Ukas bil - Volvo 240 Turbo
Ukas bil - Volvo 240 Turbo
Ukas bil - Volvo 240 Turbo

Ukas bil - Volvo 240 Turbo

I Refuels garasje finner du en godtepose full av alskens flotte kjøretøy. Denne uken drar vi frem Vebjørn Høgseth Hansen sin bøllete 1979 Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 ble i 1974 introdusert på markedet og ble raskt en suksess. Billig, solid og ledende i personsikkerhet. En trygg familiebil, men dessverre med et noe traurig rykte. Derfor introduserte de i 1980 Volvo 240 med turbo. Dette ble raskt en favoritt og har siden den gang vært et yndet utgangspunkt for norske ungdommer både som banebiler eller gatebiler.

Dette var også tilfelle da Vebjørn Høgseth Hansen selv skulle ha sin første bil. Som 16-åring kjøpte han sin første Volvo 240. Denne konverterte han til turbo helt selv.
- Det har blitt en del 240 opp gjennom tiden siden da. Jeg vokste opp med Volvo 240 i familien, så det faller meg helt naturlig å bygge på disse bilene, forteller Hansen.

Den han har nå har derimot fått en real makeover. Han demonterte hele bilen og strippet hver eneste bolt fra karosseriet. Deretter bygde han 79-modellen opp i sitt eget bilde. Det første som ble gjort var å montere en 2,3 liters turbomotor istedenfor den gamle 2,2 liters sugemotoren. Denne fikk datasprut, større dyser, større turbo og dette endte med en effekt på rundt 300 hestekrefter.
Interiøret har blitt trukket opp på nytt og nye målere er montert i dashbordet. Corbeau-stoler med 4-punktseler sørger for at du sitter godt fast i setet når Hansen hiver 240en inn i svingene.

- Jeg var en periode veldig opptatt av banekjøring og brukte mye av tiden min på Arctic Circle Raceway her oppe i Mo I Rana. Det var en periode jeg kun hadde bilen på henger til og fra banekjøring, men etter hvert har jeg fått mer lyst til å ha en bil jeg kan ta ut når jeg vil.

Det meste av deler Hansen har montert på bilen har han lagd selv og med en bakgrunn som industrimekaniker har han hatt god tilgang på blant annet dreiebenk.
- Jeg synes det er gøy å lage ting, så da blir det fort slik at en hiver seg rundt når det er noen deler en har behov for. Det neste som står på lista nå er å få skaffet seg en helt egen dreiebenk å ha i garasjen her hjemme, forteller Hansen.

På felgene har han skaffet seg tidsriktige turbofans. Disse er kjøpt fra en som lager dette custom i Belgia. Disse sørger for bedre nedkjøling av bremsene under aktiv kjøring eller kjøring på bane.

Ikke glem at også du kan legge inn din egen bil i vår garasje.

Link til Vebjørns Volvo i vår garasje:
https://refuel.no/garage/aec7ce44-a3a4-40e7-8b52-734b240f593d