Ukas bil: 1993 Ford Escort RS Cosworth Motorsport
Ukas bil: 1993 Ford Escort RS Cosworth Motorsport
Ukas bil: 1993 Ford Escort RS Cosworth Motorsport

Ukas bil: 1993 Ford Escort RS Cosworth Motorsport

De aller fleste har et forhold til Ford Escort, og de aller fleste av de igjen klarer som oftest å finne minst en type Escort som passer deres smak. Enten det er den runde klassiske Mk1, eller den litt mer bøllete Mk2. For Jan Henrik Svardal fra Hurdal, like nord for Gardemoen, var det femte generasjon Escort som traff best.

- Jeg har blitt fortalt at jeg var bilinteressert før jeg kunne gå, og Mk5 ble jeg forelsket i tilbake i 1992 da jeg var 12 år, og så en hos Ford-forhandleren på Lillestrøm. Den svære spoileren og de breie skjermene var bare steintøft, forklarer Jan Henrik.
Det endte som det måtte, og etter et halvt års leting etter et bra eksempel ble han tipset om denne bilen i 2006, som da sto i Sveits. Med andre ord er Jan Henrik første eier i Norge.

Bilen er altså en 1993-modell RS Cosworth Motorsport-utgave, som da er en av omtrent 7000 produserte homologeringsbiler. Bilen ble levert i tre forskjellige modeller, i form av motorsport, standard og lux. Jan Henriks er av typen motorsport, og det vises på bilen.
- Bilen har ikke alt det «unødvendige» ekstrautstyret, som for eksempel air condition, skinnseter, el-vindu, takluke, armlener, nakkestøtter bak, lyktespylere, antenne eller mulighet for å åpne vinduet bak. I sin tid ble disse modellene bygd opp med alt ekstrautstyr, men etter de har blitt eldre har folk begynt å sett verdien i å beholde den som en motorsport-utgave slik jeg har bygd den, forteller Jan Henrik.
Motoren er en Cosworth YBT Turbo rekkefirer med 1,993 i sylindervolum og 220 spreke shetlandsponnier, og den jobber sammen med en femtrinns manuell girkasse.
- Jeg har oppjustert motoren bittelitt fra original, men det blir ikke en voldsom effekt. Først og fremst har jeg sett på bremsene og understellet, hvor jeg blant annet har ordnet H&R coilovere foran, og dempere og fjærer bak fra samme firma. Alt av foringer er byttet, og jeg har skaffet en justerbar bakstilling for å få bedre hjulvinkel, forteller Jan Henrik.

Spec-listen er langt som et vondt år (se nederst i saken), og den flotte bilen har hele fire forskjellige felgsett som Jan Henrik har å velge mellom. Når det er sagt, så er det modifisert i den grad at det kan tilbakestilles til originalt, noe han mener er viktig.
- Jeg har bodd i England i flere år, og både der og i Europa generelt begynner man virkelig å få opp øynene for disse, mens her i Norge merket jeg stor forskjell fra før og etter jeg tok av Rallydekalene. I 2008 tok jeg med bilen til Europas største Ford-treff på Silverstone i England, og det endte opp med stor artikkel og forside i bladet «FastFord», smiler Jan Henrik.

På interiøret er det bittelitt juksing, men på den gode måten. Originalt ble denne bilen levert med seter med gråe sekskanter i stoffet, mens Jan Henrik sin har røde.
- Det passet så godt med den detaljen, og setene er i tillegg sjeldnere enn de gråe, så da måtte jeg bare ha de. I tillegg har jeg ikke blitt helt enig med speedometer wire til de originale instrumentene, så jeg har noen kontakter i England som har fikset integrert Stack-instrumenter sammen med de originale varsellampene, og programmert med riktig kilometerstand fra samme firma. Dette passer også opp mot det originale, forklarer Jan Henrik.

Han beskriver bilen som gøy å kjøre, og til tross for firehjulstrekk så trekker den mer bak da det ikke er 50/50 fordeling. Jan Henrik har faktisk tatt med seg seieren i autoslalom cup som Ford Club Norway har arrangert, men han innrømmer at det kjennes på bilen at den er gammeldags.
Jeg kjører litt Evo 8 og Evo 9 på isbane blant annet, og det kan ikke sammenlignes. Men det er jo også litt av sjarmen. Fremover så planlegger jeg en hellakkering av bilen, og da i samme originale farge, avslutter Jan henrik.

Husk at også du kan legge inn din bil i garasjen.
Link til Jan Henriks bil: https://refuel.no/garage/4de8b14b-3bba-45a4-8f8a-d86be3918022

Spec-liste:

Motor:

3" rustfri eksos

"Motorsport" pluggledninger i sort

ARP studs

Bailey swirl pot, pulverlakkert

Forge RS500 intercooler

GGR alu ekspansjonstank

"Gr.A" coil

"Gr.A" toppakning

K&N innsatsfilter

MSD/Garrett -31 actuator

Jenspeed portet topp

Piper doble ventilfjærer

Pulverlakkert og polert toppdeksel

Auto Specialists olje catch tank

Pro Alloy alu servo olje tank

Radtec aluminium radiator

Pro Alloy kjølevifter

GGR rustfritt radiator vannrør

Auto Specialists lokk til servo olje tank

Samco silikonslanger, svarte

Stant lokk ekspansjonstank

Vibratechnics motor og girkasse fester

Walbro bensinpumpe

Prometheus Motorsport Wiring ledningsnett til kjølevifte og bensinpumpe

 

Gir:

Alcon 6 paddle clutch

R&B Motorsport shortshift

 

Understell:

SCS 6 graders justerbar bakstilling

H&R Monotube coilovers foran / dempere+fjærer bak

OMP tårnstag foran & bak lakkert bilens farge

Powerflex poly foringer

Alu diffoppheng med poly foring

 

Felger/dekk:

Rota Force drift 9x18" / Rota D154 8,5x18"/Escort Cosworth OE replica 9x18"

Michelin Pilot Sport Cup 225/40-18

 

Bremser:

AP 6 stemplede kalipere med 362x32mm bremseskiver foran

300x22mm bremseskiver bak

Ferodo DS2500 bremseklosser

Stålomspunnede bremseslanger foran og bak

 

Utvendig:

Bonrath mono vindusvisker

Carbon "blank plater" til støtfanger foran

Liten turbo Escort (95mod+) speil

Creative Carbon grill

Creative Carbon hockeysticks

Creative Carbon stone deflector/frontleppe

Creative Carbon Wolf carbon vinge

Creative Carbon Morette deksler

Carbon Delight dørhåndtak

Hvite sideblinklys

Morette frontlykter

OMP alu tanklokk

Rød/sotede "Nomad" baklys

Sotede blinklys foran

Sotede parklys

Orginale RS500/Motorsport grill i frontfanger

 

Interiør:

Orginale Recaro røde "hex" seter

Orginale Ford stoff gulvmatter

Stack ST8130P dash

Stack 52mm bredbåndslambda

Stack 52mm turbotrykksmåler

Pectel monitor, modifisert med større skjerm montert i bananpod

Momo Mod. 08 ratt