For musikere som slår igjennom med en singel er ofte det store spørsmålet – klarer de å følge opp med den vanskelige andresingelen? Det samme gjaldt egentlig Citroën CX. Etter den revolusjonerende og suksessrike DS, bedre kjent som «Padda» her til lands, var det mye å leve opp til. DS var langt forut sin tid, spesielt da det kom til aerodynamikk, design og utførelse. Bilen var svært populær allerede fra 1955, og var blant annet den første masseproduserte bilen med hydropneumatisk selvutjevnende fjæring, og den første med moderne skivebremser. Men med en så revolusjonerende bil var den vanskelig å fornye fra år til år, så den ble nesten holdt uforandret i sin nesten 20 år lange levetid. Da var det på tide med noe nytt, og Citroën gav oss CX.
Evolusjonen
CX er på fransk et akronym for koeffisient med luftmotstand, noe som igjen var et hovedfokus da Citroën designet arvtageren til DS. Bilen ble for første gang presentert på Paris Motor Show i 1974. Der kunne man se en bil som var mer evolusjonerende enn revolusjonerende. CX hadde fått den samme selvutjevnende fjæringen som forgjengeren, men var mye bedre utviklet og innovativ enn den storebror DS hadde. Ny vindtunnelteknologi førte til en utvikling på skallet av bilen, og rent mekanisk var bilen en, om ikke den, mest moderne i sin tid. Den hadde servostyring som justerte seg etter farten du kjørte, og ikke minst det svært spesielle interiøret som fjernet alle spaker og alskens hoggorm rundt rattet. I stedet ble det brukt diverse knapper rundt rattet, som var lett tilgjengelige for sjåføren. I tillegg har rattet kun en eik, noe som førte til at sjåføren til en hver tid kunne ha hendene godt plantet der, og likevel nå hvilken som helst knapp. Kjørehøyden endres kun ved hjelp av en skyveknapp i dashbordet. bremsene er mer eller mindre en knapp i stedet for en pedal, speedometeret viser farten vertikalt, og blinklysbryteren er designet for å aldri skru seg av automatisk når rattet svinger motsatt vei. Bakgrunnen for det var at sjåføren selv skulle være helt bevisst på hvilke valg han eller hun tok. Slike finurligheter gjorde at CX aldri slo særlig godt an som leiebil, da den ikke er veldig enkel å bare sette seg inn i å kjøre uten et kjapt kurs. Da man omsider hadde fått satt seg inn i hvordan bilen kjørte, så var det litt av en doning det franske merket hadde produsert! Citroën hadde også en spesiell løsning rundt det såkalte «PR-nummeret». Dette var et nummer som hver CX-modell fikk påmalt over venstre hjulbue. Nummeret økte for hver produsert bil, og var til for å enklere løse reservedelslogistikken ved å hvite i hvilken rekkefølge bilen hadde kommet ut av produksjon. En bakrute som krummet innover og kun en vindusvisker var heller ikke dagligdags, men selvfølgelig standard i den unike bilen.