Undersøkelse: El-biler bør høres mer ut som tradisjonelle biler.
Undersøkelse: El-biler bør høres mer ut som tradisjonelle biler.
Undersøkelse: El-biler bør høres mer ut som tradisjonelle biler.

Undersøkelse: El-biler bør høres mer ut som tradisjonelle biler.

Det synes til og med de som hadde el-bil selv, i en undersøkelse utført av Listen.

Et av bilentusiastenes største ankepunkter rundt el-biler har lenge vært lyden. Den futuristiske hviningen har aldri helt truffet rett i øregangen hos folket som har kjøretøy som hobby. Ikke er lyden spesielt tøff, og den er heller ikke nyansert. Man hører ikke om det kommer en barsk amerikansk muskelbil, hissig japaner eller en kjedelig familiebil. El-bilen høres stort sett lik ut uansett.

I tillegg har det også kommet pålegg om at el-biler må lage en viss lyd opp til 30 km/t. Ettersom at bilen omtrent er lydløs, så er dette regler som skal øke sikkerheten for gående. National Highway Traffic Safety Administration i USA har antatt at disse ekstra lydene I lav fart koster bilindustrien over $40 millioner årlig, da det koster å få laget vannsikre høyttalere. Samtidig vil det også redusere $320 millioner ved at det blir mindre ulykker med gående.

Men så er spørsmålet, hvilken lyd skal el-biler lage? Så langt har man fått den tradisjonelle hvine-lyden, eller lyder som nærmest høres ut som en skivebremse som har kilt seg. I en undersøkelse som amerikanske Listen, sammen med markedsundersøkelsesfirmaet CloudArmy har gjort blant 400 amerikanere, deriblant hvor halvparten selv eide el-bil, viser at det er langt fra det som er ønskelig.

De som tok del i undersøkelsen evaluerte ti forskjellige lyder kategorisert fra tonale til ikke-tonale, hvor det kom frem at de ikke-tonale lydene ble oppfattet som mer «bilette». Med det sagt hadde de tonale lydene man finner i el-biler i dag et lite fortrinn når det kom til merkbarhet. Paul Amitai i Listen sa følgende til Auto News:
- Om du tenker på mange av lydene som bilen din lager, så ligger de i et område med mye mer tekstur. Den frekvensen, i motsetning til en hummende ikke-tonale lyden man finner i dagens el-biler, føltes mer autentisk for deltakerne, og lydbildet de likte best var det som man tradisjonelt forbinder med biler med forbrenningsmotor.

Hør Modern Classic sin elektriske Porsche 911 med falsk motorlyd på Techno Classica: 

Nå er vel ikke tradisjonelle kjøretøyentusiaster heller ikke de som synes at falsk motorlyd i en el-bil er det råeste, men til syvende og sist så er det kanskje bedre enn den futuristiske hviningen man hører i dag? Noen fabrikanter har også tatt det i betraktning. Se for eksempel Dodge Charger Daytona SRT, som pumper opp en heftig lyd på hele 126 dB, Modern Classic sin elektriske Porsche 911 med falsk lyd, eller Borla sitt ettermarkeds eksoslydsystem for Mach-E.
Er det veien å gå for bilfabrikkene fremover også?

Her tester de Borla sitt nye eksoslyd-system på en Mach-E: