skal ta den tiden det tar, sier han.

- Jeg har kjøpt inn et tårnstag bak for å stive av bilen, samt et Nardi-ratt lagd av karbon. Jeg trekker også om interiøret for tiden slik at det blir alcantara istedenfor stoff. I tillegg står større bremser og en hvassere sekstrinns STi girkasse og en hellakkering for tur, avslutter Martin.