Ukas bil: 2002 Toyota Crown Athlete V
Ukas bil: 2002 Toyota Crown Athlete V
Ukas bil: 2002 Toyota Crown Athlete V

Ukas bil: 2002 Toyota Crown Athlete V

1JZ, stasjonsvogn og Yakuza-luksus er en utrolig raff kombinasjon!

Mannen som eier denne litt snodige, men dog så tøffe vognen er Ole Martin Salvesen. Han er fra Roan i Trøndelag, er 23 år gammel, og har nylig startet i jobb som styrmann.
- Da jeg var liten fikk jeg en Toyota Supra lekebil, og siden den gang har jeg hatt dilla på Toyota. I barndommen var jeg i Thailand med min far, og der hadde de masse biler jeg aldri hadde sett før. Det satte spor, og jeg har siden den gang hatt et ekstra øye til litt snodige og annerledes biler, forteller Ole Martin.

Les også: Tores Hiace med 1JZ!

En kveld satt han å så på en japansk auksjonsside i september i fjor og kikket litt rundt, hvor en slik Toyota Crown dukket opp. Kombinasjonen med 1JZ og stasjonsvogn ble svært attraktiv for den unge styrmannen, og det ble kjapt en bil som kom svært høyt på ønskelisten.
- Plutselig dukket det opp en i Norge! Den ble importert ganske så samtidig som jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde fått fast jobb nå i mai, så her var det ingenting å nøle med. Jeg heiv meg rundt og skaffet meg rariteten med en gang. Perfekt timing, smiler Salvesen.

Se video: herlig 1977 Toyota Corona 2000!

Bilen er som nevnt av det sjeldne slaget, og er den 11. generasjonen av totalt 15 (så langt) for modellen. Fra det Ole Martin vet er det kun fire andre av disse på skilt i Norge, og kun 5000 eksemplarer ble produsert totalt. Går man videre i materien ble kun 292 levert i sort, og et fåtall av dem igjen kom med aero-pakken som Ole Martin har på sin bil.
- Det ser jo ut som et styling-kit, men det er altså fra fabrikk. En av mange ting som er skikkelig quirky med bilen som jeg bare elsker. Jeg har selv senket den litt med coilovers som kom med bilen fra Japan, og jeg har montert et sett med felger fra Faboulos Profound på 18 tommer. 8,5 foran og 9,5 bak. De sitter som et skudd på bilen. Perfekt fitment. Fra det jeg vet er de ganske sjeldne også. Jeg har kun sett dem på en bil før, forklarer Salvesen.

1JZen under panseret er paret med en 4-trinns automatkasse, som foreløpig er av det originale slaget. Salvesen har dog skumle planer om en ny, større turbo etter hvert. Ikke at bilen er noe sinke fra før. Med sine 280 hestekrefter flytter den 20 år gamle bilen seg mer en greit fra før. Også interiøret er originalt, med masse morsomme detaljer også her.
- Det blir ikke mer Yakuza-vibber enn elektrisk justerbare bakseter. Setene er store, tjukke og komfortable, og om man ikke orker å justere aircondition-ventilen selv, så har selvfølgelig denne også elektrisk justering. Navigasjon og GPS kommer kun på japansk, og den er selvfølgelig høyrestyrt. Den har gått 173.000 km, men er i teknisk veldig fin stand til tross for både kilometer og alder. Det eneste å pirke litt på er noe småtteri i lakken, påpeker Ole Martin.


Se video: Christians 1987 Toyota Supra MK3

- Den er veldig behagelig. Man blir litt fartsblind i den. Den er så stille og rolig og beveger seg så fint, også plutselig ligger man i mye høyere fart enn man tror. Den er faktisk veldig leken, selv om den kanskje ikke ser slik ut. Det var helt rått da jeg var og hentet den. Tidligere har jeg studert styrmannsskolen og bare kjørt drittbiler, men når jeg hoppet inn på høyresiden sent på kvelden da jeg hentet den i Oslo og satte turen hjemover så var det en ubeskrivelig følelse, smiler Salvesen.
Han forteller videre at noe av det gøyeste med bilen er at ikke mange vet hva det er. Den vanlige mannen i gata legger så å si ikke merke til den, mens de mer bilinteresserte stusser ofte over bilen.
- Det står Toyota kun på bakluka, så det hjelper heller ikke de som lurer. Mange tror det er en Mercedes! Fremover blir det nevnte turbo som er planlagt. Utover det skal lakken få litt jobb, og litt mer styling skal på plass, avslutter Salvesen.

Legg bilen din i garasjen, du også!