Ukas bil - 2013 Lotus Exige S V6 Komo-Tec EX430
Ukas bil - 2013 Lotus Exige S V6 Komo-Tec EX430
Ukas bil - 2013 Lotus Exige S V6 Komo-Tec EX430

Ukas bil - 2013 Lotus Exige S V6 Komo-Tec EX430

370 hestekrefter per tonn er ville greier

Stein Inge Stølen er et navn noen av dere kanskje drar kjensel på. Tidligere ansatt i blant annet Autofil og tv-tryne i programmet Panser som gikk på lufta i 2014, hvor han fant på mange sprell sammen med blant annet Lorden (som du kan høre i podcasten «Lordens Garasje» her på Refuel).
- Bilinteressen har blitt nærmest en mani og jeg har drømt om biler siden jeg klarte å tenke selv. Det ble tidlig klart at jeg ønsket at livet mitt skulle dreie seg om bil, forklarer Stein Inge.

Stein Inge har uten tvil klart å få livet sitt i en posisjon der motor og transport er i senter for både hobby og jobb. En annen drøm som tidlig dukket opp var drømmen om en sportsbil med midstilt motor.
- Lenge trodde jeg at en Speedster var riktig vei å gå, så jeg kjøpte en Opel Speedster Turbo som jeg hadde en stund. På den var det to ting som trakk ned og det ene er motorlyden. Det er gøy med turbosus, men det var noe som manglet. Det andre var at den manglet alt av støttesystemer og det ble skjebnesvangert på Nürburgring. Den krasjen skulle jeg gjerne vært foruten. Etter det ble det gjort et kompromiss om at jeg skulle ha bil med slike støttesystemer, slik at kona slipper å bli enke, humrer Stein Inge.

Kompromisset
Drømmen om å eie en superbil er vel noe så godt som alle bilentusiaster på et eller annet tidspunkt har tenkt på, men for Stein Inge ble det rett og slett et mål. Plomberingen i systemet ble, som det ofte er, det økonomiske aspektet. Superbiler er ikke kjent for å være billige hverken å kjøpe eller eie.
- Jeg er veldig glad i å kjøre på bane og derfor ramlet jeg borti Lotus Exige og oppdaget at de kom med V6-motor. I likhet med Elise er jo også Exige bygd på det som kalles en aluminiums-tub, det vil si at motor og karosseri er montert på denne tuben, hvor motoren er montert i en subframe slik som på ekte racerbiler. Dette gjør jo at bilen blir veldig stiv i seg selv og du trenger ikke ha så stivt understell. Motoren var jo også et trekkplaster og min er oppgradert med Komo-Tecs EX430 pakke, forklarer Stein Inge.

Komo-Tec er et tysk tuningselskap startet i 1997 som spesialiserer seg på Lotus. De har utviklet flere trinn til Exige og EX430 kitet som står på Stein Inges bil består av et karboninnsug med K&N sportsfilter, annet løpehjul på kompressoren, rustfri manifold, sportseksos og en ECU-oppgradering som justerer tenning, bensinmengde og kammene. Alt dette øker effekten fra motoren som har et slagvolum på hele 3,5 liter opp fra 345 hestekrefter til spinnville 430 hestekrefter. Denne motoreffekten i en bil som veier kun 1176 kg er nok til å skremme de fleste.
- Exige er den siste bilen du får levert uten servostyring. Det gjør at responsen til sjåføren er utrolig god og direkte, jeg føler meg i ett med bilen når jeg kjører den og understellets samspill med stivheten på aluminiumstuben gjør at det er lett å finne rytmen.

Ingen Norgesbil
I Norge er det, ifølge Stein Inge, to registrerte Exige S V6. Hans egen og den ene som allerede var registrert da han importerte sin.
- Jeg synes det er litt synd at det knapt eksisterer her til lands. I utlandet er det et miljø for de, men her er det heller dårlig. Nå skal jo Lotus avslutte produksjonen av dem og ifølge den svenske Lotusklubben har prisene gått opp 100.000 kroner som en følge av dette. Jeg håper det ikke påvirker om folk bruker bilene. Det er synd om de skal ende opp som garasjedronninger eller museumsgjenstander.

Stein Inge forteller videre at han ikke har noen videre planer om å forandre bilen, men han gleder seg til flere dager på racebaner.
- Jeg har Michelin pilot Sport Cup 2 dekk på bilen som fungerer utmerket til banebruk. De er mye brukt i Porsche-miljøet. Den lette vekta, gode dekk og effekten gjør at dette er en helt spinnvill og spartansk bil på så mange måter. Et godt alternativ til det litt fantasiløse valget Porsche 911 GT3, avslutter Stein Inge i en lettbeint tone.

Har du husket å legge inn din bil i Refuels Garasje? Om ikke kan du gjøre det her.