- Jeg har blitt fortalt at jeg var bilinteressert før jeg kunne gå, og Mk5 ble jeg forelsket i tilbake i 1992 da jeg var 12 år, og så en hos Ford-forhandleren på Lillestrøm. Den svære spoileren og de breie skjermene var bare steintøft, forklarer Jan Henrik.
Det endte som det måtte, og etter et halvt års leting etter et bra eksempel ble han tipset om denne bilen i 2006, som da sto i Sveits. Med andre ord er Jan Henrik første eier i Norge.
Bilen er altså en 1993-modell RS Cosworth Motorsport-utgave, som da er en av omtrent 7000 produserte homologeringsbiler. Bilen ble levert i tre forskjellige modeller, i form av motorsport, standard og lux. Jan Henriks er av typen motorsport, og det vises på bilen.
- Bilen har ikke alt det «unødvendige» ekstrautstyret, som for eksempel air condition, skinnseter, el-vindu, takluke, armlener, nakkestøtter bak, lyktespylere, antenne eller mulighet for å åpne vinduet bak. I sin tid ble disse modellene bygd opp med alt ekstrautstyr, men etter de har blitt eldre har folk begynt å sett verdien i å beholde den som en motorsport-utgave slik jeg har bygd den, forteller Jan Henrik.
Motoren er en Cosworth YBT Turbo rekkefirer med 1,993 i sylindervolum og 220 spreke shetlandsponnier, og den jobber sammen med en femtrinns manuell girkasse.
- Jeg har oppjustert motoren bittelitt fra original, men det blir ikke en voldsom effekt. Først og fremst har jeg sett på bremsene og understellet, hvor jeg blant annet har ordnet H&R coilovere foran, og dempere og fjærer bak fra samme firma. Alt av foringer er byttet, og jeg har skaffet en justerbar bakstilling for å få bedre hjulvinkel, forteller Jan Henrik.
Spec-listen er langt som et vondt år (se nederst i saken), og den flotte bilen har hele fire forskjellige felgsett som Jan Henrik har å velge mellom. Når det er sagt, så er det modifisert i den grad at det kan tilbakestilles til originalt, noe han mener er viktig.
- Jeg har bodd i England i flere år, og både der og i Europa generelt begynner man virkelig å få opp øynene for disse, mens her i Norge merket jeg stor forskjell fra før og etter jeg tok av Rallydekalene. I 2008 tok jeg med bilen til Europas største Ford-treff på Silverstone i England, og det endte opp med stor artikkel og forside i bladet «FastFord», smiler Jan Henrik.
På interiøret er det bittelitt juksing, men på den gode måten. Originalt ble denne bilen levert med seter med gråe sekskanter i stoffet, mens Jan Henrik sin har røde.
- Det passet så godt med den detaljen, og setene er i tillegg sjeldnere enn de gråe, så da måtte jeg bare ha de. I tillegg har jeg ikke blitt helt enig med speedometer wire til de originale instrumentene, så jeg har noen kontakter i England som har fikset integrert Stack-instrumenter sammen med de originale varsellampene, og programmert med riktig kilometerstand fra samme firma. Dette passer også opp mot det originale, forklarer Jan Henrik.
Han beskriver bilen som gøy å kjøre, og til tross for firehjulstrekk så trekker den mer bak da det ikke er 50/50 fordeling. Jan Henrik har faktisk tatt med seg seieren i autoslalom cup som Ford Club Norway har arrangert, men han innrømmer at det kjennes på bilen at den er gammeldags.
Jeg kjører litt Evo 8 og Evo 9 på isbane blant annet, og det kan ikke sammenlignes. Men det er jo også litt av sjarmen. Fremover så planlegger jeg en hellakkering av bilen, og da i samme originale farge, avslutter Jan henrik.
Husk at også du kan legge inn din bil i garasjen.
Link til Jan Henriks bil: https://refuel.no/garage/4de8b14b-3bba-45a4-8f8a-d86be3918022
Spec-liste:
Motor:
3" rustfri eksos
"Motorsport" pluggledninger i sort
ARP studs
Bailey swirl pot, pulverlakkert
Forge RS500 intercooler
GGR alu ekspansjonstank
"Gr.A" coil
"Gr.A" toppakning
K&N innsatsfilter
MSD/Garrett -31 actuator
Jenspeed portet topp
Piper doble ventilfjærer
Pulverlakkert og polert toppdeksel
Auto Specialists olje catch tank
Pro Alloy alu servo olje tank
Radtec aluminium radiator
Pro Alloy kjølevifter
GGR rustfritt radiator vannrør
Auto Specialists lokk til servo olje tank
Samco silikonslanger, svarte
Stant lokk ekspansjonstank
Vibratechnics motor og girkasse fester
Walbro bensinpumpe
Prometheus Motorsport Wiring ledningsnett til kjølevifte og bensinpumpe
Gir:
Alcon 6 paddle clutch
R&B Motorsport shortshift
Understell:
SCS 6 graders justerbar bakstilling
H&R Monotube coilovers foran / dempere+fjærer bak
OMP tårnstag foran & bak lakkert bilens farge
Powerflex poly foringer
Alu diffoppheng med poly foring
Felger/dekk:
Rota Force drift 9x18" / Rota D154 8,5x18"/Escort Cosworth OE replica 9x18"
Michelin Pilot Sport Cup 225/40-18
Bremser:
AP 6 stemplede kalipere med 362x32mm bremseskiver foran
300x22mm bremseskiver bak
Ferodo DS2500 bremseklosser
Stålomspunnede bremseslanger foran og bak
Utvendig:
Bonrath mono vindusvisker
Carbon "blank plater" til støtfanger foran
Liten turbo Escort (95mod+) speil
Creative Carbon grill
Creative Carbon hockeysticks
Creative Carbon stone deflector/frontleppe
Creative Carbon Wolf carbon vinge
Creative Carbon Morette deksler
Carbon Delight dørhåndtak
Hvite sideblinklys
Morette frontlykter
OMP alu tanklokk
Rød/sotede "Nomad" baklys
Sotede blinklys foran
Sotede parklys
Orginale RS500/Motorsport grill i frontfanger
Interiør:
Orginale Recaro røde "hex" seter
Orginale Ford stoff gulvmatter
Stack ST8130P dash
Stack 52mm bredbåndslambda
Stack 52mm turbotrykksmåler
Pectel monitor, modifisert med større skjerm montert i bananpod
Momo Mod. 08 ratt