Minimalistisk tankegang
Smilet varte ikke lenge. Med sykkelen vel hjemme skulle Inge starte den opp selv.
- Jeg hoppa og hoppa for å få start, men ingenting nyttet. Etter hvert ble jeg så sliten at jeg endret grep, og vipps! Start på første forsøk. Jeg visste på forhånd at disse ikke skal ha noe gass ved oppstart, og jeg tenkte på det da jeg holdt styret, men trolig hadde jeg vridd hånda bare bittelitt. Det var visst nok, for så fort jeg fjernet hånda fra gassen så startet den, puster Inge lettet ut.
Da var det bare å sette i gang. Som nevnt var mye klart fra før på sykkelen. Opp-ned gaffel var på plass, gromme 17-tommers felger med feite dekk var på plass, motor var på plass, og rammen trengte ikke gjøres noe med. Bakrammen er skrudd, og ellers er det kun pyntet litt på braketter og fester. Hele sykkelen ble demontert, og hver minste ting er pusset opp. Rammen er sandblåst og pulverlakkert. Tanken skulle egentlig tas fra en Husqvarna, og Inge fant også en slik, men den ble for offroad-aktig mot det stuket han egentlig ville ha.
- Helt tilfeldig kom jeg på at jeg hadde en gammel mopedtank stående som jeg kjøpte på bruktmarked her i byen for 30 kroner for mange år siden. Jeg hentet den ned fra lemmen, prøvemonterte, og der satt den! Helt perfekt! Ler Inge.
Tanken ble så pusset ned, lakkert i Ferrari-rød, med grått felt og Husqvarna-logo på. Tanken er kun på 8 liter, og sykkelen går på ca. en liter på mila, så her snakker vi kanskje en liten dråpe rekkeviddeangst? Uansett, neste steg var å få sykkelen mer fremoverlent.
- Den er faktisk ikke lavere foran enn bak, men den ser slik ut. Det er mange timer med bygging av treramme, kosteskaft og teip for å få vinkel på tank og sete riktig. Så har jeg senket sykkelen med kortere fjærer foran med nylonforinger, og bak er det montert en justerbar coilover. Alt av aluminium var eloksert, så det måtte syrebades. Så ble det bygget seteramme i aluminium, og gjennomgangstanken var hele tiden minimalisme og racing-preg, forklarer Inge.